Hoofdmenu

Kleine egelskop?

Gestart door P. Kuijper, juni 17, 2021, 20:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Of een fonteinkruid?

https://waarneming.nl/observation/217281453/.
1 Kleine egelskop - Sparganium emersum vegetatief, veldwaarneming
datum: 2021-06-16
locatie: Kampen - Polder Dronten (OV)

foto's:





Met vr. groet,
P. Kuijper

Rien Ondersteijn

Lijkt me wel Egelskop met zijn gekielde bladeren en typische bladtop.Maar ik denk eerder aan Grote ,omdat ik geen dwarsnerven meen te zien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

En het tongetje dan? ;) Het is een gras en lijkt mij Glyceria (vermoedelijk Mannagras)

Rien Ondersteijn

Verhip-je hebt gelijk. Foto 1 laat t zien. Merci Niels.
Groene groe[n]tjes.Rien.

P. Kuijper

Bedankt heren. Ja ik had het tongetje bewust op de foto gezet. Wat erg, ik wist niet eens dat alleen grassen een tongetje hebben :-[
Met vr. groet,
P. Kuijper

Willemien Troelstra

Citaat van: Peter Kuijper op juni 17, 2021, 23:26:49 PM
Bedankt heren. Ja ik had het tongetje bewust op de foto gezet. Wat erg, ik wist niet eens dat alleen grassen een tongetje hebben :-[

Zeggen en Bosbies hebben ook tongetjes, maar dat zijn opstaande vaak boogvormige randjes op de bladschijf, praktisch nooit van dit soort flappen.
groet, Willemien Troelstra

P. Kuijper

Ah ok. Maar bij Zeggen dus verder niet echt bruikbaar voor determinatie begrijp ik. Bedankt voor de toelichting Willemien.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Willemien Troelstra

Citaat van: Peter Kuijper op juni 18, 2021, 22:35:17 PM
Ah ok. Maar bij Zeggen dus verder niet echt bruikbaar voor determinatie begrijp ik. Bedankt voor de toelichting Willemien.

Tongetjes zijn ook bij zeggen vaak een van de bruikbare kenmerken, de vorm kan boogvormig of spits zijn of bijna vlak en de hoogte kan variƫren. Voor het verschil tussen Oever en Moeraszegge wordt zelfs meestal in de eerste plaats gekeken naar de vorm van het tongetje.
groet, Willemien Troelstra

P. Kuijper

Dat is goed om te weten, ik beperkte mijn aandacht bij zeggen steeds tot bladafmeting, aartjes en stempels.
Met vr. groet,
P. Kuijper