afwijkende Hoge cyperzegge?

Gestart door Geum rivale, juni 07, 2021, 21:04:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik kende dit beeld niet en kon ook geen enkele zegge vinden met zulke lange aartjesstelen. Boszegge komt in de buurt maar daar is het de groeiplek (slootkant) niet voor. Een afwijkende Hoge cyperzegge misschien? Stond naast Scherpe zegge (denk ik, heb ik niet nagezocht). Het brede blad is ruw en scherp gekield. Rijpe nootjes (nog) niet aanwezig.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/216273858/.

1 Hoge cyperzegge - Carex pseudocyperus afwijkend
datum: 2021-06-07
locatie: Beusichem - Molenkampen (GE)

foto's:





Kees van Reenen

Willemien Troelstra

Mijn eerste gevoel is meer afwijkende Oeverzegge...
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Dan wel érg afwijkend-zo vind ik t blad al erg smal voor deze soort.
Jammer dat de dwarswandjes niet getoond worden.En t tongetje.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Geum rivale

Ik heb een doorzichtfoto van een blad toegevoegd; zijn daarop de bedoelde dwarswandjes voldoende te zien? Tongetje kon ik niet vinden; misschien heb ik mijn herbariumexemplaar te hoog afgeplukt, maar de overgang van stengel naar blad (laatste foto) lijkt geleidelijk te verlopen.


Kees van Reenen

Rien Ondersteijn

Ik zou zéker terug gaan voor deze soort; dit is ófwel een hybride óf een afwijkende Moeras/Oeverzegge.
De mannelijke aartjes lijken niet aanwezig...?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Geum rivale

Bedankt voor de reactie, maar als we er zo niet uitkomen heeft teruggaan denk ik niet zoveel zin. Ik zal er onzeker Oeverzegge van maken.
Kees van Reenen

Willemien Troelstra

Als er meer exemplaren staan zou je kunnen zien of ze allemaal zo zijn. Ook weten we nog niet hoe het tongetje eruit ziet, hoe de onderste scheden eruit zien (rafelig, rood aangelopen of bv juist meer strokleurig) Ook weten we nog niet zeker of het een zodevormer of een polvormer is (ik denk het eerste). En hoe breed is het blad eigenlijk? Ik zie wel ergens een cm naast, maar is dat het schutblad of een blad?

Dus ik ben het niet direct eens met teruggaan heeft geen zin. Of je het de moeite waard vind is een andere vraag.
groet, Willemien Troelstra

WimV

Berm is daar voor een groot gedeelte inmiddels gemaaid. Rijdt daar toch minimaal 1 x per week langs...

Groetjes,
Wim

Geum rivale

#8
Ik zag tussen het hogere oevergras maar maar drie bloeistengels, waarvan ik er één plukte om mee te nemen en een tweede brak ook nog af, dus het zal lastig zijn de plant terug te vinden. Het leek geen pol, maar gezien de beperkte omvang was dat moeilijk te zeggen. Het was aan de slootkant, net boven de waterlijn, dus daar zal nog niet gemaaid zijn.
Kees van Reenen