We kunnen blijven jammeren over de automatische identificatie

Gestart door frankaroos, juni 02, 2021, 20:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankaroos

We kunnen blijven jammeren over de automatische identificatie (afgezien van de automatische validatie, dat is een simpel probleem), maar het is nooit een en zal nooit een perfect en ideaal 100% fail safe systeem worden. Mensen die dat wel beweren zijn ICT-positivo's met een vertekend beeld over de "wonderen" van ICT.

Automatische identificatie is prima voor Huismussen, Paardenbloemen, Boomblauwtjes etc.; de mainstream. Maar voor minder voorkomende of zeldzame soorten, vergeet het maar. Dit is inherent aan het stochastisch/statistisch systeem voor zoiets als NIA whatever.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

#2
Citaat van: FrankR op juni 02, 2021, 20:25:54 PM
Automatische identificatie is prima voor Huismussen, Paardenbloemen, Boomblauwtjes etc.; de mainstream. Maar voor minder voorkomende of zeldzame soorten, vergeet het maar. Dit is inherent aan het stochastisch/statistisch systeem voor zoiets als NIA whatever.
Het verschil tussen de soorten van jouw eerste categorie en die van de tweede zit 'm in het beschikbare referentiemateriaal voor de NIA. Meer referentiemateriaal is te verkrijgen door meer veldwaarnemers te 'werven' en dat is exact wat nu gebeurt (met behulp van onder andere ObsIdentify).

hiskodevries

Stel je hebt het colofon van de app obsidentify gelezen
Dan kom je ook de firma Cosmonio tegen, lees dit even https://northerntimes.nl/cosmonio-creates-innovative-ai-you-dont-have-to-be-in-silicon-valley-to-do-something-world-changing/
Inmiddels is Cosmonio overgenomen door Intel.
NIA is gemaakt door een werknemer van Cosmonio.
Laat ik het zo zeggen Frank, andere mensen geloven heilig in dit principe.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Je begrijpt me verkeerd Hisko. Ik ben niet tegen het principe (er zijn trouwens meerdere principes om tot een identificatie te komen), en heb dit ook al meermalen aangegeven. Ik zeg alleen dat het geen wondermiddel is. Wondermiddelen bestaan niet, ook niet in de ICT. De verwachtingen een beetje temperen kan geen kwaad; verkleint ook de frustratie-gap. Het is een nuttige tool.

Cosmonio ken ik niet, zal ik eens bekijken.

P.S.
Ik zag onlangs een foto op de frontpagina van wrn.nl (nieuwe stijl) van een Kleine Plevier, die was gevalideerd als Plasrombout. Als je goed keek, zag je de betreffernde libel in de snavel van de vogel. Een mooie instantie van een bepaald klein deel van de problematiek.

hiskodevries

Dat laatste is inderdaad een blik op de toekomst. Dat worden later twee herkenningen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

We kunnen erover blijven jammeren, maar we kunnen het ook proberen te omarmen.

Laten we wel wezen, er is een nieuwe versie uitgekomen en hier is (met name bij onze zuiderburen) veel reclame voor gemaakt.
Dit heeft uiteraard als gevolg dat er (deels tijdelijk) even een influx is aan waarnemingen waar de site niet voor bedoeld is.
Dat is een feit, dat is even vervelend, maar het is, naar mijn stellige overtuiging, slechts een kwestie van tijd, voor deze gebruikers hetzij geweerd zijn, hetzij geïnformeerd hoe ze de app en site het beste kunnen gebruiken.

Laten we het vooral even tijd geven... de nieuwe site was ook voor velen nogal wennen (voor een belangrijke groep nog steeds), maar tussen de live-gang en nu zijn er toch echt wel heel veel wijzigingen gedaan die voldoen aan de wensen van de criticasters.
Niet alles, dat geef ik ook toe, en besluitvorming is een stuk stroperiger geworden dan deze voorheen was, maar dat kan ook bijna niet anders in het proces van professionalisering waar de Observation-familie momenteel in lijkt te zitten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op juni 03, 2021, 17:28:48 PM
Dat laatste is inderdaad een blik op de toekomst. Dat worden later twee herkenningen.
Met per item 2 herkenningsproblemen. Je blijft maar op die roze wolk zitten. Dit zijn geen nieuwe problemen, die zijn in andere domeinen ook aan de orde (geweest). Er zijn zoveel variëteiten op dit thema weet ik uit ervaring, maar NIA is slechts een "instance" in deze probleemruimte.

frankaroos

#8
Citaat van: SlechtValk op juni 03, 2021, 18:04:34 PM
We kunnen erover blijven jammeren, maar we kunnen het ook proberen te omarmen.

Laten we wel wezen, er is een nieuwe versie uitgekomen en hier is (met name bij onze zuiderburen) veel reclame voor gemaakt.
Dit heeft uiteraard als gevolg dat er (deels tijdelijk) even een influx is aan waarnemingen waar de site niet voor bedoeld is.
Dat is een feit, dat is even vervelend, maar het is, naar mijn stellige overtuiging, slechts een kwestie van tijd, voor deze gebruikers hetzij geweerd zijn, hetzij geïnformeerd hoe ze de app en site het beste kunnen gebruiken.

Laten we het vooral even tijd geven... de nieuwe site was ook voor velen nogal wennen (voor een belangrijke groep nog steeds), maar tussen de live-gang en nu zijn er toch echt wel heel veel wijzigingen gedaan die voldoen aan de wensen van de criticasters.
Niet alles, dat geef ik ook toe, en besluitvorming is een stuk stroperiger geworden dan deze voorheen was, maar dat kan ook bijna niet anders in het proces van professionalisering waar de Observation-familie momenteel in lijkt te zitten.

"We kunnen erover blijven jammeren, maar we kunnen het ook proberen te omarmen."

En ik zeg net tegen Hisko dat ik niet tegen het principe ben (en dat heb ik al meermalen gezegd, en dan nu nog maar weer een keer), maar de euforie wat wil temperen.

Andre321

Het is niet de automatische identificatie, zelfs met een slecht werkende automatische identificatie kun je nog best een heel aardig systeem maken, de uitwerking was slecht en is nog steeds matig.


Dat is wunderbar! !
Heb je nog een link ?

Citeerg onlangs een foto op de frontpagina van wrn.nl (nieuwe stijl) van een Kleine Plevier, die was gevalideerd als Plasrombout. Als je goed keek, zag je de betreffernde libel in de snavel van de vogel. Een mooie instantie van een bepaald klein deel van de problematiek.




marcel234

#13
Als ik een foto maak van jou foto dan krijg ik in Obsmapp 35% vliegend hert en dat werkt niet zo goed inderdaad. Gebruik ik een andere herkenningstool van een Amerikaanse website  via een Android app dan krijg ik allerlei Amerikaanse rivierkreeften. Als het feit is dat dit Nederlandse model dat je gebruikt niet perfect is dan is dat nog geen reden om het hele idee weg te gooien of te bashen....

Andre321

Ik leef met je mee, en ik zou de implementatie dus anders gedaan hebben met hoofdgroepen.

CiteerEen doorsnee Amerikaanse Rivierkreeft wordt een Knoflookpad via NIA. Ik heb die auto-identificatie bewust niet zelf gecorrigeerd, opdat het geval eerlijk in de statistieken te recht komt. Nu heeft de amfibieën (?) validator de waarneming rücksichtlos afgekeurd (het "rode kruisje" brrrrr).

hiskodevries

Frank, niemand beweerd dat het nu perfect werkt. Zie ook https://waarneming.nl/pages/nia-explain/
Als mensen foto's uploaden van soorten die niet in NIA zitten krijg je lachwekkende resultaten terug.
Als je een bagger foto upload krijg je een bagger antwoord
Als je een niet uitgesneden object identificeert krijg je van alles wat terug
En ja in Nia zitten ook verkeerde routes, zoals het grutto effect van een tijdje terug.
Kan en wordt alllemaal steeds beter.
Bij de volgende update komt de lat wat hoger te liggen, dan gaat NIA bij insecten de verschijningsvorm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Mijn verwachtingen zijn niet hoog, maar zoals al eerder gezegd: NIA is een nuttige tool. En zo gebruik ik het ook. Ik wens jullie succes met het streven naar perfectie; we zullen zien wat de toekomst brengt.