Pissebed.

Gestart door henkvanwoerden, mei 14, 2008, 22:08:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Is deze pissebed met zekerheid als Porcellio spinicornis, Zwartkoppissebed te determineren of zijn er nog andere opties. Wie weet het?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

#2
Hoi Henk,

Het is de Kelderpissebed (Oniscus asellus). Beste kenmerk is de flagel van de antenne die uit 3 leedjes bestaat (ipv 2 bij Porcellionidae). Spini heeft idd ook gele vlekjes maar veel meer contrast tussen kop/staart en romp.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Henk,

Het is inderdaad een bedriegelijke Oniscus asellus. De gele vlekjes zijn meestal afwezig. Bij Porcellio spinicornis is de kop en het 'staart' gedeelte veel donkerder, bijna zwart.

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

henkvanwoerden

#4
Hallo Arp en Matty,

Goed dat ik hem ter controle op "waarneming" heb gezet. Ik was er (bijna) zeker van dat het juist was. Dan toch nog een controle op een andere P. spinicornis, tenminste ik hoop dat deze wel klopt. Ik ben benieuwd.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Die zou'k idd als spini afboeken  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henkvanwoerden

OK, ze lijken erg op elkaar, maar ik weet nu hoe het zit. Bedankt voor de hulp.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

#7
CiteerOK, ze lijken erg op elkaar, maar ik weet nu hoe het zit.
Heb er ook wel eens mee zitten stuntelen. Was met Hay onderweg op een plek waar Spini zat en was blij dat ik er weer eens wat kon fotograferen (ik kom ze relatief zleden tegen - zoek wellicht teveel "in de natuur" ipv synantroop) en op een gegeven ogenblik staat Hay me breed grijnzend aan te kijken wat ik nu toch weer allemaal aan het doen ben. Zat ik in m'n enthousiasme zeer uitgebreid een Oniscus vast te leggen  :rolleyes:  :lol:

Maar als je een beetje op let zie je het wel:
  • Spini: Veel ruwer (richting Ruwe Pissebed); Kelder: Veel gladdere bobbels op rug (behalve de jonkies, die zijn soms verdacht ruw!)
  • Spini: Kop en achterlijf duidelijk donker/zwart contrasterend met lichaam; Kelder: Nagegoeg dezelfde kleurslag als lichaam.
  • Spini: Wel een "neusje" (afgerond tot bijna trapezoïde). Kelder lijkt een aanzet tot een neusje te hebben, maar waar de neus dan komen moet zit eerder een deuk dan een neus.
  • Spini: Flagel met twee segmentjes; Kelder: drie segmentjes
  • Spini: Antennesegmenten met kiel c.q. hoekig/afgeplat; Kelder: Antennesegmenten  maken een veel rondere indruk.
  • Spini: Telson min of meer driehoekig en puntig; Kelder: Telson lang uitgerekt met ronde top.
  • Spini: 2 paar zichtbare Pseudotracheeën (witte vlekken) aan onderkant achterlijfje; Kelder: Géén.
Zijn nog wel meer kenmerken, maar deze zijn redelijk eenvoudig te zien.

Voor het idee: Boven Kelder, onder Spini.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)