Hoofdmenu

Ruige weegbree?

Gestart door DuDe, juni 06, 2021, 10:56:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/215962821/.
1 Ruige weegbree - Plantago media
datum: 2021-05-30
locatie: Wahlwiller / Nijswiller - Kruisberg e.o. (LI)

foto's:



Alvast dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

e.kneepkens

met vriendelijke groet, Emanuel

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

dirder

Als je Ruige weegbree ziet altijd toch eens nadenken of er een zaadmengsel zou kunnen toegepast zijn. Als die twee pimpernellen van dezelfde plek afkomstig zijn moeten alle alarmbellen zijn afgegaan.
Groeten, Dirk Derdeyn.

DuDe

Hallo Dirk, ik weet zelf als plantenleek niets van zaadmengsel en de planten die hier vaker voor worden gebruikt. Hoe groot het risico dus is weet ik niet. Ik zie wel vele tientallen waarnemingen van ruige weegbree op deze locatie - ook van volgens mij ervaren plantenwaarnemers - en die maken geen van allen melding van mogelijk resultaat van zaadmengsel.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

migratorius

In Zuid-Limburg zou ik me over Ruige weegbree niet druk maken.

JanHein

WimV

Ruige weegbree is bij de Kruisberg wild.

Groetjes,
Wim

BartAbc

Citaat van: dirder op juni 06, 2021, 19:01:54 PM
Als je Ruige weegbree ziet altijd toch eens nadenken of er een zaadmengsel zou kunnen toegepast zijn. Als die twee pimpernellen van dezelfde plek afkomstig zijn moeten alle alarmbellen zijn afgegaan.

Komt Ruige weegbree dan zoveel voor in zaadmengsels? Meestal gaan ze daarmee voor opvallend bloeiende soorten.

Bij Station Duivendrecht heeft zo'n zaadmengsel overigens wel een heel mooi resultaat opgeleverd, met o.a. veldsalie, bevertjes, betonie, geel walstro, zwarte toorts, echt bitterkruid, grote tijm en (enkele exemplaren) ruige weegbree. En moespimpernel; dat had dan beter de inheemse ondersoort kunnen zijn. Naarmate het ouder wordt en de soorten hun eigen plekje vinden gaat het steeds meer op een natuurlijke vegetatie lijken. Naar mijn idee worden dit soort situaties door floristen ondergewaardeerd.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

tekenaar

In een land waar 90% van de natuurlijke diversiteit verdwenen is, zijn herintroducties soms de beste weg om iets van de teloorgang te keren. Mits heel goed doordacht, kan zo'n zaadmengsel een herintroductie van veel soorten tegelijkertijd betekenen.

Ik ben alleen bang dat vaak de grond veel te voedselrijk is. Als je de boel daar omploegd voordat je planten zaait, onderdruk je de plaatselijke vegetatie en bloeit het een jaar lang prachtig. Doe je verder niets, dan verruigt het snel. Na twee of drie jaar ben je het effect van inzaaien grotendeels kwijt. En waneer je ieder jaar voor inzaaien gaat ploegen, gaat het toch verdacht veel lijken op landbouw of tenminste tuinieren. Uiteindelijk is dit volksverlakkerij: je creerd de illusie van soortenrijkdom op een voor de natuur waardeloos stukje grond. Mensen denken door die bloemenweelde dat de natuur prachtig is, terwijl het allemaal nep is.

Ook: als je gaat ploegen voor inzaai: wat raak je dan kwijt? Mischien niet zoveel bloemen, maar toch wel andere planten die er eerst stonden, en die goed aan de omstandigheden waren aangepast.

Vaak is inzaaien een stukje grond met wilde planten omvormen in een tuintje ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BartAbc

Situaties waarin er ingezaaid wordt verschillen enorm, evenals de kennis waarmee dat gedaan wordt. Inderdaad wordt er vaak ingezaaid op heel voedselrijke plaatsen, of plaatsen waar de ingezaaide soorten zich niet kunnen handhaven tussen de spontane opslag. Dan kan het er even spectaculair kleurig uitzien, en vervolgens dooft het gelijk weer uit.

De genoemde locatie bij Duivendrecht is op bijna puur zand, grenzend aan het spoor. Dat is een uitstekend uitgangspunt, en bovendien is het toch al een kunstmatige situatie met een grondsoort die daar van nature niet thuishoort. Trouwens op de hele spoordijk tussen Duivendrecht en Abcoude is ingezaaid, en met goed resultaat. Het selecteert vanzelf uit op soorten die zich wel of niet kunnen handhaven. Spectaculair zijn de grote plekken met veldsalie.

Voor de vegetatiekunde is dit voor zover ik weet een braakliggend terrein, het zou interessant zijn om wat beter te volgen en deze kennis dan ook toe te passen.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

dirder

Citaat van: BartAbc op juni 07, 2021, 12:56:18 PM
Citaat van: dirder op juni 06, 2021, 19:01:54 PM
Als je Ruige weegbree ziet altijd toch eens nadenken of er een zaadmengsel zou kunnen toegepast zijn. Als die twee pimpernellen van dezelfde plek afkomstig zijn moeten alle alarmbellen zijn afgegaan.

Komt Ruige weegbree dan zoveel voor in zaadmengsels? Meestal gaan ze daarmee voor opvallend bloeiende soorten.

Bij Station Duivendrecht heeft zo'n zaadmengsel overigens wel een heel mooi resultaat opgeleverd, met o.a. veldsalie, bevertjes, betonie, geel walstro, zwarte toorts, echt bitterkruid, grote tijm en (enkele exemplaren) ruige weegbree. En moespimpernel; dat had dan beter de inheemse ondersoort kunnen zijn. Naarmate het ouder wordt en de soorten hun eigen plekje vinden gaat het steeds meer op een natuurlijke vegetatie lijken. Naar mijn idee worden dit soort situaties door floristen ondergewaardeerd.

Jazeker, bijvoorbeeld zaadmengsels voor kalkrijke bodem die ik in m'n eigen regio vaak zie. Overigens zit daar tegenwoordig ook de inheemse Kleine pimpernel tussen (en die verwildert ook vlot). Maar als het wild is is het wild, het was gewoon een nogal verdachte serie 'kleine pimpernel, grote pimpernel, ruige weegbree, blaassilene'. Dat zit dus allemaal samen in die zaadmengsels die ik vaak toegepast zie hier in het zuidwesten van Belgiƫ.
Groeten, Dirk Derdeyn.