Wat is het doel van soortsfoto-overzichten op waarnemingen.be?

Gestart door thoma, juni 11, 2021, 22:14:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

thoma

Hallo,

Wat is het doel van soortsfoto-overzichten op waarnemingen.be? (bijv.: https://waarnemingen.be/species/451/photos/?advanced=on ). Is dit:

a) De gebruiker zekere foto´s van een soort tonen zodat hij deze kan gebruiken om de soort beter te leren kennen / er een eigen waarneming aan te toetsen / ze te vergelijken met soortsfoto-overzichten van andere soorten;

b) De gebruiker een bulk aan mogelijk juiste foto´s te tonen waarvan er tegenwoordig een steeds groter percentage op onzeker staat (Obsidentify)

Indien het doel a) is stel ik voor standaard alleen de met een groen vinkje goedgekeurde en de niet goedgekeurde zekere foto´s te tonen in soortsfoto-overzichten en eventueel de gebruiker de kans te geven om dit overzicht aan te vullen met afgekeurde, onzekere en blauwgevinkte waarnemingen.

Groetjes,
Thomas

Edit: heb de meerkikker getoond ipv de grote tijm


thoma

#2
Citaat van: marcel234 op juni 11, 2021, 22:55:46 PM
Men acht de gebruiker slim genoeg om zelf op het vinkje te klikken.

Mijn suggestie heeft niet te maken met het al dan niet 'slim genoeg zijn om' in het soortsfoto-overzicht op 1. geavanceerd, 2. alleen goedgekeurd en 3. filter te klikken. Het gaat er om dat het gebruikers (toch diegene die de site gebruiken om iets bij te leren, wat tevens ook vaak de veelinvoerders zijn) stap 2 en 3 alsmaar moeten herhalen bij zowat ieder soortsfoto-overzicht dat ze bekijken. Dit is een logge en uiterst vervelende, maar sinds de explosie van ObsIdentify zeker binnen de groep planten onontbeerlijke handeling, die de site onnodig ongebruiksvriendelijk maakt. Iemand die onzekere foto´s van soorten wil zien kan ook gewoon naar Pinterest surfen of Google Image Search gebruiken.

Van dergelijke (verspreid over het forum aangehaalde) ​logheden zijn er nog verschillende voorbeelden te noemen:

- Met de algemene zoekbalk op de nieuwe site kan er niet zoals op de oude site met één klik gezocht worden op zowel gebieden, als soorten als personen. Je moet hier na het zoeken nogmaals klikken op 'gebruik *** zoekscherm' om vervolgens nog eens te klikken op hetgeen je zocht
- Je kan in de zoekbalk/het invoervenster niet verkort zoeken zoals in de mobiele apps wel mogelijk is (bijv. 'ge kw' typen om als zoekresultaat o.a. gele kwikstaart te bekomen). Wat wel kan is 'le kw' typen om o.a. gele kwikstaart te zoeken.
- Alleen je eigen foto-overzicht heeft standaard geen begin-eind datum. Soortsfoto-overzichten (en ook waarnemingsoverzichten van soorten) hebben dat wel. Voor algemene soorten is dit geen probleem. Bij zeldzame soorten (juist diegene dus die de veelgebruikers regelmatig dienen te bekijken) moet je steevast het tijdsinterval aanpassen om foto´s / waarnemingen te vinden.

Mij lijkt het echt wel het moment om eens een bevraging te doen bij de veelgebruikers en gewoon eens die reeds bestaande basis aan te pakken vooraleer verder nieuwe functies / mogelijkheden te ontwikkelen.

Ik gebruik sinds 2008 waarnemingen.be bijna dagelijks en ben enorm dankbaar voor alles wat ik heb geleerd / mogen zien dankzij de site. Dit was zonder waarnemingen.be beslist niet mogelijk geweest. Ook is het prachtig dat er zo veel goede functies gratis voor eenieder beschikbaar zijn. Met mijn post geef ik alleen maar mee wat mijn persoonlijke ervaring is en waar ik andere veelgebruikers al vaak over heb horen klagen. De eigenaars en makers van de site doen er mee wat ze willen. Wel moet ik toegeven dat voor mij persoonlijk en verschillende veelgebruikers waar ik mee sprak de gebruikerservaring stilaan tot een dieptepunt is gekomen en dat ikzelf zonder het op de achtergrond nog bestaan van de oude site al zou zijn overgestapt op een ander platform.

thoma

Zie juist dit staan op de hoofdpagina van waarnemingen.be:

CiteerGekke zaken op de homepage?
De beeldherkenningsapp ObsIdentify is een revolutie voor natuurstudie. Nooit eerder werd het herkennen van soorten toegankelijk voor zoveel waarnemers. Dat merk je ook aan het fors toegenomen aantal waarnemingen (mét foto). NIA (de beeldherkenningssoftware) is enorm krachtig, maar helaas nog niet feilloos. Soms maakt NIA zelfs voor mensen onbegrijpelijke fouten. Een legertje validatoren (meer dan 130 vrijwilligers ondertussen!) haalt die fouten er dankzij hun geweldige kennis en inzet uit, waardoor er alleen correcte meldingen in de databank terechtkomen. Momenteel komen ook onzekere zeldzame soorten nog prominent op de hoofdpagina. We werken eraan om dit weg te bufferen, maar ondertussen is je hulp welkom om dergelijke blunders zo snel mogelijk te melden via "opties/email waarnemer": dat bericht komt ook bij de validatoren terecht. Zo kunnen foute waarnemingen nog sneller aangepast worden.

Dat het overzicht met recente zeldzaamheden vol onzin staat is nog maar topje van de ijsberg. Dat van zowat iedere soort de soortsfoto-overzichten vol onzekere foto´s staan t.g.v. fotoherkenningssoftware en deze overzichten hierdoor grotendeels onbruikbaar zijn geworden, dat is veel erger. Vandaar breng ik dit topic nog even onder de aandacht.

lukasverboom

Ik ben het helemaal met je eens, met zo'n stormvloed van foute waarnemingen die door Obsidentify binnenkomt is het bekijken van die pagina niet nuttig omdat er te veel rommel in staat. Ik ben vóór het standaard aanvinken van "alleen goedgekeurde foto's". Hier wordt inderdaad al over gediscussieerd.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html