Rotskogelspin op campus WUR?

Gestart door Rayan Majoor, juni 01, 2021, 12:02:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/215537687/.
1 Rotskogelspin - Theridion hannoniae gezien
datum: 2021-06-01
locatie: Wageningen - Droevendaalsesteeg (GE)

foto's:


Op de 'stenen boom' voor Forum.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

SimeonI

I doubt you can identify dark Theridion from habitus but it has a more mystaceum-like look to it (including related species).
Simeon

Rayan Majoor

Ok, thank you! I just went back with my camera: there are several individuals on the 'tree'... so if anyone likes to take a closer look at them, they can do so
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Bij deze nog wat extra foto's:









Jinze Noordijk denkt zelf eerder aan T. melanurum, maar blijft voor hem ook bij een vermoeden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

johanb.

Wel Theridion, maar geen hannoniae...
Groet,
      Johan

Rayan Majoor

Bedankt! Ik had ondertussen ook al het idee dat die het niet zou zijn na de reacties die ik tot nu toe heb gehad. Maar valt er wel te zeggen welke het (waarschijnlijk) is?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

johanb.

Waarschijnlijk zijn dit Huiskogelspinnen - Theridion melanurum.
Dat is in en rond huizen de algemeenste soort.
T. mystaceum is niet uitgesloten maar minder aannnemelijk, deze ik ook een stukje kleiner dan T.  melanurum.
Groet,
      Johan

Rayan Majoor

Duidelijk, bedankt! Eventueel kan ik ze nog wel eens opzoeken en opmeten, maar echt klein vond ik ze niet
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Pierre55

Niet vergeten dat get zou ook T. asopi kunnen zijn...
Deze soort heb ik al op de buiten muren van mijn huis gepakt en dat is normaal gezien zijn voorkeursbiotoop is een stenige plaats, zoals muren, steengroeven, enz.
Ik zou dus dit specimen beschouwen als Theridion cf melanurum/asopi.