Onbekende gal op Kruisdistel - Eryngium campestre.

Gestart door nielseimers, juni 30, 2021, 13:52:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Ik zou graag hulp willen bij de determinatie van deze gal. Ik kom met bladmineerders.nl uit op 3c: malformation of stem: inducer unknown. Ik heb de gal niet open durven maken, er zaten maar twee gallen in (ter grootte van ongeveer 5 cm).

https://waarneming.nl/observation/218605248/.
datum: 2021-06-30
locatie: Bemmel - Bemmelse Polder - Ambtswaard (GE)

foto's:



















Henri van Dodeweerd

Dag Niels,

Mogelijk is Lasioptera eryngii?

Ik zie dat die op waarneming.nl nog niet bestaat. Maar ik vind de foto's op bladmineerders er wel op lijken.

Maar van mij als leek geen zekerheid.

Ik zou hem als ik jou was even voorleggen aan Willem Ellis (zie contactpagina op de site)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

Die gal had ik ook gevonden, maar uitgesloten. Ik heb Willem Ellis de foto's toegestuurd, ik ben erg benieuwd!

Henri van Dodeweerd

Citaat van: nielseimers op juni 30, 2021, 21:09:17 PM
Die gal had ik ook gevonden, maar uitgesloten. Ik heb Willem Ellis de foto's toegestuurd, ik ben erg benieuwd!

Ik ben ook zeer benieuwd. Toch ook maar eens de kruisdistels hier in de buurt gaan checken ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MC

vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

nielseimers

Willem Ellis bevestigt Lasioptera eryngii (Kruisdistelgalmug). De soort is nieuw voor Nederland. Ik ga binnenkort terug om met een betere camera en betere weersomstandigheden. Eens kijken of ik meer gallen kan ontdekken. Ik ga er een klein artikeltje voor schrijven, maar dat zal nog wel even duren.

S.A. Gorter

Geeft wel een kick denk ik Niels? Mooi man!

Ik heb hier in de omgeving ook wat rondgekeken, maar niets gezien wat er ook maar een beetje op lijkt.
Maar nu ik de foto's heb gezien, blijft deze me wel voor in het geheugen zitten...

Gr. Simon Gorter

Henri van Dodeweerd

Citaat van: nielseimers op juli 01, 2021, 19:42:55 PM
Willem Ellis bevestigt Lasioptera eryngii (Kruisdistelgalmug). De soort is nieuw voor Nederland. Ik ga binnenkort terug om met een betere camera en betere weersomstandigheden. Eens kijken of ik meer gallen kan ontdekken. Ik ga er een klein artikeltje voor schrijven, maar dat zal nog wel even duren.

Gaaf Niels!! Leuke ontdekking! Gefeliciteerd!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd