Weghalen ei knobbelzwaan

Gestart door Dorine, juni 11, 2021, 18:58:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine

Al jaren broeden in de wijkvijver knobbelzwanen, ook dit jaar. Er waren 6 eieren gelegd en nu is er niets meer.
Wat is er gebeurd, volgens andere mensen die het zeggen gezien te hebben, zit er een rat onder het nest die de eieren opvreet. Eén ei bleef over en daar broeden de zwanen al behoorlijk lang op.
Nu is er iemand die heeft  vanochtend de dierenambulance gebeld met de vraag of dat overgebleven ei weggehaald kon worden, het was zo zielig voor de zwanen, broeden op een ei dat niet meer uitkomt.
De dierenambulance heeft gelijk het ei al weggehaald. Zo werd me een uurtje geleden verteld toen ik even bij de zwanen ging kijken.
Ik was stomverbaasd, naar mijn weten mag je geen eieren weghalen van een beschermde diersoort en daar valt ook een knobbelzwaan onder.
Of heb ik het mis en valt dit niet onder de wet Natuurbescherming?
Dorine van Asten
peregrines.nl

Oenanthe

Wat een hoop onwetenden die zich met dit nest bemoeien. Dat verhaal van die rat is al hoogst merkwaardig en dan moet men zich ook nog met het broedproces gaan bemoeien. Mensen van de dierenambulance moeten toch beter weten. Het mag inderdaad niet, het is zinloos bovendien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Het mag niet nee en eerlijk gezegd zou ik die dierenambu ook even bellen om ze erop te wijzen. Echt, dierenambu mensen zijn ongetwijfeld gemotiveerde dierenliefhebbers, maar zo vaak ontbreekt alle kennis over wilde dieren bij deze mensen. Zowel over gedrag als hoe ze te vangen / hanteren als beschermde status.
Het is bovendien heel normaal dat vogels nog broeden op een ei dat niet meer uitkomt. Ook dat hoort bij het broedproces. De vogels weten na enige tijd wel dat het ei niet meer zal uitkomen, en dan zie je dat de duur dat ze broeden, steeds minder lang wordt, maar dat ze er toch nog steeds heen gaan. Langzaam afscheid nemen, lijkt het haast te zijn. En dan komt er iemand en die neemt 'hop!' het ei weg. Lekker dan.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Dorine

Maandag ga ik zeker de dierenambulance bellen om na te vragen hoe en wat. Of het verhaal zoals me verteld is idd klopt.
Dat je geen eieren uit een nest mee mag nemen weet ik ook, tenzij je er een ontheffing voor hebt, zoals bv ringers die niet uitgekomen eieren en waar niet meer naar omgekeken wordt,
meenemen voor onderzoek. Ik vraag me af of de dierenambulance zo'n ontheffing heeft. Maar dan nog, het laatste ei haal je niet weg als ze er nog geen afscheid van genomen hebben.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Dorine

Vanochtend de dierenambulance maar even gebeld.
Van degene die de telefoon opnam kreeg ik na mijn verhaal verteld te hebben op een niet vriendelijke toon te horen dat ze wel wisten wat mag en niet mag en ze wel weten wat ze doen.
Nu liet ik me door haar niet afschepen en kreeg ik iemand van beheer aan de lijn. Zij vertelde me dat ze een belletje hadden gekregen dat de zwaan al maanden op 1 ei zat te broeden.
Ze snapte mijn verontwaardiging over het weghalen heel goed en op mijn vraag of ze een ontheffing hadden om eieren weg te halen wist ze niet eens dat het niet mag en dat je een ontheffing nodig hebt om het wel te mogen doen. Ze zou het verder intern uit gaan zoeken.
Hopelijk doen ze er wat mee en zijn ze in de toekomst voorzichtiger met zulke verzoeken. Het stoorde mij het meeste dat ze een verhaal klakkeloos aangenomen hebben en gelijk dat ei weggehaald hebben.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Dorine op juni 14, 2021, 11:07:41 AM
Vanochtend de dierenambulance maar even gebeld.
Van degene die de telefoon opnam kreeg ik na mijn verhaal verteld te hebben op een niet vriendelijke toon te horen dat ze wel wisten wat mag en niet mag en ze wel weten wat ze doen.
Nu liet ik me door haar niet afschepen en kreeg ik iemand van beheer aan de lijn. Zij vertelde me dat ze een belletje hadden gekregen dat de zwaan al maanden op 1 ei zat te broeden.
Ze snapte mijn verontwaardiging over het weghalen heel goed en op mijn vraag of ze een ontheffing hadden om eieren weg te halen wist ze niet eens dat het niet mag en dat je een ontheffing nodig hebt om het wel te mogen doen. Ze zou het verder intern uit gaan zoeken.
Hopelijk doen ze er wat mee en zijn ze in de toekomst voorzichtiger met zulke verzoeken. Het stoorde mij het meeste dat ze een verhaal klakkeloos aangenomen hebben en gelijk dat ei weggehaald hebben.

Gezien de tot nu toe vertoonde onderzoeksvaardigheden (klopt het gemelde verhaal etc), zou ik niet veel vertrouwen hebben in het interne onderzoek...

Volgens mij is er over het algemeen prima mogelijk om vast te stellen of een ei bevrucht is of niet. Dat hadden ze op z'n minst kunnen checken.

Daarnaast zullen de meeste vogels die op onbevruchte eieren broeden, na verloop van tijd vanzelf stoppen met broeden. Dat is gewoon de natuur... En anders broedt die zwaan toch een paar maanden te lang? Wie z'n probleem is dat?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Dorine

Er zijn dus mensen die het zielig vinden als er door een zwaan zo lang gebroed wordt en vinden dat er ingegrepen moet worden.
Onwetendheid van beide partijen, de vrouw die gebeld heeft en de dierenambulance. Beide heb ik verteld dat ze uiteindelijk toch stopt met broeden.
En dan hoop ik maar dat ze er iets mee doen, meer dan ze opbellen en vertellen dat het niet goed is wat ze gedaan hebben kan ik helaas niet.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Merel

Dat begrijp ik. Bedankt voor je terugkoppeling. Wordt er nog steeds pissig om.
Hier in Leeuwarden ook een keer geval gehad. Dierenambu had belletje gekregen van een agressieve zwaan (logisch want had jongen) en wilde het gezin vangen om elders vrij te laten. Hadden ze mama en alle jongen te pakken maar papa niet. Liepen ze met netten en stokken te kloten, want durfden niet het water in om zwaan te pakken. Uiteindelijk waren er gelukkig omstanders die zeiden dat ze de dieren weer vrij moesten laten. Dat hebben ze gedaan. Dag erna was er 1 jong minder. Ik heb het niet zien gebeuren, maar denk dat het door de vangactie komt.

Was zo fout als maar zijn kon. In broedtijd zwanen vangen, uit hun territorium halen en in ander zwanenterritorium zetten. Dom dom dom. Ik was woest. Heb er zelfs nog een stukje tekst over naar de krant gestuurd.

Denk dat die mensen uiterst geschikt zijn om dode of half-levende katten en honden van de straat te plukken. Maar voor wilde dieren zijn ze gewoon niet gekwalificeerd.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Oenanthe

Citaat van: Klaas v d Meer op juni 15, 2021, 18:33:29 PM
Jullie worden kwaad om zwanen ei dat is weggehaald ,
maar waarom zijn  in beleef de lente de 3 Steenuilen eitjes dan weggehaald. :wacko:
Dat weten de mensen die hier hun hart luchten niet want ze staan daar volledig buiten. Waarom stel je hen deze niet ter zake doende vraag?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Ik wist niet dat dat was gebeurd, maar na het lezen van de blogs bij Steenuil, zie ik dat het gedaan is in kader van onderzoek.
Het staat je natuurlijk vrij om daar nog aanvullende vragen over te stellen, maar dan wel aan Vogelbescherming en niet aan ons. :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer