Lonicera nitida/pileata

Gestart door M.V.S, december 06, 2015, 11:32:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Ik ben eens in mijn waarnemingen van die verschrikkelijke in groenblokken aangeplante lonicera-soorten gedoken.

Aanleiding was de volgende waarneming. Voor mij was die opvallend, omdat deze een bladvorm heeft die ik nog nooit heb gezien (rond en afgeronde bladvoet). Ik heb altijd alleen nog maar lonicas met ovalere blaadjes en wigvormige bladvoet gezien.

Ik heb die dingen altijd nitida genoemd, maar nu kom ik er volgens mij achter dat dat verkeerd is. Klopt dat? Ik denk dat de waarneming hieronder "echte"nitda is (dus die met de rondere blaadjes).

http://waarneming.nl/waarneming/view/112989222
Wilson's Honeysuckle - Lonicera nitida gezien op 2015-12-05 Etten-Leur - Klappenberg
Foto's:






Groetjes, Marc

Sipke Gonggrijp

Hoi Marc,
dat klopt, want de bladereren staan in een hoek van 90˚.
Je kunt er meer over lezen in https://sites.google.com/site/planteninc6/soortenlijst-l.
Ik blijf het zelf ook lastig vinden, want ik zie ook Lonicera nitida waarbij bij de uiteinden van de twijgen wel de bladeren meer naar voren wijzen en ook meer een wigvormige bladvoet hebben. Als je dat zou fotograferen lijken dat soort planten op L. pileata, maar zijn het volgens mij niet. Kijk dus goed vooral in het hart van de struik of er bladeren zijn met een meer afgeronde tot hartvormige bladvoet en de hoek die de bladeren met de twijg maken voor een echte  Lonicera nitida.
Groet, Sipke.

M.V.S

Bedankt voor de uitleg, Sipke. Ik ga er op letten.

Ik denk dat er in de goedgekeurde waarnemingen van nitida wel wat fouten zitten
Groetjes, Marc

Sipke Gonggrijp

Dat vermoed ik ook, maar dat is niet anders dan bij onze zuiderburen.

Erik Simons

kunnen we die lelijke krengen niet vernietigen?
hoeven we ze ook niet meer te (her)kennen  :rolleye:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

M.V.S

Groetjes, Marc

wim van wijngaarden

maak er in elk geval een combi-soort van om te strepen, aan dit soort ongein ga ik geen tijd verspillen!
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rob Koelman

Citaat van: Erik Simons op december 07, 2015, 18:08:08 PMkunnen we die lelijke krengen niet vernietigen?

Beauty is in the eye of the beholder...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Overigens hebben ze wel mooie paarse besjes :)
Groetjes, Marc

Hannie Luijten

Dank je wel Marc voor het openen van dit topic. Was voor mij een shock. Dit soort planten schold ik vroeger uit voor Cotoneaster  :-[   Dat dat niet klopte daar kwam ik laatst al achter toen ik de kaart van de Cotoneasters zat te bestuderen. Maar dat het een Lonicera was had ik nooit zelf weten te bedenken. Naast mijn tuin staat een heel vak vol met die dingen, en ze willen altijd bij mij naar binnen kruipen met hun afleggers. Maar, ik heb liever zo'n vak vol met die lelijke groene heesters naast mijn tuin dan een kaal stukje grond!
Groet, Hannie

dirder

Zou het kunnen dat beiden tegenwoordig zijn samengevoegd tot variƫteiten van Lonicera ligustrina?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Plantoon

De kroon van L. pileata schijnt welriekend te zijn en die van L. nitida geurloos.

CiteerBeauty is in the eye of the beholder
Daar ben ik het helemaal mee eens en bovendien is er een mooie vertaling van die wijsheid: de schoonheid der vrijster ligt in 's vrijers oog.