Heideblauwtje ??

Gestart door bas waanders, juni 15, 2021, 14:39:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Ik zou graag willen weten welke soort dit is , helaas geen foto's van de onderzijde vleugels :p
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217111906/.
1 Heideblauwtje - Plebejus argus imago, zonnend, gezien
datum: 2021-06-15
locatie: Brunssum - Industriegebied Hendrik (LI)

foto's:


bas waanders

Dank je wel :-) Ik ga hem aanpassen .

Morten

Ik vond het vanaf de bovenzijde te lastig om iets te zeggen, maar het is goed om te weten dat heideblauwtje deze eeuw lijkt te zijn verdwenen uit Zuid-Limburg, zie ook de verspreidingskaartjes over de tijd bij de Vlinderstichting. Deze waarneming was vorig jaar dan ook vrij spectaculair, de enige bevestigde waarneming van de eeuw! Een zwerver behoort dus nog steeds tot de mogelijkheden.
Groet, Morten


bas waanders

Die waarneming was hier in Limburg ook in een totaal andere biotoop . Helaas kreeg ik de kans niet de onderzijde van de vleugels vast te leggen . Dus ook voor mij blijft het dan óf Icarus , óf Blauwtje spec.  :-)  . Niets aan te doen , hoewel ik op die locatie al heel wat ben tegengekomen die wenkbrauwen deed fronsen :-)

caliprobola

Citaat van: Morten op juni 16, 2021, 10:35:47 AM
Deze waarneming was vorig jaar dan ook vrij spectaculair, de enige bevestigde waarneming van de eeuw!
De soort komt voor net over de grens in België, op de zinkgraslanden van Plombières, zo'n 3.5km in vlindervlucht.

Citaat van: bas waanders op juni 16, 2021, 10:43:16 AM
Dus ook voor mij blijft het dan óf Icarus , óf Blauwtje spec.  :-)
Als uit mijn vorig bericht de schijn ontstond dat er nog enige twijfel kon over bestaan dan wil ik hier gerust nog es bevestigen, zeker icarusblauwtje :duim: