Hoofdmenu

Reekalf

Gestart door cora, juni 10, 2021, 16:44:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Wij liepen te wandelen in een bos en toen hoorde wij een hoog piepend geluid. Wij dachten aan een roofvogel jong. Bleven staan om te kijken waar het geluid vandaan kwam en toen bleek het een reekalf te zijn. Die iets verder in het bos stond naar ons te kijken. Wij bleven rustig staan en tot onze verbazing kwam hij luid piepend op ons af. Wij stonden aan de grond genageld. Hij kwam recht op ons af en zo dichtbij dat we hem hadden kunnen aanraken. Wat we natuurlijk niet deden . We dachten allebei wat nu?opeens stak hij zijn neus in de lucht en tot onze opluchting vloog hij het bos in zoals een ree hoort te doen. Het zit mij toch niet lekker, zou hij zijn moeder kwijt zijn geraakt?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rob Koelman

Citaat van: cora op juni 10, 2021, 16:44:48 PM
Wij liepen te wandelen in een bos en toen hoorde wij een hoog piepend geluid. Wij dachten aan een roofvogel jong. Bleven staan om te kijken waar het geluid vandaan kwam en toen bleek het een reekalf te zijn. Die iets verder in het bos stond naar ons te kijken. Wij bleven rustig staan en tot onze verbazing kwam hij luid piepend op ons af. Wij stonden aan de grond genageld. Hij kwam recht op ons af en zo dichtbij dat we hem hadden kunnen aanraken. Wat we natuurlijk niet deden . We dachten allebei wat nu?opeens stak hij zijn neus in de lucht en tot onze opluchting vloog hij het bos in zoals een ree hoort te doen. Het zit mij toch niet lekker, zou hij zijn moeder kwijt zijn geraakt?

Die moeder is vast wel ergens in de buurt aanwezig. Te vaak worden jonge reekalfjes door wandelaars meegenomen omdat ze denken dat het om een verlaten dier gaat, met alle negatieve gevolgen van dien!

Lees bijvoorbeeld eens dit artikel in De Gelderlander:
https://www.gelderlander.nl/ede/een-zielig-eenzaam-reetje-is-meestal-helemaal-niet-zielig-en-verlaten~a2a068cc/
Met vriendelijke groet, Rob

cora

Gelukkig zijn wij hier van op de hoogte. Ik wist ook nooit aanraken ivm de geur. Ik wist ook dat de kleintjes ergens liggen en de moeder weg gaat. Maar waarom loopt zo kleintje dan op mensen af? En zo dichtbij? Het zag er meer uit dat hij alleen liep te dwalen. Gelukkig waren wij het en niet iemand met een loslopende hond 😱
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

peterv

Citaat van: cora op juni 10, 2021, 19:08:25 PM
Gelukkig zijn wij hier van op de hoogte. Ik wist ook nooit aanraken ivm de geur. Ik wist ook dat de kleintjes ergens liggen en de moeder weg gaat. Maar waarom loopt zo kleintje dan op mensen af? En zo dichtbij? Het zag er meer uit dat hij alleen liep te dwalen. Gelukkig waren wij het en niet iemand met een loslopende hond 😱
Ze piepen inderdaad om contact te leggen met hun moeder. Ik heb het ook wel gehoord en zelfs een opname van wildcamera https://waarneming.nl/waarneming/view/175987691
Ze communiceren vooral met geluid en geur, dus visueel is bij reekalfjes nog niet zo sterk ontwikkeld. Op zoek naar hun moeder lopen ze inderdaad in eerste instantie richting alles wat beweegt en groot is.
Peter Venema

Oenanthe

Aanraken hoef je een reekalf nooit te doen maar dat de moeder het verstoot als haar kalf mensengeur afgeeft is al lang achterhaald Cora. Je hebt verstandig gehandeld. Ik loop al jaren door de duinen waar het wemelt van de reeen maar een kalf heb ik nog nooit gevonden. Dat staat nog op mijn wensenlijst.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Zag het kalf er verder wel gezond en op het oog goed doorvoed uit? Een kalf zal rond deze tijd schat ik in max 1-1,5 mnd oud zijn en nog afhankelijk van de moeder(melk). Jonge dieren die in levensnood zijn door honger zullen wellicht ook eerder geneigd zich te tonen i.p.v. dat de angst de boventoon voert. Heb dat ooit eens meegemaakt met jonge dassen waarbij het moederdier overreden was. Die zaten van ellende buiten de burcht en kwamen op me afgelopen alsof ze instinctief dachten dat ze via mij geholpen zouden kunnen worden. Zeg niet dat je met het ree anders direct actie moet ondernemen, je moet de natuur ook gewoon zijn beloop laten hebben. De jonge dassen zijn destijds overigens wel opgevangen en naar das&boom overgebracht waarna ze later elders weer in NL zijn uitgezet.
Jelle

cora

Het kalf zag er zover wij konden zien er goed uit. Hij sprintte, zigzaggend het bos in op het laatst. Gelukkig! Ik heb ook wel zoiets niet mee bemoeien. Maar ik had het fijner gevonden als ik een moeder in de buurt zag. Op de terug weg schoot er op dezelfde plek een ree weg. Ik dacht toen meer aan een volwassenen maar niet goed genoeg kunnen zien. Misschien was het wel weer het jong.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot