Hoor ik hier een bosrietzanger?

Gestart door Liz Main, juni 04, 2021, 14:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Liz Main

Waarneming: https://waarneming.nl/observation/215831375/
Geluidsopname (dmv video): https://youtu.be/4FLAMA2eT6E

Dag,

Al enige tijd hoor ik na zonsondergang vlakbij de stal en weide een zeer ijverige vogel fluiten en ik was benieuwd wat voor vogeltje dat nu eigenlijk was.

Door middel van een video heb ik geprobeerd het geluid op te nemen met mijn compactcamera, en ik had zelf het idee dat dit nog best oke gelukt was. Wel 'kraakt' het geluid soms wat meer dan in het echt. Het beeld is niet interessant, het was immers al erg donker.

Omdat ik eigenlijk heel weinig ervaring heb met vogelgeluiden (en er ook niet echt talent voor lijk te hebben) wilde ik het juist proberen zelf uit te zoeken (= ervaring opdoen) en heb een hele rits aan geluiden beluisterd. Uiteindelijk kwam ik erop uit dat ik het behoorlijk vind lijken op wat ik van de Bosrietzanger kon vinden en leek het me aannemelijk vanwege zijn bevestigde voorkomen in dit gebied.

Maar onervaren, dus twijfel ik toch. En ik hoor het graag als ik de plank heb misgeslagen, en zeker ook wanneer iemand weet hoe dit vogeltje dan wel heet. Alvast bedankt voor het meekijken(luisteren)!

Groeten, Liz

pdeknijff

Dit is een interessant opname, erg traag, veel stille periodes, wat goede aanwijzingen zijn voor een Struikrietzanger, en niet een Bosrietzanger, dat zijn vrijwel altijd nogal neurotische snelle zangers. Meestal heeft Struikriet een paar kenmerkende elementen in zijn zang die ik niet terughoor, maar dat hoeft geen ramp te zijn.
Ik zou hem aanpassen naar onzekere Struikrietznger, dan krijgt deze waarneming wat meer aandacht van anderen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Morten

In het donker zingen bosrietzangers regelmatig ook op dit tempo. Verder doet dit me weinig denken aan struikrietzanger... maar het verschil vind ik altijd moeilijk onder woorden te brengen bij dit duo.
Groet, Morten


pdeknijff

Weet ik Morten, determineerde mijn eerste (op zang) pas 50 jaar geleden. Ik ben daarom ook niet 100% zeker, zeker niet bij 1 relatief korte opname. Had liever direct het kenmerkende toonladdertje gehoord, maar luister maar eens naar een fors aantal opnames van andere zekere Struikrieten, daar ontbreekt dit meer dan regelmatig, en vaak blijft er dan niet veel meer over....
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Liz Main

Ik heb nog twee wat kortere opnames waar het vogeltje geloof ik ook nog wat 'andere' dingetjes laat horen, dus wellicht is het behulpzaam als ik die ook upload. Dit zal ik vanavond even doen en ze toevoegen plus de linkjes hier delen. Wellicht dat geoefende oren daar toch net de hint uit kunnen halen die niet in de lange opname te horen is. Voor mijn gevoel klonken ze allemaal een beetje hetzelfde, dus dacht, ik doe de lange, daar zit de meeste 'info' in.  ;)

Dank in ieder geval al voor het meedenken! Leerzaam en fijn!


Liz Main

Het liep even wat anders. Omdat ik de kwaliteit van de andere filmpjes echt best slecht vond en ze erg kort waren besloot ik vanavond een nieuwe poging te doen maar dan met de smartphone van mijn vriend. Hoewel het er even op leek dat hij zich niet meer zou laten horen, begon hij vandaag gewoon een stukje later dan anders. Grappig genoeg had ik het net een beetje opgegeven wou ik net de schuurdeur dichttrekken toen ik hem ineens hoorde. En dit keer zat hij ook nog eens een stuk dichterbij. Lang naast de boom gestaan waar hij in zat en best wel wat opnames gemaakt. Eerst leek het even alsof ik te dichtbij gekomen was en werd het snel weer stil maar toen ik de eerste testopname afspeelde om te horen of het uberhaubt een beetje goed klonk begon hij ineens heeeel hard te antwoorden op zn eigen opname haha.

Ik dacht dat ik het wel even snel kon uploaden, maar nu blijken de bestanden het verkeerde format te zijn en moeten ze eerst worden omgezet. Enfin, dat ga ik vannacht niet meer doen, dus die zal ik morgen delen.

Is het dan handig als ik daar een nieuwe waarneming van maak (want andere dag) of kunnen die beter toegevoegd worden bij de waarneming die ik al heb gemaakt?

Groeten, Liz


pdeknijff

maak maar een nieuwe waarneming, want, inderdaad, een andere dag.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Liz Main

Het was even puzzelen met de formats maar het is gelukt. Een selectie maken ivm maximum uploads vond ik ook nog wel lastig. Enfin, nieuwe waarneming gemaakt voor de opnames van vannacht: https://waarneming.nl/observation/215947286/

Benieuwd of over deze opnames wat meer te zeggen is.

Zelf trouwens heel wat opnames langsgelopen van zowel de bos- als de struikrietzanger en merk dat ik het lastig vind te beoordelen welke ik meer vind lijken op het gekwetter hierachter op het erf. De ene keer hoor ik bij de ene iets dat ik denk; ja, dat klinkt precies zo. De andere keer heb ik datzelfde bij de andere vogel.

Overigens, misschien een gekke vraag/gedachte maar:

Had de struikrietzanger opgezocht want die was nog nieuw voor mij, en zag dat die erg zeldzaam is. Wat maakt dat ik eigenlijk geneigd ben te denken dat het wel heel erg onwaarschijnlijk is dat het dat beestje is. Oke, hij blijkt hier verderop bij de Onlanden momenteel ook veel publiek te trekken zag ik haha, maar toch. Dat onderbuikgevoel maakt dat ik hem voor nu nog maar even op een onzekere bosrietzanger heb laten staan. Of is dat een gekke redenatie?

Groeten, Liz

Guus Peterse

#8
Struikrietzanger was tot voor kort inderdaad zeer zeldzaam maar vorig voorjaar doken er ineens tientallen zingende vogels op. Zo hard gaat het dit jaar nog niet, maar zijn er wel alweer een paar gevonden, dus wat dat betreft zou het zomaar kunnen. Van wat ik tot nu toe beluisterd heb denk ik overigens toch eerder aan bosrietzanger.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pdeknijff

Ik hou het vooralsnog, ondanks het erg trage een spaarzame kakrakter, toch op een Bosrietzanger, blijf de kenmerkende stukjes voor Struik RZ missen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Liz Main

Dank voor het meedenken en de overpeinzingen!

Bos- of struikje, ik ben eigenlijk vooral stiekem een beetje in mn nopjes dat de eerste keer dat ik geprobeerd heb een voor mij nog onbekend vogelgeluid te linken aan een naam het erop lijkt dat het me met wat puzzelen en zoeken ook nog gelukt is haha.

We hebben hem(of haar?) hier in huis omgedoopt tot Slome Harrie (naar het typetje van Radio Noord welke een zin uitspreekt wat vervolgens vervormd en vertraagd afgespeeld wordt zodat mensen moeten raden wat hij zegt).  ;)