Prenten van hond? - Noorwegen

Gestart door Marleen, juli 01, 2021, 21:04:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Vorige week (26-6) vond ik duidelijke prenten in de modder.
Ik ga er vanuit dat het hond is, maar de sporen zijn zo duidelijk dus maakte toch een foto. (1e drie foto's)
Helaas waren er veel muggen vorige week, dus even rustig stilstaan en dingen opmeten ging niet, ik ben gauw verder gegaan.

Maar vandaag (1-7) geen muggen en de sporen waren er nog.
Dus ik heb vandaag met een potlood de maat proberen vast te leggen. (Laatste twee foto's)
Het potlood, van het uiterste puntje van het roze dopje t/m einde tekst is 8,7cm.

Vandaag dacht ik iets meer over de sporen na, omdat ik niet weggejaagd of gestoken werd door muggen,
en het viel mij op dat de prenten zo dicht bij elkaar staan. Zoals je ook op de foto ziet, waren er geen verdere sporen dichtbij.
Sporen wat verder weg waren niet zo duidelijk als deze. Was de hondachtige aan het jagen?

Ik zou eigenlijk graag - om te leren - van jullie horen (lezen) wat jullie van deze sporen denken.
Is het inderdaad hond of heb je er toch een ander idee bij? En waarom? Geef graag aan waarom je denkt dat het hond is of iets anders.

Ik moet wel aangeven dat er in de buurt iemand is met een Ierse wolfshond. Ik weet niet of die persoon en hond hier recent gelopen hebben.

https://old.observation.org/waarneming/view/218700890
Hondachtige onbekend - Canidae spec. gezien op 2021-06-26 Norway - Øyer











Groetjes, Marleen

jva

Sorry Marleen, op basis van de foto's en je beschrijving is er weinig zinnigs over te zeggen schat ik zo in (wolf/hond).
Jelle

peterv

Wat mij betreft is dit een duidelijke hond. De 4 prenten op een rijtje zijn van voor naar achter: voorpoot, achterpoot, voorpoot en achterpoot. `Voorpoten zijn breder en ronder dan afdrukken van de achterpoten. De nagels zijn dik en stomp, bij wolven zijn die veel scherper. De beide zijtenen zijn bijna driehoekig van vorm, bij een wolf heb je meer ovaal.

Het dier heeft heel rustig gelopen, nagenoeg stilgestaan zelfs en hier zeker niet aan het jagen. De prenten zijn bijna loodrecht geplaatst. Maar 1 prent waarbij kennelijk de achterpoot iets is uitgegleden in de modder. De diepe afdrukken maken duidelijk dat het een flink beest is geweest. De Ierse wolfshond die je noemt is zeker een kanshebber. Dit soort sporen ken ik ook van Deense doggen.
Peter Venema