Soortenlijsten en vogelgeluiden

Gestart door IJsvogelaar, juni 17, 2021, 12:22:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

Een paar dingen gaan niet goed, na update en verwijderen oude bestanden:

-De soortenlijsten laden niet goed in: als ik Vogels Europa aan heb staan, staan er alle soorten van de wereld in (zowel bij taal NL als EN), wat rottig zoeken/invoeren is. Eerder waren het alleen soorten uit Europa. Bij Nederland gaat het wel goed. Wat doe ik verkeerd?
-Vogelgeluiden downloaden lukt niet zoals het moet. Hij laadt, ongeacht wat je bij Kies Groep kiest (bijv. NL of Europa) telkens de hele wereld in. Althans, hij komt ergens tot halverwege de A, en echt ontzetten traag, ook op 4G.
Ik zou graag weten hoe groot dat wereldbestand is, misschien past het wel niet op mijn telefoon. Maar NL of Europa lukte eerder altijd wel. Wat doe ik verkeerd?
Is dat vogelgeluidenbestand ook op de computer te downloaden en dan op de telefoon te zetten? En zo ja, hoe link je dat dan aan Obsmapp?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

dan denk ik dat je ook de wereldlijst vogels hebt gedownload en actief hebt staan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

IJsvogelaar

#2
Hallo Hisko,
Ik snap in je antwoord '"actief hebt staan" niet.
En heeft jouw antwoord ook met de vogelgeluiden te maken?

In Obsmapp ga ik naar Instellingen -> Download  -> Soort.
Daar staat eerst een kopje Nederland.
Daaronder een kopje Nederlands (Dutch).
Daar weer onder heb ik Vogels Nederland, Vogels Europa, Vogels Wereld aangevinkt staan. Zelfde bij zoogdieren, reptielen etc.
Bij Soortgroepinstellingen -> Verwijder soortgroepen zie ik Vogels Nederland (nl), Vogels Europa (nl), Vogels Europa (en), Vogels Wereld (en) etc staan.

Als ik naar het invoerscherm ga, zie ik onder Soortgroep: Vogels Nederland (nl) gewoon de vogels van Nederland, maar bij Europa in zowel Nederlands als Engels (en ook bij de zoogdieren Nederland en Europa) zie ik alle dieren van de hele wereld steeds.
Dit was eerder niet zo.
Ik kan nergens een recente uitgebreide handleiding vinden dus ik hoop dat jij me door de menu's kunt leiden.

En kun je bij Instellingen -> Download  -> Soort bij dat eerste kopje (waar nu Nederland staat) van elk land de lijst importeren? Zeg Bulgarije ofzo? Ik begrijp dat kopje niet, want eronder heb ik dus ook Vogels Europa en Wereld aangevinkt staan.

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

Als je van plan bent om dit jaar de hele wereld over te reizen is het logisch om de wereld lijst vogels in obsmapp te hebben.
Als je niet verder dan 300 km rondom je woonplaats opereert volstaat de nederlandse lijst
de rest kun je verwijderen
Dat zal zeker schelen met het ophalen van multimedia
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

IJsvogelaar

Ik heb de vinkjes bij Wereld overal uitgezet en bij Soortgroepen verwijderen alles met Wereld verwijderd.
Toch zie ik bij Europa nog steeds alle vogels, zoogdieren etc van de wereld.
Bij Nederland zie ik alleen Vogels goed staan, bij Zoogdieren etc staat ook de hele wereld nog.
De vogelgeluiden downloaden lukt nog steeds niet, begint steeds bij Abbott's Babbler, Abdim's Stork, etc.

Waar kan ik een recente uitgebreide handleiding vinden? Ik ga volgende week op vakantie en wil het graag goed hebben staan.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

Thijs, obsmapp even opnieuw installeren
we hebben geen handleiding voor deze app
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Of in de geavanceerde instellingen even de database verwijderen. is sneller.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

IJsvogelaar

Hallo Alex,

Heb ik gedaan, verandert niks
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Alex Kwak

Citaat van: IJsvogelaar op juli 12, 2021, 14:52:04 PM
Heb ik gedaan

Welke van de twee tips?
Besef dat we niet mee kunnen kijken, en dus moet je precies vertellen wat je doet.

Als ik er van uit ga dat je in ieder geval 1 van de tips hebt uitgevoerd, dan zal je ook opnieuw de soortenlijsten hebben gedownload. Welke lijsten waren dat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

IJsvogelaar

#9
Hallo Alex/Hisko,

Ik heb Obsmapp verwijderd en opnieuw gedownload. Ik gebruik Android.
Na het installeren viel me gelijk op dat onder Instellingen -> Downloads -> Soort gelijk al standaard 'Wereldlijst' stond. Die heb ik direct op Nederland gezet. Daaronder stond al Nederlands (Dutch): prima.
Daar weer onder heb ik Vogels Nederland, Zoogdieren Nederland etc aangevinkt.
Vervolgens ga ik naar het invoerscherm en staat bij Soortgroep (onder dat vraagteken) eerst toch weer 'Alle soorten'. Als je die selecteert en erop klikt zie je alle soorten vogels, zoogdieren etc staan. Je kunt er echter niks invoeren: zwarte balkjes.
Maar....als ik bij Soortgroep 'Vogels Nederland (nl)' aanklik, komen alle soorten van de wereld weer in het zoekfilter te staan: enorm onhandig en onoverzichtelijk. Hoe kan dit?

En als ik bij Instellingen -> Downloads -> Vogelgeluiden aanklik, gaat ie ongeacht wat ik aanzet (Vogels Nederland, Vogels Europa) toch telkens weer de hele wereld aan vogelgeluiden downloaden, en dan zo retetraag dat je niet eens tot de B komt.

Wat doe ik fout en hoe los ik dit op??

Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Alex Kwak

Citaat van: IJsvogelaar op december 27, 2021, 14:49:07 PM
Hallo Alex/Hisko,

Ik heb Obsmapp verwijderd en opnieuw gedownload. Ik gebruik Android.
Na het installeren viel me gelijk op dat onder Instellingen -> Downloads -> Soort gelijk al standaard 'Wereldlijst' stond. Die heb ik direct op Nederland gezet. Daaronder stond al Nederlands (Dutch): prima.
Daar weer onder heb ik Vogels Nederland, Zoogdieren Nederland etc aangevinkt.
Vervolgens ga ik naar het invoerscherm en staat bij Soortgroep (onder dat vraagteken) eerst toch weer 'Alle soorten'. Als je die selecteert en erop klikt zie je alle soorten vogels, zoogdieren etc staan. Je kunt er echter niks invoeren: zwarte balkjes.
Maar....als ik bij Soortgroep 'Vogels Nederland (nl)' aanklik, komen alle soorten van de wereld weer in het zoekfilter te staan: enorm onhandig en onoverzichtelijk. Hoe kan dit?

En als ik bij Instellingen -> Downloads -> Vogelgeluiden aanklik, gaat ie ongeacht wat ik aanzet (Vogels Nederland, Vogels Europa) toch telkens weer de hele wereld aan vogelgeluiden downloaden, en dan zo retetraag dat je niet eens tot de B komt.

Wat doe ik fout en hoe los ik dit op??

Alvast bedankt.

Ik heb een vermoeden dat ObsMapp op wat voor reden dan ook je locatie niet weet. Voer eens een willekeurige waarneming in, wel opslaan, maar je hoeft 'm niet te uploaden. Verwijder daarna alle soortgroepen (vanuit het geavanceerde menu) en download dan de groepen opnieuw. Dan zou wel Nederland gekozen moeten worden.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

IJsvogelaar

#11
Hallo Alex,

Gedaan wat jij zei. Inderdaad stond er nu niet standaard 'Wereldlijst' meer in de instellingen, maar 'Nederland'.
Dat leek goed, maar als ik onder 'Vogels Nederland (nl)' iets probeer in te voeren, staan nog steeds alle soorten van de wereld in mijn zoekscherm...
Bij 'Zoogdieren Nederland (nl)' staan zo te zien alle Europese zoogdieren, ervan uit gaande dat de Narwal hier nog nooit geweest is. Ook vreemd.
Bij de Vlinders en Reptielen staan ook alle soorten van de wereld.
Het lijkt er dus op dat hij overal de hele wereld als standaard neemt (terwijl ik dat nergens heb aangevinkt), wat uiteraard zeer onhandig invoeren is.

Het downloaden van de Vogelgeluiden gaat nog steeds voor geen meter, blijft steeds hangen. Hoe groot zijn die bestanden?
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Alex Kwak

Citaat van: IJsvogelaar op december 30, 2021, 23:16:18 PM
Hallo Alex,

Gedaan wat jij zei. Inderdaad stond er nu niet standaard 'Wereldlijst' meer in de instellingen, maar 'Nederland'.
Dat leek goed, maar als ik onder 'Vogels Nederland (nl)' iets probeer in te voeren, staan nog steeds alle soorten van de wereld in mijn zoekscherm...
Bij 'Zoogdieren Nederland (nl)' staan zo te zien alle Europese zoogdieren, ervan uit gaande dat de Narwal hier nog nooit geweest is. Ook vreemd.
Bij de Vlinders en Reptielen staan ook alle soorten van de wereld.
Het lijkt er dus op dat hij overal de hele wereld als standaard neemt (terwijl ik dat nergens heb aangevinkt), wat uiteraard zeer onhandig invoeren is.

Het downloaden van de Vogelgeluiden gaat nog steeds voor geen meter, blijft steeds hangen. Hoe groot zijn die bestanden?

Je noemt 1 voorbeeld: de Narwal. Die is is 1912 gevangen in Nederland. (https://waarneming.nl/observation/86060113/)
Dus ik vermoed dat je exoten en zeer zeldzame soorten (die je uit kunt zetten bi de instellingen) aanziet voor de 'alle soorten van de wereld'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

IJsvogelaar

Je hebt gelijk, dank je!

Nu het downloaden van de vogelgeluiden nog...dat werkt nog steeds niet.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Alex Kwak

Over een uurtje is update 7.38.8 beschikbaar. Zou je die eerst willen installeren, en dan het downloaden nog een keer willen testen? Ik heb een kleine fix gemaakt, en een stukje logging toegevoegd waardoor het duidelijk moet worden waar het probleem zit, bij ObsMapp of XC.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!