Lijkt veenorchis, maar dat is onwaarschijnlijk... => lichte gewone rietorchis

Gestart door Rayan Majoor, juni 14, 2021, 20:40:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217057435/.
1 Veenorchis - Dactylorhiza sphagnicola bloeiend
datum: 2021-06-11
locatie: Staverden - Landgoed Staverden (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jan Essink

ik denk een licht gekleurde gewone rietorchis, want sphagnicola komt alleen in zuid-Limburg voor
Bij sphagnicola zijn de bladeren erg smal en staan stijf rechtop en komen gewoonlijk minstens tot aan de bloemaar
De schutbladeren zijn smal en lang, de spoor is wel dun maar dikker dan maculata die een heel dunne spoor heeft.

groet,
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Rayan Majoor

Bedankt voor de reactie! Het bovenste stengelblad komt wel voorbij de onderste bloemen en vond de bladeren (voor zover ze niet afgemaaid(?) waren) wel erg smal. Maar locatie was inderdaad al onlogisch, en als ik de bloemen goed bestudeer dan zie ik er inderdaad ook wel eerder een gewone rietorchis in. Wordt die 't, bedankt!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Tom lourens

De huidige hausse aan waarnemingen door het hele land op waarneming.nl lijkt me ook wat optimistisch...

mvg,

Tom


Rob Koelman

Citaat van: Tom lourens op juni 28, 2021, 15:30:26 PMDe huidige hausse aan waarnemingen door het hele land op waarneming.nl lijkt me ook wat optimistisch...

Ongetwijfeld veroorzaakt door determinaties door een zeker automatisch identificatieprogramma in combinatie met waarnemers die te beroerd zijn om de gesuggereerde uitkomst ook nog even te controleren...

Dat is dan ook precies de reden dat de plantenadmins zijn gestopt met het valideren van mbv dat programma gedetermineerde planten. Te veel rotzooi...
Met vriendelijke groet, Rob