Van welke soort is dit het zaadje/vruchtje/nootje?

Gestart door Egon, juni 14, 2021, 14:10:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Egon

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Hing / lag aan een draadje aan/op bladeren van koninginnekruid, maar ook in vedergras en aan een tuindeur.
1 mm dik, 3 mm lang

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217012172/.
datum: 2021-06-14
locatie: Arnhem - Stuitbos, Mooieweg (GE)

foto's:





Rayan Majoor

Plantenzaadjes. Welke precies weet ik niet meer, maar dat krijg je vast nog wel te horen hier
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Egon

#2
Citaat van: Rayan Majoor op juni 14, 2021, 18:39:35 PM
Plantenzaadjes. Welke precies weet ik niet meer, maar dat krijg je vast nog wel te horen hier

Dankjewel Rayan! Die draad is dan restant van het vruchtpluis, neem ik aan?

Een soort uit de composietenfamilie?

Willemien Troelstra

Er zijn meer families waar zaden vruchtpluis gebruiken om zich te verplaatsen denk bijvoorbeeld aan Basterdwederikken/Harig wilgenroosje. Ik denk niet dat dit zaad is van een Composiet.
groet, Willemien Troelstra

Egon

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 16, 2021, 10:55:50 AM
Er zijn meer families waar zaden vruchtpluis gebruiken om zich te verplaatsen denk bijvoorbeeld aan Basterdwederikken/Harig wilgenroosje. Ik denk niet dat dit zaad is van een Composiet.

Dankjewel voor het meedenken, Willemien! Ik zat me te bedenken welke planten rondom ons perceel al pluis hebben gevormd en zijn uitgewaaid. Basterdwederik is nog in bloei en harig wilgenroosje bloeit nog niet. Paardenbloemen, melkdistel en gele morgenster wel zo uit m'n hoofd, maar die hebben andere vruchtjes, toch?