Hoofdmenu

Leeuwentand?

Gestart door Monica, juni 15, 2021, 15:35:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Monica

Is er op basis van deze foto's te zeggen of dit Leeuwentand is en zo ja, om welke ondersoort het gaat?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217124453/.
1 Leeuwentand spec. - Leontodon spec.
datum: 2021-06-15
locatie: Den Haag - Telpost De Vulkaan (ZH)

foto's:








Plantoon

ondanks de habitus zou ik op basis van foto 3 eerder opteren voor biggenkruid

Monica

Dank je wel!

Citaat van: Plantoon op juni 15, 2021, 16:02:03 PM
ondanks de habitus zou ik op basis van foto 3 eerder opteren voor biggenkruid

Willemien Troelstra

Plantoon, bedoel je Gewoon of Glad biggenkruid? Ik vind de uitstekende bloemen voor wel erg lang ten opzichte van het omwindsel voor Glad. Voor Gewoon is hij wel erg tenger. De beharing van het blad is moeilijk/niet te zien.
groet, Willemien Troelstra

Monica

Hallo Willemien,

Dank voor je reactie. Mag ik ervan uitgaan dat het in ieder geval biggenkruid is? Op foto 3 is iets van beharing op het blad te zien, maar misschien onvoldoende voor een oordeel.

Groeten,
Monica

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 16, 2021, 11:01:57 AM
Plantoon, bedoel je Gewoon of Glad biggenkruid? Ik vind de uitstekende bloemen voor wel erg lang ten opzichte van het omwindsel voor Glad. Voor Gewoon is hij wel erg tenger. De beharing van het blad is moeilijk/niet te zien.

Monica

Ik heb nog een uitvergrote foto van het blad bijgevoegd. Niet bijzonder scherp, maar wellicht biedt dit soelaas.

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 16, 2021, 11:01:57 AM
Plantoon, bedoel je Gewoon of Glad biggenkruid? Ik vind de uitstekende bloemen voor wel erg lang ten opzichte van het omwindsel voor Glad. Voor Gewoon is hij wel erg tenger. De beharing van het blad is moeilijk/niet te zien.

Plantoon

Dat het biggenkruid is zie je aan het feit dat de omwindsels ongelijk zijn (de donkere vlek op de top daarvan varieert in hoogte). Ik ga uit van een armoedevorm van Gewoon biggenkruid, maar op basis van de foto's is Glad b niet helemaal uit te sluiten. De foto's zijn scherp maar focussen helaas niet op voor determinatie relevante details. Toch zijn er wel wat argumenten zoals 'vermoede' lengteverhoudingen van kroon en kelkbladen die toch meer aansluiten bij gewoon biggenkruid.

Willemien Troelstra

Ja ik zou het op een armoedig Gewoon biggenkruid houden.
groet, Willemien Troelstra

Monica

Dank je wel Willemien en Plantoon!

Citaat van: Plantoon op juni 16, 2021, 13:58:42 PM
Dat het biggenkruid is zie je aan het feit dat de omwindsels ongelijk zijn (de donkere vlek op de top daarvan varieert in hoogte). Ik ga uit van een armoedevorm van Gewoon biggenkruid, maar op basis van de foto's is Glad b niet helemaal uit te sluiten. De foto's zijn scherp maar focussen helaas niet op voor determinatie relevante details. Toch zijn er wel wat argumenten zoals 'vermoede' lengteverhoudingen van kroon en kelkbladen die toch meer aansluiten bij gewoon biggenkruid.

quote author=Willemien Troelstra link=topic=482903.msg2468893#msg2468893 date=1624047497]
Ja ik zou het op een armoedig Gewoon biggenkruid houden.
[/quote]