Steppebuizerd?????

Gestart door lexie, mei 18, 2008, 16:51:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

lexie

Vanochtend vroeg deze in het verenpak behoorlijk gehavende Buizerd in Beukenburg gefotografeerd.
Als ik de ANWB vogelgids moet geloven lijkt die qua lichtbruine kleur op de tussenvorm van de steppebuizerd.
Of is het een tussenvorm van een gewone Buizerd?
Zou natuurlijk te mooi om waar te zijn, dus graag jullie oordeel?
Lex Vermeend

Fabian Meijer

Lijkt me een van de vele tussenvormen van de Buizerd.

s.w.s

Hoe bedoel je tussenvorm? Ik vind het zelfs een vrij typische Buizerd.
Groetend, Swim

Jos Welbedacht

Ik ook. Een echte Buizerd.
Ik neem aan dat Fabian met "tussenvorm" iets bedoeld als "variabelen".

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

lexie

Oké, voor jullie dus duidelijk een Buizerd. Maar de kleur is niet beschreven bij de Buizerd in de ANWB vogelgids. Alleen bij de Steppebuizerd tussenvorm.
Is toch niet zo gek dat je gaat twijfelen, lijkt me?
Waarom is het bij jullie zo duidelijk een Buizerd dan?
Lex Vermeend

frankneijts

CiteerOké, voor jullie dus duidelijk een Buizerd. Maar de kleur is niet beschreven bij de Buizerd in de ANWB vogelgids. Alleen bij de Steppebuizerd tussenvorm.
Is toch niet zo gek dat je gaat twijfelen, lijkt me?
Waarom is het bij jullie zo duidelijk een Buizerd dan?
Helaas Lex, geen enkele veldgids bevat àlle kleurvariaties van Buizerd... als ze ook maar de helft zouden beschrijven èn afbeelden krijg je een boek dat zelfs in de jaszak van een XXXXXL-jas niet meer past. Daarbij komt dat Steppebuizerd in NL erg zeldzaam is en niet of nauwelijks in het veld te herkennen is. Er bestaan namelijk ook weer overgangsvormen tusen Steppebuizerd en gewone Buizerd. En ook die kunnen. om dezelfde reden, niet allemaal worden afgebeeld of beschreven.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lexie

Oké, ik vat hem. Ik dacht dat ik alle vormen van de Buizerd nu wel gezien had  :D
Nog ff doorsparen dus :grin:
Ik wist wel dat de Steppebuizerd zeer zeldzaam was, maar vraag me dan af hoe je dat beest dan determineerd?
Met DNA waarschijnlijk?!
Lex Vermeend

lexie

O ja, en de staat van zijn verenkleed? In de rui?
Lex Vermeend

frankneijts

CiteerO ja, en de staat van zijn verenkleed? In de rui?
Hardstikke! 't Is dan ook een adulte vogel (te zien aan o.a. de solide donkere achterrand van de vleugels of wat er van over is...) en die ruien nu. Of je Steppeb. met dna kunt vaststellen weet ik niet. Wel kunnen aan museum-(dus doe) vogels wel bepaalde kenmerken worden gezien die zelfs op foto's niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Maar dan nog!
Ze staan in de ANWB-gids (o.a.) omdat ze elders, bijv. op trek in 't Midden-Oosten, wèl veel voorkomen (veel meer dan gewone Buizerden) en daar gaan veel vogelaars heen.
Om zelf alle kleurvariaties van Buizerden te kunnen zien word je waarschijnlijk niet oud genoeg Lex...... (al wens ik je een lang leven natuurlijk..)
Groeten,

Frank

lexie

Dus eigenlijk zeg je dat het niet te doen is om een Steppebuizerd te determineren?
Toch enkele gezien op waarneming.nl, hoe doen die mensen dat dan?
Lex Vermeend

frankneijts

Laat ik zo zeggen: het is heel erg lastig. En een waarneming 'claimen' of melden wil nog niet zeggen dat het er ook 1 is.
Groeten,

Frank