Gedrag: Doodt een kluut een pul van een andere kluut?

Gestart door cassan, juni 02, 2021, 12:04:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

cassan

Zie https://waarneming.nl/observation/215590866/

Is het een algemeen verschijnsel dat kluten pullen van een ander doodt?
Ik weet dat kluten zeer agressief beschermend zijn voor hun jongen. Maar tegen andere pullen?
Deze overleeefde het door ingrijpen van de ouder, hoewel die pas laat optrad.

Of is dit een ander ritueel?
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

cassan

Geen reactie na 76 keer bekeken te zijn.
Kennelijk niet het juiste forum.
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

tekenaar

#2
Dat klinkt als een hard verwijt aan het adres van een klein groepje mensen wat veel vrije tijd steekt in het beantwoorden van forumvragen ... Gemiddeld zijn er 10 x zoveel mensen online op dit forum als er zijn ingeschreven. Het is dus door 7 ingeschreven mensen bekeken (statistisch gezien).

Het kan best even duren voor er een reactie komt. Omdat het geen determinatievraag is, verplaats ik het onderwerp.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

cassan

Sorry, zo was het niet bedoeld. Ik heb de grootste waardering voor iedereen die op dit forum reageert.
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

Merel

Ik lees het topic omdat ik geïnteresseerd ben. Ik weet het antwoord niet.
Als ik een gokje moest doen, denk ik dat het vrij normaal is. Wanneer hormonen opspelen, zijn veel dieren wat agressiever dan normaal en zolang het niet 'zijn' pul is, heeft de betreffende agressieve kluut er geen boodschap aan.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

keesschreven

Het lijkt wel normaal gedrag te zijn voor een Kluut. In: de Bie S. & Zijlstra M. (1979) Some remarks on the behaviour of the Avocet (Recurvirostra avosetta L.) in relation to different breeding places. Ardea 67 (1-2) : 68 - 69 (download via ardea.nou.nu) wordt verwezen naar 2 artikelen die melden dat in foerageergebieden adulte Kluten geen vreemde jongen accepteren die bij de familie proberen te komen.

Maar de Bie en Zijlstra beschrijven zelf dat agressie van adulten zeer afhankelijk is van het gebied waar families doorheen moeten om bij foerageergebieden te komen. Is dat een open gebied, waar elke familie voor zich doorheen kan lopen, dan zijn ze agressief tegen anderen. Is het een dicht rietmoeras, dan verdwijnt de agressie eerst en vormen Kluten groepen van 15-20 kuikens die begeleid worden door telkens 1-2 adulten die erboven vliegen. Door met een grotere groep naar het foerageergebied te trekken is de kuikenoverleving mogelijk hoger, en kunnen de ouders elkaar afwisselen in het begeleiden van de groep. Voorbij het moeras vormen zich weer families van 1-4 jongen (vermoedelijk dus alleen de eigen jongen).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

cassan

Bedankt voor je reactie.
Interessant! Heb het artikel gedownload en ga het zo lezen..
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser