levenslijst oude vs nieuwe versie; POLL

Gestart door hiskodevries, juni 11, 2021, 12:45:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Is de levenslijst (Soorten gezien) voor gebruiker goed bruikbaar op de nieuwe site
met de volgende aanpassingen:

- De grafiek onderaan per jaar als geen jaar of maand is geselecteerd
- De grafiek onderaan per maand als een jaar is geselecteerd
- De grafiek per dag als een maand is geselecteerd
- De som van het aantal waarnemingen wordt vermeld
- Een filter aanwezig is om ook alle niet meetellende vormen van gedrag en telmethodes te laten meetellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Remco (en Violet)

Graag ook een filter op familie en levenstadium.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

bramquist

Kunnen dan in de grafiek ook het aantal waargenomen soorten per jaar worden vermeld, bijvoorbeeld in de vorm van een staafdiagram?
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

Citaat van: bramquist op juni 11, 2021, 21:51:33 PM
Kunnen dan in de grafiek ook het aantal waargenomen soorten per jaar worden vermeld, bijvoorbeeld in de vorm van een staafdiagram?
dat is precies wat de bedoeling is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Enige reden dat ik de levenslijst van de oude site nog wel eens open is vanwege het cumulatieve aantal waargenomen individuen naast het cumulatieve aantal waarnemingen. Is daar op de nieuwe site een alternatief voor of moet ik dan de statistieken van iedere soort aanklikken?

Is overigens ook de enige reden dat ik überhaupt nog op de oude site kom.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Julian

Graag dit https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2449954.html#msg2449954 op de nieuwe site meteen goed doen. Dat wil zeggen: doorgegeven waarnemingen an sich belangrijker maken dan een vergelijkspel dat je er vervolgens eventueel mee zou kunnen spelen (met vreemde inconsequente 'spelregels'/uitzonderingen).

hiskodevries

Citaat van: Julian op juni 12, 2021, 14:34:22 PM
Graag dit https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2449954.html#msg2449954 op de nieuwe site meteen goed doen. Dat wil zeggen: doorgegeven waarnemingen an sich belangrijker maken dan een vergelijkspel dat je er vervolgens eventueel mee zou kunnen spelen (met vreemde inconsequente 'spelregels'/uitzonderingen).
staat al genoemd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2021, 12:45:09 PM
- Een filter aanwezig is om ook alle niet meetellende vormen van gedrag en telmethodes te laten meetellen
Dat lees ik hier niet in. Wordt alles meetellen toch eindelijk de standaard (en dat 'vinkje' een optie om je lijst -indien gewenst- op telspelweergave te zetten)?

SlechtValk

Ik gebruik de levenslijst op de oude site zo goed als nooit meer. Dus voor mij zou het niet uitmaken als dit uit de oude site gestript wordt.
Ik zou me wel erg goed kunnen voorstellen dat mensen die (nog) niet overtuigd zijn van de nieuwe site, dit wel heel erg zouden vinden.


Als je het mij vraagt zijn er op de nieuwe site een aantal zaken (objectief) die in de nieuwe lijst niet aanwezig zijn t.o.v. de oude lijst.


  • De filtermogelijkheden zijn een stuk beperkter, zoals filteren op niet-telbare activiteiten, maar ook gedrag, methode etc.
  • De kolom aantal exemplaren - de site is in zijn geheel momenteel erg gericht op aantal soorten, terwijl aantal exemplaren ook erg interessant kan zijn
  • De kolom fenologie - deze functie is in zijn geheel niet meer aanwezig, wil ik zien wat mijn vroegste gierzwaluw (bijv.) ooit was, dan moet ik daarvoor naar de oude site

De veelheid aan filtermogelijkheden heb ik tot op heden nog niet echt gemist, maar kan me goed voorstellen at iemand die specifieke informatie uit de lijst wil destilleren hier wel veel behoefte aan heeft (zeker als het gaat om al dan niet telbare methodes e.d.).
Dit zelfde geldt voor aantal exemplaren.
De kolom fenologie (en bijbehorende pagina) heb ik wel al een aantal keer gemist (en dus via de oude site bezocht). De vroegste (of laatste) waarneming van een soort is in de nieuwe site (zover ik kon nagaan) niet te vinden... weet niet of dat in deze lijsten toegevoegd moet worden, of elders... maar neem het mee in de beslissing.

Verder zijn er nog een paar dingen hieraan gerelateerd die mij echt een doorn in het oog zijn:


  • Het feit dat ervoor gekozen is om de verschillende type lijsten (levenslijst, maandlijst, weeklijst en daglijst) als filter in te stellen...
    dit is geen filter... een filter zorgt ervoor dat bepaalde onderdelen al dan niet weergegeven worden. De verschillende lijsten zouden gewoon verschillende pagina's moeten zijn... misschien deels semantiek, maar deels ook gewoon dat het nu erg onlogisch is... stel: je stelt allerlei filters in, maar kiest ervoor om naar een andere lijst te gaan, dan zijn die filters zinloos en moet het weer opnieuw...

    Mijns inziens zouden het dus gewoon afzonderlijke (sub)pagina's moeten zijn, met een apart url: /species/life/, /species/year/, /species/month/, /species/week/, /species/day,

  • Het feit dat het "soorten gezien" en "soorten niet gezien" heet... niet alle waarnemingen zijn gezien... zeker bij vogels zijn diverse waarnemingen ook gehoord... kies een algemenere term, bijv. "waargenomen soorten" en "niet waargenomen soorten" of "soorten geregistreerd" en "soorten niet geregistreerd"


  • De plek van het linkje naar de grafiek onderaan, deze staat echt op een erg onlogische plek (naar mijn mening). naast de titel "Soort", waar het weinig mee te maken heeft... zet het mooi in de samenvatting die er vlak boven staat... "### soorten, ## hybrides, # verzamelsoorten, # variant, ## ondersoorten gevonden. Bekijk ook de grafiek |logotje|"

  • Dan een item van technische aard...

    Binnen de tabelcel waar de naam van de soort in staat, zit: <div class="pull-right">
    Met daarin de twee icoontjes (voor de grafiek en de kaart)... het is natuurlijk echt de grootste onzin om dit dmv een div te doen... daarvoor hebben ze bedacht dat je een nieuwe kolom toevoegt... doe je één kolom voor de twee icoontjes of twee, mag je zelf weten, maar dit is echt een rare oplossing (en kost ook nog eens meer code, en dus meer dataverkeer).

    D.2: naar mijn mening zouden deze twee icoontjes ook pas NA de wetenschappelijke naam moeten, lokale naam en wetenschappelijke naam horen bij elkaar, alle andere zaken zouden ervoor of erna moeten, niet ertussen... m.a.w. kolomvolgorde: volgnummer, lokale naam, wetenschappelijke naam, icoontjes voor kaart en stats, eerste datum, laatste datum, etc...

  • Wederom een technisch item

    De link van de soortnaam begint met een spatie (kijk maar eens door je muis erboven te houden, het lijntje van de onderstreping begint eerder dan de tekst). Naar mijn mening erg lelijk en wederom extra data (een spatie per soort zowel voor als na de naam) die niet nodig is...

    Het lijkt erop dat dit vooral om cosmetische redenen gedaan is, om ruimte tussen het logotje en de tekst te doen. Een nogal amateuristische manier natuurlijk, omdat margin en padding hiervoor bedacht zijn (de programmeurs weten, naar ik aanneem, wel waar ik het over heb.

    Note: dit was voorheen ook op de homepage van toepassing, aldaar is het inmiddels netjes opgelost. Lijkt me dat het hier ook eenvoudig opgelost kan worden.

  • Enigszins op de zijlijn gerelateerd... ik vind het eigenlijk raar dat in het menu (van een gebruiker) de items "soorten gezien" en "soorten niet gezien" (afgezien van punt B ) een apart menu-item zijn... mijns inziens zijn het lijsten die onlosmakelijk bij elkaar horen, en zouden ze dus samen geschaard moeten worden onder een algemeen item bijv. "Soortenlijsten". In plaats van "/users/###/species/" en "/users/species-not-seen/" (dit url doet geen recht aan de inhoud... het is een sub van een gebruiker, dus daar zou het user-id in moeten zitten, dit url suggereert dat het op alle users slaat...) zou het dan ook bijv. worden: "/users/###/species/" en "/users/###/species/missing/"

Als laatste heb ik nog een suggestie/wens

naast de huidige filteropties (neem notie van item A) zou ik het fijn vinden om een aantal snelvariabelen toe te voegen... in de oude vorm waardes voor de variabele "period" namelijk "today", "yesterday", "thisweek", "thismonth", "thisyear". De door mij voorgestelde url-strategie volgend, zou dat bijv. worden: /users/###/species/today/ geeft wat momenteel /users/9163/species/?period=life geeft, bij opgave van de huidige datum voor begin en einddatum, /users/###/species/yesterday/ idem als today alleen dan voor de dag voor de huidige dag, /users/###/species/thisweek/ als /users/###/species/?period=life met begin en einddatum de data van de huidige week, thismonth en thisyear idem als week en maand... voordeel hiervan... dat je links kan maken voor daglijst (vandaag en gister zal het vaakste voorkomen, overige data kan via lifelist met begin en einddatum) zonder dus steeds afzonderlijk de data te moeten invoeren, maandlijst, weeklijst, ter controle na een dag waarnemen, of alles is doorgekomen en er geen soorten gemist zijn.

Tot slot, ga ik er ook vanuit dat mijn suggesties m.b.t. staafdiagrammen meegenomen worden https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,69091.msg2464109.html#msg2464109
Overigens vind ik de huidige grafiek (cumulatief over de hele periode) niet zinloos, dus mijns inziens zou die niet verwijderd moeten worden... slechts aangevuld met de voorgestelde grafieken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Guus Peterse

Citaat van: Julian op juni 12, 2021, 15:59:59 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2021, 12:45:09 PM
- Een filter aanwezig is om ook alle niet meetellende vormen van gedrag en telmethodes te laten meetellen
Dat lees ik hier niet in. Wordt alles meetellen toch eindelijk de standaard (en dat 'vinkje' een optie om je lijst -indien gewenst- op telspelweergave te zetten)?
Ik zou er persoonlijk erg op tegen zijn om in mijn levenslijst (en die van anderen) ineens standaard bijvoorbeeld dood gevonden exemplaren terug te vinden, of pauwen en manenganzen en andere rommel die net aan de 'goede' kant van het hek zaten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Platbuik

De voorstellen zijn, heel knap, met een minimaal aantal toetsaanslagen beschreven. Moeten we hier nu al ja of nee op zeggen, of worden de voorstellen eerst nog uitgewerkt?

Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de info in de bestaande grafiek? Verdwijnt die of wordt die gecombineerd (mijn voorkeur) met "- De grafiek onderaan per jaar als geen jaar of maand is geselecteerd"

De andere mogelijkheden gebruik ik niet, dus dat laat ik over aan de anderen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

De poll was niet bestemd om nieuwe wensen te plaatsen. Maar om de stelling dat het scherm onder de gestelde voorwaarden op de oude site uit kan.
Een simpel ja of nee omdat volstaat.
In de loop van de tijd zal zoveel mogelijk oude software uitgezet worden ten faveure van de nieuwe site. De oude site houd simpelweg de vooruitgang van de nieuwe tegen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Een groot deel van de reacties valt volgens mij prima onder 'Ja, mits .... reageer op deze stelling met wat dan nog mist en je vaak gebruikt'. Wanneer iemand in het proces van het beschrijven daarvan vervolgens bugs of verbeterpuntjes voor de in dit topic besproken functie op de nieuwe site vindt, dan lijkt het mij begrijpelijk en niet misplaatst om dat hier terloops te melden. Als het dan toch aangepakt wordt...
Vriendelijke groeten,
Martijn

Julian

Citaat van: Guus Peterse op juni 13, 2021, 07:02:46 AM
Citaat van: Julian op juni 12, 2021, 15:59:59 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2021, 12:45:09 PM
- Een filter aanwezig is om ook alle niet meetellende vormen van gedrag en telmethodes te laten meetellen
Dat lees ik hier niet in. Wordt alles meetellen toch eindelijk de standaard (en dat 'vinkje' een optie om je lijst -indien gewenst- op telspelweergave te zetten)?
Ik zou er persoonlijk erg op tegen zijn om in mijn levenslijst (en die van anderen) ineens standaard bijvoorbeeld dood gevonden exemplaren terug te vinden, of pauwen en manenganzen en andere rommel die net aan de 'goede' kant van het hek zaten.

Dat begrijp ik wel Guus maar de huidige lijstweergave is gebasseerd op het DBA-vergelijkspel en bijbehorende vogelaarscultuur en minder op logica. Als Waarneming.nl puur voor -volgens de Dutch Birding Association en verwanten- 'telbare' vogels was dan zou ik me er minder druk om maken. Zolang Waarneming.nl alle waarnemingen verzamelt en wil verzamelen (inclusief dode vogels en escapes) zou deze data niet weggemoffeld moeten worden vanwege het prominent aanwezig willen houden van een wildgegroeid vergelijkspel. Ik zeg overigens niet dat het huidige 'telsysteem' weg moet (hoewel het niet logisch functioneert; zie de discussie in de link die ik eerder stuurde) maar het zou op een site die alle waarnemingen verzamelt in eerste plaats moeten gaan om alle waarnemingen en vervolgens eventueel om een spel dat je met die gegevens zou kunnen spelen.

hiskodevries

Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 13, 2021, 10:30:33 AM
Een groot deel van de reacties valt volgens mij prima onder 'Ja, mits .... reageer op deze stelling met wat dan nog mist en je vaak gebruikt'. Wanneer iemand in het proces van het beschrijven daarvan vervolgens bugs of verbeterpuntjes voor de in dit topic besproken functie op de nieuwe site vindt, dan lijkt het mij begrijpelijk en niet misplaatst om dat hier terloops te melden. Als het dan toch aangepakt wordt...
daar heb je een punt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2021, 14:10:15 PM
Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 13, 2021, 10:30:33 AM
Een groot deel van de reacties valt volgens mij prima onder 'Ja, mits .... reageer op deze stelling met wat dan nog mist en je vaak gebruikt'. Wanneer iemand in het proces van het beschrijven daarvan vervolgens bugs of verbeterpuntjes voor de in dit topic besproken functie op de nieuwe site vindt, dan lijkt het mij begrijpelijk en niet misplaatst om dat hier terloops te melden. Als het dan toch aangepakt wordt...
daar heb je een punt.

Bovendien zie ik dit ook een beetje als het aangewezen moment om nog input te geven, het moment dat het eenmaal in productie is en er een lijn is ingezet, is daarvan afwijken vaak moeilijker...
Wat op zichzelf ook al een suggestie van mij is... (en in dit geval interpreteer ik het maar als een positief ingeslagen weg) hoewel het misschien geen democratie is, denk ik dat het goed is om "ons gebruikers" op de hoogte te houden van aankomende ontwikkelingen (lees: duidelijk aangeven wat er momenteel op de prioriteitenlijst bovenaan staat om aangepakt te worden), en in een vroeg stadium te polsen naar ideeën, wensen en behoeftes... zo kunnen die mooi meegenomen worden in het ontwerp, of uiteraard weloverwogen ter zijde gelegd (om wat voor reden dan ook) en is het niet een gevalletje: "kijk hier is de geheel vernieuwde pagina-x" waarna blijkt dat die toch anders ontvangen wordt dan gedacht... dit laatste zul je in zekere mate altijd houden, maar alleen al de mogelijkheid tot inspraak resulteert al snel in een positievere reactie op substantiële wijzigingen (nog ongeacht of ideeën/suggesties/wensen uiteindelijk (in zijn volledigheid) gerealiseerd worden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Platbuik

Ik had mijn suggestie al eerder aangedragen, en hoop dat daar alsnog over bericht/nagedacht wordt.

Overigens gebruik ik de nieuwe site alleen voor de soortherkenning. En stem dus tegen (de niet gepollde) uitkleding van de oude versies.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

ik zoek nog een goede tekst voor het filter waarmee je wilt aangeven dat alle niet telbare verschijningsvormen, gedrag en telmethodes ook meetellen
zonder dat het een heel verhaal wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2021, 13:54:01 PM
ik zoek nog een goede tekst voor het filter waarmee je wilt aangeven dat alle niet telbare verschijningsvormen, gedrag en telmethodes ook meetellen
zonder dat het een heel verhaal wordt.
Tip 1: je denkt verkeerd om. Gebruiker die lijst volgens telspel wil zien moet juist een filter aanzetten, want hij/zij is degene die slechts een deel van de totaallijst wil zien.

Noem het filter kortweg 'volgens de telspelregels' oid en - tip 2: - verwijs simpelweg naar een plek waar de regels van het telspel en de daarbij meetellende stadia, gedragingen en telmethodes gedocumenteerd staan. Het is volkomen logisch dat je daar een heel verhaal voor nodig hebt, je kunt helemaal niet zonder. De Dutch Birding-telcommissie heeft daar voor alleen al de vogels (!) een pagina voor nodig en heeft dat hier mooi neergezet. De verwijzing daarnaar gebeurt hier.
Op dezelfde manier zou Waarneming.nl (of al dan niet per soortgroep een andere community) de schone taak op zich kunnen/moeten nemen om de telregels voor planten, nachtvlinders etc. op te stellen. W.nl zou ze overzichtelijk voor alle soortgroepen bij elkaar op een pagina kunnen zetten en daar expliciet kunnen vermelden welke waarden wel/niet meetellen.
Marijn Prins

hiskodevries

ik vrees toch echt dat de meeste mensen die dat scherm gebruiken met het telspel bezig zijn.
dus ja dat wordt dan de default, ander kunnen we ook filter 'gebruik lokale taxonomie' wel uit zetten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Hisko, betekent dat dan dat bij soortenlijsten van gebieden en persoonlijke soortenlijsten verschillende telmethodes gehanteerd gaan worden? Bij gebiedslijsten zou het er sowieso echt om moeten gaan wat er in een gebied is vastgesteld (ongeacht methode, status, toestand etc.).

Julian

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2021, 16:23:08 PM
ander kunnen we ook filter 'gebruik lokale taxonomie' wel uit zetten
Daar heb ik niets op tegen en zou nog wel een stukje verder willen gaan.
Als het aan mij ligt gaan we ons ook helemaal niet meer druk maken om het benoemen tot escapes en exoten. Want wat is daar het nut van? Het kost een hoop tijd en energie maar welk doel dient het? Een soort wordt ergens waargenomen of niet. De wereld verandert (onder andere door de invloed van de mens); dat hoeven we niet te ontkennen. Er is echter geen enkele reden om onszelf buiten de natuur de plaatsen dus begrippen als 'onnatuurlijk' slaan nergens op.

marijn

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2021, 16:23:08 PM
dus ja dat wordt dan de default
Dat zou je natuurlijk kunnen overwegen.
En/of je maakt er een persoonlijke setting van ('persoonlijke' lijsten default volgens telspelregels filteren).
Marijn Prins

Rick van der Weijde

Dat laatste vind ik wel een chique oplossing.

En in reactie op Julian. Ja, ik vind het voor mijzelf wel interessant om het onderscheid tussen exoten, escapes en wild te kunnen onderscheiden. Fijn dat W.nl daar in voorziet.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

Als die default zou wijzigen, op welke wijze dan ook, dan zal dit 'spelletje' niet meer gevuld worden https://waarneming.nl/stats/ranking/species/
Dat laatste spelletje wordt gevuld met lijsten opgesteld met dezelfde spelregels. Dus als jij je species seen altijd start met 'use local taxonomy' uitgevinkt (of een andere gewijzigde default, wordt die ranking niet bijgewerkt.
Kun je ook geen 'soorten gezien' meer vergelijken etc.
Daar kleven wat nadelen aan.

(nog steeds zoekende naar een tekst voor het filter waarmee alle vormen van gedrag, kleed en telmethodes meetellen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: marijn op juni 14, 2021, 15:48:30 PM
Noem het filter kortweg 'volgens de telspelregels' oid en - tip 2: - verwijs simpelweg naar een plek waar de regels van het telspel en de daarbij meetellende stadia, gedragingen en telmethodes gedocumenteerd staan. Het is volkomen logisch dat je daar een heel verhaal voor nodig hebt, je kunt helemaal niet zonder. De Dutch Birding-telcommissie heeft daar voor alleen al de vogels (!) een pagina voor nodig en heeft dat hier mooi neergezet. De verwijzing daarnaar gebeurt hier.
Op dezelfde manier zou Waarneming.nl (of al dan niet per soortgroep een andere community) de schone taak op zich kunnen/moeten nemen om de telregels voor planten, nachtvlinders etc. op te stellen. W.nl zou ze overzichtelijk voor alle soortgroepen bij elkaar op een pagina kunnen zetten en daar expliciet kunnen vermelden welke waarden wel/niet meetellen.

Eens met Marijn maar moet het per se een filter zijn? Bij gebruikerslocaties (https://waarneming.nl/users/3121/locations/) staan er onder het tabje 'locaties' twee opties ('Mijn locaties' en 'Kaarten'). Zoiets zou misschien ook een uitkomst zijn voor 'mijn lijsten':
- Volgens de rankingregels
- Volledige soortenlijst

hiskodevries

CiteerNoem het filter kortweg 'volgens de telspelregels' oid en - tip 2: - verwijs simpelweg naar een plek waar de regels van het telspel en de daarbij meetellende stadia, gedragingen en telmethodes gedocumenteerd staan.
ja dit kan. die regels kunnen uitgelegd worden in een extended textfield zoals https://waarneming.nl/pages/nia-explain/
(dit filter geld alleen voor de persoonlijke soorten gezien lijst)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0