Reeën gedrag - Noorwegen

Gestart door Marleen, juni 17, 2021, 09:14:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Vanochtend twee vechtende reeën in de tuin.

Ik maakte twee filmpjes. Kan iemand meer vertellen over wat ik heb gefilmd?
Is het territorium gedrag? Want het zijn twee mannetjes?
Er lopen hier al lange tijd 2 reeën steeds rond, kunnen het broers zijn, die elkaar nu afstoten?

De ene lijkt heel veel energie te hebben en onrustig te zijn, terwijl de ander zelfverzekerd overkomt.

Niet op deze video's maar wel gezien, dat een van de twee steeds met de poot over de grond veegt (zoals paarden dat ook doen?)
Wat betekent dat?

Gewoon nieuwsgierig/interesse/leuk om te weten.

Video 1: https://youtu.be/z_Gtby4JXVI

Video 2: https://youtu.be/HAfy8EwyRcY

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Voor de ree staat de voortplantingstijd voor de deur. In Nederland is dat bij mijn weten vooral in juli en augustus, bij jou in Noorwegen misschien eerder. Maar tijdens de paartijd -zal ik maar zeggen, de daadwerkelijke voortplanting waarbij kalveren ter wereld komen is pas volgend voorjaar- dulden mannetjes elkaar niet in hun buurt. Ze zijn elkaars concurrenten om het 'bezit' van gewillige vrouwtjes. Vandaar denk ik deze knokpartijen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ronris

Dominante bokken nemen al vrij snel na uiteenvallen wintersprongen hun territorium in en beginnen dat al lang voor de bronst te vlaggen en te verdedigen tegen andere bokken, waarbij volwassen bokken niet geduld worden. jaarlingen die geen bedreiging vormen worden soms getolereerd, evenals geiten. Vaak wordt dan ook in mei/juni al het drijven van een bok achter geit waargenomen waarbij van bronst echter nog geen sprake is.

jva

Citaat van: Marleen op juni 17, 2021, 09:14:55 AM
Niet op deze video's maar wel gezien, dat een van de twee steeds met de poot over de grond veegt (zoals paarden dat ook doen?)

Staat er prima op hoor Marleen, erg leuk om te zien en in je tuin te hebben!
Jelle

jva

Citaat van: Marleen op juni 18, 2021, 10:27:35 AM
Citaat van: ronris op juni 17, 2021, 23:21:42 PM
Dominante bokken nemen al vrij snel na uiteenvallen wintersprongen hun territorium in en beginnen dat al lang voor de bronst te vlaggen en te verdedigen tegen andere bokken, waarbij volwassen bokken niet geduld worden. jaarlingen die geen bedreiging vormen worden soms getolereerd, evenals geiten. Vaak wordt dan ook in mei/juni al het drijven van een bok achter geit waargenomen waarbij van bronst echter nog geen sprake is.

Oké, dus het heeft dan te maken met het afbakenen van het territorium, als ik het goed begrijp.
Interessant.

Citaat van: jva op juni 18, 2021, 10:03:58 AM
Citaat van: Marleen op juni 17, 2021, 09:14:55 AM
Niet op deze video's maar wel gezien, dat een van de twee steeds met de poot over de grond veegt (zoals paarden dat ook doen?)

Staat er prima op hoor Marleen, erg leuk om te zien en in je tuin te hebben!
Ik heb de waarneming net ingevoerd.
Maar er is geen specifiek "gedrag" wat ik hiervoor kan invullen, toch? Gewoon 'ter plaatse' ?

Yep.., 'sociaal gedrag' kun je het niet echt noemen.. ;D
Jelle

Merel

Strikt genomen is het natuurlijk wel sociaal gedrag. Sociaal betekent dan interactie. Niet dat ze lief tegen elkaar zijn. :0
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Citaat van: Marleen op juni 17, 2021, 09:14:55 AM
Niet op deze video's maar wel gezien, dat een van de twee steeds met de poot over de grond veegt (zoals paarden dat ook doen?)
Wat betekent dat?
Reeen markeren hun territorium met geur. Ze hebben geurklieren onder andere bij de hoeven. Door het krabben over de grond met hun hoef laten ze hun geur goed achter. Het hoort dus bij het territoriale gedrag.
Peter Venema