Enicospilus ramidulus opgekweekt uit kamillevlinder-rups => Ophion longigena

Gestart door Rayan Majoor, juni 05, 2021, 19:49:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205184793/.
1 Enicospilus ramidulus larve/nimf, parasiterend, uitgekweekt en in collectie
datum: 2020-05-29
locatie: Wageningen - Binnenveldse Hooilanden (GE)

foto's:












Op de datum van de waarneming een kamillevlinderrups verzameld om op te kweken (zie https://waarneming.nl/observation/197551640/). De volgroeide rups heeft een cocon in steekschuim gemaakt en in de cocon heeft de sluipwesplarve de rups verlaten om z'n eigen cocon te maken. Sluipwespcocon 'gevonden' op 08-07-2020. Ongeveer 2 cm lang! Imago uitgekomen op 05-06-2021
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Leuke kweek! Dit is Ophion longigena. Ader Rs+2r is recht en ik zie geen sclerieten in de discosubmarginale cel wat Enicospilus uitsluit. Ophion longigena is bekend van Cucullia-soorten waaronder de Kamillevlinder.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Beste Paul,

bedankt voor de reactie! Ik had net ook al even contact met Mark Shaw en hij geeft ook aan dat het waarschijnlijk Ophion longigena is. Hij noemt ook nog de erg zeldzame Ophion artemisia, hoewel hij betwijfelt of die het is. Maar hij wilde het beestje sowieso graag bekijken, dus ik stuur 'm naar Mark Shaw op. T.z.t. horen we dan wel of het inderdaad de logische optie (O. longigena) is, of dat we er toch een nieuwe Ophion op waarneming.nl bij moeten voegen :angel:
Voor nu gaan we uit van O. longigena. Erg leuk :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Goed dat je hem opstuurt naar Mark Shaw, ik heb er nog even naar gekeken met Johansson 2019 en zie dat Ophion artemisia ook bekend is van Cucullia (3 soorten), maar nog niet van de Kamille-vlinder. Volgens Johansson is bij Ophion artemisiae alleen de onderkant van het einde achterlijf verdonkert en ontbreekt de ramellus meestal geheel, bij jouw exemplaar zie ik een korte ramellus, ook vliegt (in Zweden!) O. longigena van mei tot juli en O. artemisiae van eind juli tot september, dus lijkt me O. longigena, maar sowieso goed als dit nog in een collectie wordt nagekeken.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Ah ja, bedankt voor de heldere toelichting! Dan zet ik hem op zeker, klinkt overtuigend. Kan anders altijd nog aangepast worden :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl