Frontpage hapert bij inladen recente zeldzaamheden

Gestart door Martijn van Sluijs, juni 07, 2021, 14:38:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn van Sluijs

In de eerste seconde na het openen van de frontpage van de nieuwe site is de site normaal te gebruiken, daarna tot maximaal ca. 10 seconden niet, en daarna weer wel. Dit is al enige tijd zo, en heeft te maken met het inladen van de recente zeldzaamheden. Wanneer ik mijn gewenste categorie op 'Verstoringen' zet (waar geen recente zeldzaamheden zijn), dan vervalt ook gelijk de non-responsive periode. De langste wachttijd kan worden verkregen door de gewenste categorie op 'Alles' te zetten.

Dit is te reproduceren door naar waarneming.nl te gaan, 'Recente zeldzaamheden' op de categorie 'Alles' te zetten, en vervolgens de pagina te verversen, en bijvoorbeeld te gaan typen in de zoekfunctie. Als je snel genoeg bent dan krijg je de eerste paar letters, waarna de site een aantal seconden niet reageert, en daarna verschijnt de tekst die je in de tussentijd getypt hebt. In die tussentijd kun je ook nergens klikken, dus zit je gewoon 'vast'. Bijzonder irritant. Ik kan het reproduceren op verschillende apparaten met verschillende browsers.

Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn, met ieder verschillende mogelijke oplossingen. Daar ga ik hier dan ook niet verder op in.

Ik wist niet goed of dit een wens/bug was (in principe geen van beiden), dus ik deel het maar hier.

Dit geldt overigens ook voor de nieuwe site van waarnemingen.be, en theoretisch vast ook voor observation.org, maar daar zal de query veel kleiner zijn vermoed ik, waardoor het in de praktijk een onmerkbaar kleine vertraging oplevert.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn