van wat voor dier is dit uitwerpsel?

Gestart door san, mei 18, 2008, 21:18:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

san

In onze tuin op de Utrechtse Heuvelrug (met veel water) vinden we de laatste dagen bijna dagelijks een drolletje op het pad. Geen idee van wat voor beest, maar wellicht komt het drinken, daar er weinig water beschikbaar is in de omgeving. drolletje is 3 a 4 cm lang en ong 7 a 9 mm dik. Droog drolletje met was gedroogde grassprietjes en haren, lijkt het. Wat kan het zijn?

vuurvlinder

Lijkt mij een kattendrol, maar ik denk dat je de vraag beter in het zoogdierenforum kunt stellen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

san

:lol: Nee, kattendrollen ken ik wel, ik heb nl 3 katten en die drollen zijn veel groter. de drol is ook droger dan een normale kattendrol en we vonden hem vanmorgen; gister lag deze er nog niet.

Kasper S

Woooh, scherpe foto. Kun je niet een nieuw maken ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | CuraƧao

logico

Het is dat je er bij zegt dat het een drol is. De foto is zo vaag dat ik een uitgedroogde dode mol ook gelooft had, sorry :D

Duidelijkere foto?
Met vriendelijke groet,
Patrick

mlahaye

Egel.

Maurice La Haye
admin zoogdieren

logico

#6
Egel komt inderdaaad in de buurt maar enig uitleg waarom je dit dacht was misschien wel mooi geweest voor degene die om determinatie vraagt? :) Bedoel ik verder geen zins verkeerd hoor :)

Bij deze:

Kenmerken van egel uitwerpselen:
Cilindervorm
De gemiddelde afmetingen van de uitwerpselen van een egel zijn:
8 tot 10mm dik en 3-4 cm lang.
Inhoud bestaan voor het overgrote deel uit insectenresten > glinsterende chitine resten zijn aan de buitenkant duidelijk te zien.
Soms bevatten ze haar en botjes.

In de nazomer en herst bevatten ze vaak besjes of restanten daarvan.

Wanneer een egel een muis of vogel heeft gegeten worden de uitwerpselen mat van kleur, gedraaid en dunner. Het is dan mogelijk om ze met die van een marter te verwarren.

De egels laten hun uitwerpselen 's nachts tijdens het voedselzoeken op willekeurige plaatsen achter, bijv op een gazon.

Op basis van deze kenmerken kun je de uitwerpselen zelf vrij goed determineren.
Met vriendelijke groet,
Patrick

san

O ja, een egel, dat zou best kunnen! Leuk zeg, komt ook water drinken misschien. Nou, dan zal ik ook een mooi egelrommelplekje in  de tuin maken. Allemaal bedankt en sorry voor de slechte foto. :duim: