Soort die niet voorkomt in Nederland

Gestart door xenion, juni 06, 2021, 11:23:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Hoe kan het dat de beeldherkenning een soort voorstelt die niet in Nederland voorkomt, die ook nog eens als waarneming ingevoerd kan worden? Bijvoorbeeld https://waarneming.nl/observation/216051917/ In Nederland noemen we dit Gewoon ijsvingertje (Ceratiomyxa fructilosa).
Groeten,
Martin

Frank van de Putte

Waarschijnlijk omdat de beeldherkenning ook Belgische soorten herkent; https://waarnemingen.be/species/210918/photos/?advanced=on

Is wel raar inderdaad, dat je die zomaar voor NL kunt invoeren..
Groetjes,

Frank van de Putte

xenion

Dat zal het zijn ja. Dit zal dan wel vaker problemen gaan opleveren, omdat de inzichten tussen landen nogal eens verschillen.

Dat je hem voor NL kan invoeren is wat mij betreft een bug.
Groeten,
Martin

xenion

Ik had hier iets meer reacties op verwacht... Misschien moet ik de vraag anders stellen, klopt het dat dit een bug is en gaat dit opgelost worden?
Groeten,
Martin

xenion

In Nederland onderscheiden we dit niet als aparte soort, dus hij kan hier nooit als zodanig voorkomen. Als je ze wel als aparte soorten onderscheidt klopt de naam.
Groeten,
Martin

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

hiskodevries

Citaat van: xenion op juni 09, 2021, 19:01:04 PM
In Nederland onderscheiden we dit niet als aparte soort, dus hij kan hier nooit als zodanig voorkomen. Als je ze wel als aparte soorten onderscheidt klopt de naam.
het feit dat die niet in Nederland als aparte soort wordt erkent betekend natuurlijk niet dat die niet bestaat.
Dit zal alleen nog maar erger worden nu ook een Europees NIA model wordt gegenereerd.

Dit zijn taxonomisch gezien gecompliceerde zaken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2021, 08:50:04 AM
het feit dat die niet in Nederland als aparte soort wordt erkent betekend natuurlijk niet dat die niet bestaat.
Andersom is dit natuurlijk net zo goed waar. Uiteindelijk maakt dit ook niet uit, je hebt namelijk te maken met inzichten die verschillen en dat zal voor een deel altijd wel zo blijven.
Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2021, 08:50:04 AM
Dit zal alleen nog maar erger worden nu ook een Europees NIA model wordt gegenereerd.

Dit zijn taxonomisch gezien gecompliceerde zaken.
Zolang je rekening houdt met de lokale taxonomie zul je niet zo'n last hebben van deze zaken, zo niet dan wordt (is) het model onbruikbaar voor diverse soorten.

Maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een bug vind dat er een soort ingevoerd kan worden die niet in dat land voorkomt, of denken jullie daar anders over?
Groeten,
Martin

hiskodevries

ik twijfel.
Het is wel zo dat als een soort op niet actief staat voor waarneming.nl je deze waarnemingen alleen nog tegenkomt in de validatie scherm en de waarnemer zelf in zijn eigen waarnemingen scherm. Verder niet.
Software technisch is dat niet op te lossen. in het NIA model wordt niet bijgehouden waar een soort wel/niet voorkomt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Dat eerste is niet waar: https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2021-06-10&species_group=11&province=&rarity=&search=ceratiomyxa+porioides
Zonder dat de waarneming wordt aangepast is deze nutteloos: je kunt hem niet gebruiken voor de verspreiding, de waarnemer leert er verkeerde dingen van en voor de validator is het extra werk. Dus ik zou niet weten waarom je hem wel zou willen kunnen invoeren.
Het NIA model is alleen voor de herkenning, de invoer gebeurt toch door de website of een app? Die weten waar de waarneming wordt ingevoerd en dus ook of de soort daar voorkomt, dus ik zie niet helemaal in waarom het niet op te lossen zou zijn. Dat de soort wordt gesuggereerd is tot daar aan toe, maar dat je hem ook kan invoeren is m.i. een fout.
Door dat Europese NIA model kunnen straks dus ook allerlei buitenlandse planten en dieren in Nederland ingevoerd gaan worden?
Groeten,
Martin

Martijn van Sluijs

Met andere woorden, gaat dat nieuwe Europese model het huidige model vervangen, of gaat het naast het BeNeLux model draaien? In dat eerste geval kunnen de NL en BE admins flink wat ingevoerde taxa die op basis van de NIA suggestie ingevoerd worden verwachten die in NL en BE niet voorkomen toch? (tenzij de volgende versie van NIA perfect is natuurlijk  ;D)
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nielseimers

We gaan in Nederland en België dus ook gebruik maken van het Europees model? Ik ben erg benieuwd wat de voordelen hier van zijn. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen van het gebruiken van een Europees model. Is hier wel goed over nagedacht? De NIA bezorgt ons momenteel al meer dan genoeg werk, ik denk dat het hiermee alleen maar erger wordt. Gaat de Europese versie ook goed getest worden voordat deze live gaat?

hiskodevries

#13
Citaat van: nielseimers op juni 12, 2021, 14:36:58 PM
We gaan in Nederland en België dus ook gebruik maken van het Europees model? Ik ben erg benieuwd wat de voordelen hier van zijn. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen van het gebruiken van een Europees model. Is hier wel goed over nagedacht? De NIA bezorgt ons momenteel al meer dan genoeg werk, ik denk dat het hiermee alleen maar erger wordt. Gaat de Europese versie ook goed getest worden voordat deze live gaat?
uiteraard, maar de praktijk leert dat oproepen om een nieuwe nia versie te testen weinig respons geven. Ik denk dat het trainen nog wel een paar maanden kost inclusief voorbereiding. We hebben alle tijd om eventueel nodige acties uit te voeren.
Je kunt nu vanuit obsmapp, iobs en observation.org ongestraft elke soort op waarneming.nl invoeren. Op de nieuwe site telt die ook overal mee en wordt deze overal getoond. Dat levert soms vreemde soorten op in lijsten van soorten (niet) gezien. Daar wordt nog aan gesleuteld. Vooral in de weergave. Invoeren via apps onmogelijk maken is veel moeilijker.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nielseimers

Ik wil die graag testen, want ik heb hier een slecht voorgevoel over. Ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op allemaal Europese soorten die via ObsIdentify binnen gaan komen.

Wat is het voordeel van een Europees model t.o.v. de huidige model?

hiskodevries

Dat NIA in heel Europa bruikbaar is. Aanvragen hiervoor komen werkelijk dagelijks uit heel Europa binnen. Tot nu toe worden alleen van naaste buren aanvragen voor gebruik van de api gehonoreerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nielseimers

Ik snap dat dit voor Europa fijn is, maar waarom kunnen Nederland en België niet gewoon de huidige versie blijven gebruiken?

nielseimers

Wanneer is de nieuwe versie gepland om live te gaan?

Kan ik de nieuwe versie alvast testen? Het zou fijn zijn als er een manier is om dit iets sneller te doen, want telkens de waarneming id in de url te kopiëren gaat wel erg langzaam.

marcel234

Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2021, 08:52:09 AM
Software technisch is dat niet op te lossen. in het NIA model wordt niet bijgehouden waar een soort wel/niet voorkomt
Als het niet bijgehouden wordt in het NIA model kun je het daar niet oplossen. In Waarneming.nl wordt het wel bijgehouden dus dan dan kun je alle waarnemingen die door ObsIdentify worden ingevoerd in Waarneming.nl maar niet op de soortenlijst van Waarneming.nl automatisch afkeuren met de melding 'komt niet voor op soortenlijst Waarneming.nl'.

Ik werk veel met een NIA die wereldwijde soorten bevat maar heb bijna geen problemen. Soms komen amerikaanse muntjaks voor bij maar in het algemeen goede soorten. Maar bij Obsidentify kan je natuurlijk niet de voorstellen overrulen, dat kan bij deze app wel.

hiskodevries

Citaat van: nielseimers op juni 12, 2021, 20:00:50 PM
Wanneer is de nieuwe versie gepland om live te gaan?

Kan ik de nieuwe versie alvast testen? Het zou fijn zijn als er een manier is om dit iets sneller te doen, want telkens de waarneming id in de url te kopiëren gaat wel erg langzaam.
dit jaar. Nauwkeuriger heb ik het nog niet. Nee dat kun je nog niet testen. Die moet eerst getraind worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xenion

Citaat van: xenion op juni 11, 2021, 16:59:51 PM
Het NIA model is alleen voor de herkenning, de invoer gebeurt toch door de website of een app? Die weten waar de waarneming wordt ingevoerd en dus ook of de soort daar voorkomt, dus ik zie niet helemaal in waarom het niet op te lossen zou zijn. Dat de soort wordt gesuggereerd is tot daar aan toe, maar dat je hem ook kan invoeren is m.i. een fout.

Citaat van: marcel234 op juni 12, 2021, 20:52:31 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2021, 08:52:09 AM
Software technisch is dat niet op te lossen. in het NIA model wordt niet bijgehouden waar een soort wel/niet voorkomt
Als het niet bijgehouden wordt in het NIA model kun je het daar niet oplossen. In Waarneming.nl wordt het wel bijgehouden dus dan dan kun je alle waarnemingen die door ObsIdentify worden ingevoerd in Waarneming.nl maar niet op de soortenlijst van Waarneming.nl automatisch afkeuren met de melding 'komt niet voor op soortenlijst Waarneming.nl'.

Ik werk veel met een NIA die wereldwijde soorten bevat maar heb bijna geen problemen. Soms komen amerikaanse muntjaks voor bij maar in het algemeen goede soorten. Maar bij Obsidentify kan je natuurlijk niet de voorstellen overrulen, dat kan bij deze app wel.
Ik heb nogal eens het gevoel dat bepaalde vragen/suggesties 'over het hoofd gezien' worden. Ik zie nog steeds niet in waarom niet voorkomen kan worden dat een soort die niet in een bepaald land voorkomt daar ook niet ingevoerd kan worden, het zou fijn zijn als dat beter wordt uitgelegd. Als dit namelijk goed geïmplementeerd zou zijn dan is het invoeren van zo'n Europees NIA model ook minder problematisch, zowel voor de waarnemers als validatoren. Ik deel de mening van Niels dat het probleem er anders alleen maar erger van wordt.
Groeten,
Martin

Martijn van Sluijs

Bij iedere plek waar NIA op dit moment toegepast wordt is het volgens mij verplicht om ook een locatie op te geven. Doorgaans is die locatie ook al bekend vóórdat NIA aangeroepen wordt. Met die locatie kan de output van NIA gefilterd worden op basis van de soortenlijst van België (in het geval van waarnemingen met een locatie in België) en Nederland (in het geval van waarnemingen met de locatie in België). Ik doel hierbij dan vooral op de apps, bij invoer via wrn.nl kan simpelweg aangenomen worden dat gefilterd moet worden op de NL soortenlijst, ook in het geval dat geen locatie met de foto mee komt, en hetzelfde geldt voor wrn.be en België.

Dit filteren kan 'ingebouwd' worden in NIA, maar kan ook op een soort tussenstation worden gedaan, of zelfs on-device (maar dan moeten daar de soortenlijsten gedownload worden, wat een beetje overdreven is bij iedere download van ObsMapp, iObs of ObsIdentify). Je zou dan ook nog kunnen overwegen om ieder percentagepunt dat 'verloren gaat' door dit filteren van taxa evenredig toe te kennen aan de overgebleven voorgestelde taxa, maar daar zitten naast voordelen ook wel wat nadelen aan.

Daar zou ik het overigens wel bij laten, en bij Observation.org dan maar alles voor ieder land toelaten wat NIA aanreikt, mede doordat de soortenlijsten per land daar niet vaak niet voldoende gedefinieerd zijn hiervoor. Alles is op Observation.org overigens beter dan het huidige BE/NL model.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Martin & Martijn, nee alles wordt gelezen.
Bovenstaande suggesties worden zeker meegenomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Top! Zo'n gefilterd Europees model kan potentieel zelfs een vooruitgang zijn voor NL en BE t.o.v. het huidige model, met name voor de herkenning van de soorten die slechts sporadisch waargenomen worden in NL en BE (en dus weinig referentiefoto's in de NL/BE database hebben), maar algemeen zijn in bijvoorbeeld Zuid-Europa (en in een Europees model dus meer referentiefoto's hebben).
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Veel plantensoorten die we niet invoerbaar hebben gemaakt kunnen wel gevonden worden in NL en BE, maar staan dan in een tuin / kas / huiskamer of iets dergelijks. Ik zou het niet erg vinden als die goed benoemd ergens in een groot niets verdwijnen.  Hoef ik ze ook niet meer af te keuren. Dat zou een voordeel kunnen zijn.

Een belangrijk nadeel kan zijn dat er sterk gelijkende soorten zijn in het buitenland die NIA niet kan onderscheiden van de wel voorkomende soorten en waar ze waarschijnlijk dan willekeurig de ene wel voorkomende of juist de andere niet voorkomende als suggestie (beide eventueel met een laag percentage) uit gaat spuwen. We zien nu al dat lage percentages mensen geheel niet afschrikt het er toch onder in te voeren. Het aantal onzekere waarnemingen was volgens mij nog nooit zo hoog.

hiskodevries

CiteerHet aantal onzekere waarnemingen was volgens mij nog nooit zo hoog
dat klopt
Van 15-5 15-6 2021 : 277.999
Van 15-5 - 15-6 2020: 55.257
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0