Geslachtsbepaling steltkluut

Gestart door Rob Koelman, mei 29, 2021, 17:55:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Gisteren in de Düffel - net over de grens bij Nijmegen - twee steltkluten waargenomen op een locatie die niet geheel ongeschikt lijkt als broedbiotoop voor de soort. De eerste indruk is echter dat het om twee vrouwtjes gaat en dan ligt broeden niet voor de hand. Daarom de vraag of het inderdaad om twee vrouwtjes gaat?

Ik kan mij herinneren ooit een artikel te hebben gezien over de geslachtsbepaling bij steltkluut (Dutch Birding?), maar kan deze op internet zo gauw niet terugvinden. De website van de vogelbescherming vermeldt het volgende: 'Bij mannetjes gemiddeld meer zwart op de kop, maar de overlap is groot. Adulte mannetjes hebben een glanzende, gitzwarte mantel, vrouwtjes en jonge vogels enigszins dof bruinzwart.'

Durft iemand aan de hand van de (matige) foto's een uitspraak te doen over het geslacht van de waargenomen twee exemplaren?


PS
Het betreft een niet vrij toegankelijk terrein waar momenteel nog volop gebroed wordt en waar oudervogels met kuikens rondlopen. De waarneming - https://observation.org/waarneming/view/215193767 - is daarom onder embargo ingevoerd.




Met vriendelijke groet, Rob

frankmeer

De rechtervogel heeft een bruine rug die contrasteert met de zwarte veren op de vleugel. Dit is daarom een vrouw. Van de linkervogel had ik graag nog een wat betere blik gehad op de mantel.
Frank van der Meer

Rob Koelman

#2
Citaat van: frankmeer op mei 29, 2021, 18:43:52 PMDe rechtervogel heeft een bruine rug die contrasteert met de zwarte veren op de vleugel. Dit is daarom een vrouw. Van de linkervogel had ik graag nog een wat betere blik gehad op de mantel.

:duim:

Extra foto toegevoegd bij de waarneming (zie hieronder).

Ik zie op deze foto geen verschil tussen beide exemplaren mbt de kleur van de rug- en vleugelveren en dan zouden het dus inderdaad twee vrouwtjes zijn.


Met vriendelijke groet, Rob