Brunssummerheide : mensen in natuurgebieden

Gestart door bas waanders, juni 14, 2021, 18:26:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Afgelopen Zondag , 13 juni , waren mijn vrouw en ik op de Brunssummerheide . Ik ben als amateur waarnemer al een jaar of 10 actief bezig om datgene wat ikzelf zie , vast te leggen en ook op waarneming te melden . Rond die poel zijn we al enkele zeldzaamheden tegengekomen . Maar dat terzijde : we werden door twee mensen van natuurmonumenten aangehouden en verzocht ons enkel op de paden te begeven . Ik heb de man uitgelegd wat ik deed en dat ik zo min mogelijk zou verstoren . Dat had hij inderdaad al gezien op de manier hoe ik mij daar voortbewoog tussen de heide .
Ik heb geen discussie gevoerd , maar in mij achterhoofd dacht ik : als ik alleen op paadjes mag blijven , zullen de waarnemingen zeker met 90% afnemen , wat is wijsheid ?

Ik kan me goed voorstellen dat niet hele gezinnen door de heide heen gaan ploegen , met of zonder loslopende honden .

Bestaat er een mogelijkheid om een ontheffing te krijgen om toch af te wijken van de paden ? Hoe gaat waarnemend nederland daar mee om ?

marcel234

Die mensen van Natuurmonumenten zijn de aangewezen persoon om te vragen waar je een ontheffing aan kan vragen.

Leon Olsthoorn

Zijn jullie werkelijk aangehouden? Dat lijkt me ook wat overdreven, een waarschuwing of desnoods een boete zou toch ook kunnen voldoen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

bas waanders

@Leon : aangehouden is idd een groot woord , we werden aangesproken . Maar ik oet eens navragen bij natuurmonumenten .

Gerrian

Ik heb bij Natuurmonumenten een vergunning voor een aantal gebieden. Daarin staat o.a.: "Zich buiten wegen of paden begeven is toegestaan voor zover het onderzoek dat vereist, behalve tijdens dagen met druk recreatief bezoek en met uitzondering van zon- en feestdagen."
Dat vind ik terecht, want je geeft naar andere bezoekers wel een verkeerd signaal af als je buiten de paden loopt. 'Als hij van de paden af, mag ik het ook.'
Verder verwacht NM natuurlijk wel een tegenprestatie voor de ontheffing; niet alleen invoeren op Waarneming.nl, maar ook een verslag naar NM.

bas waanders

@ Gerrian : bedankt voor de tip en info . Als "waarnemer" voer ik alles in op waarneming , mits ik daar ook bewijs van heb ( foto oid ) . De hobbie beoefen ik al 15 jaar , op waarneming ben ik sinds 1012 actief . Die "tegenprestatie" is uiteraard geen probleem , ik denk dat dit soort informatie van veldwaarnemers bijzonder interessant moet zijn voor zo'n organisatie , al is het alleen maar om te zien hoe de biodiversiteit zich ontwikkeld . Ik neem tzt contact op met natuurmonumenten / Brunssummerheide bezoekerscentrum .

migratorius

Ook als "ervaren waarnemer" heb je natuurlijk niets buiten de paden te zoeken.

JanHein

Maakun

Citaat van: migratorius op juni 15, 2021, 16:19:08 PM
Ook als "ervaren waarnemer" heb je natuurlijk niets buiten de paden te zoeken.

JanHein

Lijkt mij in principe ook. Als je ergens toch van de paden wilt zou ik dat altijd eerst afstemmen met de beheer vóórdat je het gaat doen. (En Waarnemingen op verborgen zetten om anderen niet op ideeën te brengen, hoewel hier in de buurt sommige beheerders dat belangrijk vinden, en anderen weer totaal niet.)
Gr, Maarten

migratorius

Citaat van: migratorius op juni 15, 2021, 16:19:08 PM
Ook als "ervaren waarnemer" heb je natuurlijk niets buiten de paden te zoeken.
(En natuurlijk houd ik me daar ook niet altijd aan... en daar zijn inderdaad "niet-verborgen waarnemingen" wel eens debet aan).

JanHein

lukasverboom

Ik heb voor twee gebieden een ontheffing om buiten de paden te komen maar moet voor allebei wel een rapportje schrijven aan het einde van het seizoen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

gbeersma

Mijn ontheffing (voor 1 gebied) werd gekoppeld aan het doorgeven van mijn waarnemingen, waarbij invoer in Waarneming.nl als doorgeefluik gebruikt mocht worden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?