Welk vingermos is dit?

Gestart door H Timans, juni 22, 2021, 18:38:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Hallo iedereen,
dit vingermos groeit op een hardhouten hekje op de veluwe (waar andere waanzinnige soorten als Geel Boerenkoolmos en Bruin Paardenhaarmos groeien).
Het verward mij. Het is volledig steriel, en Erik van Dijk fotografeerde dezelfde soort 2 jaar geleden al op dezelfde plek. Het vormt duidelijke zwarte pycnidiën op een helderwit/bleek thallus. De lobben bevatten ciliën al zijn deze niet frappant. Het zijn fraai forse rozetjes die nog het meeste het midden houden tussen Groot Vingermos - Witkopvingermos. Aangezien ik Groot Vingermos tenminste 1x fertiel zou verwachten en niet zulke brede lobben heeft (in mijn ervaring) en Witkopvingermos nog veel rommeligere en bredere lobben heef en ook wel eens soralen zou moeten hebben (en geen pycnidiën) ben ik voor de soort gegaan die er het meeste tussen zit: Bleek vingermos (door de kleur o.a.). Is het misschien een algemene soort die zich raar voordoet of is het iets dat ik uberhaupt niet ken? Ik hoor het graag!

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217758056/.
5 Bleek vingermos - Physcia dubia vegetatief, veldwaarneming
datum: 2021-06-20
locatie: Hoge Veluwe - Deelensche Zand (GE)

foto's:

Mvg Harold Timans

KoenVerhoogt

Hey Harold,
Ik denk dat dit vingermosje niet echt met zekerheid op naam te brengen is, op hardhout gedragen sommige soorten zich anders dan normaal en kunnen er dan totaal anders uit zien. Dit zou ook wel eens Kapjesvingermos kunnen zijn die het niet echt naar zn zin heeft.

Over al je andere vondsten op het bruggetje: te bizar voor woorden. Een jaar of 4-5 geleden heb ik dat bruggetje helemaal afgespeurd en alleen een paar minieme takjes baardmos gevonden die nog niet te determineren waren. Dat nu dit er allemaal opzit wijst duidelijk naar (zeer) recente vestigingen van die soorten, iets wat we bij het Geel boerenkoolmos bij Lunteren ook al vermoeden. Heel gaaf!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Dank je Koen, jammer dat dit vingermosje niet te determineren is, er staan meerdere exemplaren van die exact zo zijn.

En ja de vestigingen van dat bruggetje zijn te bizar voor woorden, ook dat dat meerdere exemplaren van elk betreft behalve Bruin Boerenkoolmos. Buitenlandse taferelen zijn het als je kijkt naar hoe mooi ontwikkeld alles is daar. Henk-Jan vertelde mij dat hij op een bruggetje aan de noordkant van het gebied ook nog Bruin Boerenkoolmos gevonden had, nieuwe trend? Zeker een excursie waard dit najaar lijkt me!
Mvg Harold Timans