Welke gele kruisbloemige is dit?

Gestart door Wessel Meijer, juni 13, 2021, 09:04:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wessel Meijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/216705856/.
1 Kruisbloemenfamilie - Brassicaceae spec.
datum: 2021-06-11
locatie: Duffelt - Millingerwaard (GE)

foto's:









Plant kaal, kroonbladen plm 1,5 x kelkbladen, bladeren zittend, geen oortjes, ook bovenste niet. Onderste onregelmatig veerspleting bovenste (dubbel/onregelmatig) grof getand. Nog geen vruchten. > 1 m.
Wessel Meijer

Rien Ondersteijn

Die bovenste bladeren doen me nogal denken aan Gele waterkers.
Meestal zijn de onderste bladeren verdeeld.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Wessel Meijer

Dag Rien,

Dank voor reactie.
De standplaats was wel erg ver van water en hoog op een dijkje, dus vertrouwde ik deze keuze aanvankelijk niet. Maar een alternatief was er ook niet echt. Omdat er geen vruchtjes aan zaten heb ik de Flora Vegetativa er bij gehaald. Die deelt R. Amphibia in bij de planten met behaarde bladeren. Er was aan de hele plant echter geen haartje te vinden. Herkenningssoftware kwam op Oostenrijkse kers uit, dat is hem niet. Vandaar mijn dood spoor.
Spoor nu toch weer opgepakt bij Gele waterkers. Ik vind het kenmerk "behaard blad" in andere literatuur niet terug. Ook niet op foto's, en ik kan me ook niet herinneren het zelf ooit gezien te hebben. Kortom, ik negeer Flora Vegetativa gewoon (wellicht zijn bladeren in pre-bloeifase wel behaard?!) en ga voor de Gele waterkers.
Het blijft leuk hoe een "gewone plant" je toch weer flink aan het werk kan zetten!
Groet,
Wessel
Wessel Meijer

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente