Hoofdmenu

welke waterkers

Gestart door corzonneveld, juni 08, 2021, 16:59:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/216347511/.
1 Witte waterkers - Nasturtium officinale bloeiend, veldwaarneming
datum: 2021-06-08
locatie: Amstel - Amstelveen tot Nes aan de Amstel (NH)

foto's:








De hauwtjes zijn nog nauwelijks ontwikkeld, maar met de loep zie ik twee rijen onrijpe zaden.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Zowel aan de ene kant van het tussenschot van de hauw moeten 2 rijen zaden zitten alsook aan de andere zijde van het tussenschot, om er de naam N.officinale aan te geven.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

ik zal ze nog een week of wat tijd geven, zodat het wat duidelijker zichtbaar wordt. Nu denk ik nog te vroeg.

Dank voor de uitleg!

Groet
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Nathalie De Somer

Hallo Cor,
In Heukels' flora wordt nog een kenmerk aangereikt waarmee je tijdens de bloei reeds aan de slag kan: de lengte van de kroonbladen. Bij Slanke waterkers zijn die circa 6mm lang en bij Witte waterkers zijn die circa 5mm lang. Ik gebruik het kenmerk vaker en vind het prima werken, het is wel wat 'gepriegel' in het veld, dus een stukje plant mee naar huis en opmeten.
Met een loep is het oppervlak van de rijpe vruchten ook een fijn kenmerk: fijnmazig (totaal 100-200 mazen) bij Slanke en grofmazig (totaal 25-50) maze nbij Witte waterkers.

Toch maar een Heukels aanschaffen, of heb je er nog een staan? In ieder geval leuke vragen!

vriendelijke groet
Nathalie

corzonneveld

Dank Nathalie,

Nee, heb geen Heukels thuis staan...schande he? Wellicht met kerst!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Voor Heukels bestaan alternatieven.