Waarneming bewerken na validatie

Gestart door sjogro, mei 28, 2021, 21:06:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjogro

Hallo, ik vraag me al een tijdje iets af maar vergeet het steeds eens te vragen. Bij deze:
Wat gebeurd er met een goedgekeurde/gevalideerde/groen gevinkte waarneming als deze daarna bewerkt wordt? Ik zie daarna altijd een grijs blokje als status ipv een  :right:, ben ik dan de validatie verloren? Of geeft dit alleen aan dat er na valideren bewerkt is?

Frank van de Putte

De validatie vervalt als er een wijziging is, dus dan moet de waarneming opnieuw gevalideerd worden.
Je kunt bv de locatie wijzigen, dat is wel relevant, vandaar dat de goedkeuring dan vervalt. 
Groetjes,

Frank van de Putte

sjogro

Begrijpelijk, is er dan ook een manier om aandacht te vragen voor her-valideren? Want soms gaat het over een correctie GPS of toevoeging van op/in of stadium, maar eigenlijk zie ik ze daarna nooit meer gevalideerd worden.

hiskodevries

Citaat van: sjogro op mei 30, 2021, 11:30:26 AM
Begrijpelijk, is er dan ook een manier om aandacht te vragen voor her-valideren? Want soms gaat het over een correctie GPS of toevoeging van op/in of stadium, maar eigenlijk zie ik ze daarna nooit meer gevalideerd worden.
die komen vanzelf weer aan de beurt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Ik vermoed dat als je zelf een commentaar zet onder je waarneming (bv locatie gewijzigd) de waarneming in de "commentaar" lijst komt van de betreffende admin.
Overigens zou ik een goedgekeurde waarneming alleen wijzigen als er echt iets fout is, als de pijl bv 10 meter verkeerd staat is dat in de meeste gevallen geen probleem.
Groetjes,

Frank van de Putte

sjogro

Bedankt. Ik hoop dat ObsIdentify de offline modus van iObs krijgt, of iObs de NIA module van ObsIdentify, zodat het makkelijker wordt om in-situ NIA te raadplegen en waarnemingen "voorlopig" op te slaan, en aan te vullen voor ze in te dienen en validators te plagen met matige data.
Of nog een andere mogelijkheid; alvast uploaden maar zonder direct verzoek om validatie. Stel je voor een gebruikersoptie "validatieverzoek standaard 24 uur uitstellen". Geeft de tijd om na de wandeling thuis eerst zelf op te schonen.  :duim:

Gerrian

Mijn methode: waarnemingen invoeren via iObs, alles wat ik niet zeker weet op onzeker, want ik heb ingesteld dat onzekere  waarnemingen niet verzonden worden. Foto's maak ik met mijn fototoestel, zelden met mijn telefoon. Obsidenntify gebruik ik niet.
Thuis foto's van de camera halen en bijsnijden, foto's waarbij ik twijfel over de soortnaam even door de beeldherkenning op de website halen en daarna weer verwijderen. Zonodig naam in iObs aanpassen en waarneming op zeker zetten. Dan pas naar waarneming.nl sturen en als ze daar gearriveerd zijn foto's toevoegen.
Klinkt omslachtig, maar mij bevalt het prima. Enige nadeel is dat onzekere waarnemingen soms heel lang (wel tot een paar jaar) op mijn telefoon blijven staan, omdat ik zelf de naam wil vinden maar er steeds niet aan toekom er in te duiken. Maar dat ligt aan mezelf.

sjogro

Citaat van: Gerrian op mei 31, 2021, 22:47:06 PM
Mijn methode: waarnemingen invoeren via iObs, alles wat ik niet zeker weet op onzeker, want ik heb ingesteld dat onzekere  waarnemingen niet verzonden worden. Foto's maak ik met mijn fototoestel, zelden met mijn telefoon. Obsidenntify gebruik ik niet.
Thuis foto's van de camera halen en bijsnijden, foto's waarbij ik twijfel over de soortnaam even door de beeldherkenning op de website halen en daarna weer verwijderen. Zonodig naam in iObs aanpassen en waarneming op zeker zetten. Dan pas naar waarneming.nl sturen en als ze daar gearriveerd zijn foto's toevoegen.
Klinkt omslachtig, maar mij bevalt het prima. Enige nadeel is dat onzekere waarnemingen soms heel lang (wel tot een paar jaar) op mijn telefoon blijven staan, omdat ik zelf de naam wil vinden maar er steeds niet aan toekom er in te duiken. Maar dat ligt aan mezelf.

Dat klinkt als een hele nette, weliswaar behoorlijk omslachtige werkwijze. ObsIdentify promoot ongeveer het andere uiterste, en het zweven tussen die conflicterende uitersten aan mogelijkheden levert bij mij dus juist een beetje een crisis op. Desalniettemin, inspirerend verhaal, dank voor je reactie.

Maakun

Obsidentify is een stuk handiger in gebruik dan de andere apps, ik heb Obsmapp welleens geprobeerd maar ik snapte er helemaal niks van. Het is wel zo dat je de waarnemingen via Obsidentify vaak nog aan moet passen, maar ik begreep eerder op het forum dat dat niet zo'n probleem is. Als het echt steeds dubbel werk voor validatoren is dan hoor ik het graag dan ga ik eens kijken of ik het anders kan doen.
Gr, Maarten

Gerrian

#9
Meerdere validatoren, waaronder ik, ervaren Obsidentify echt als een probleem. Ik ben al zover dat ik eerst de via de site, iObs en ObsMapp ingevoerde waarnemingen valideer en daarna kijk of ik nog puf heb voor Obsidentify. Er blijven dus veel Obsidentify-waarnemingen liggen.

Het is met ObsMapp, iObs, de nieuwe website zoals met zoveel dingen: je moet er even induiken om ermee te leren werken. Al doende leert men. Obsidentify mag dan een handige, gemakkelijk te bedienen herkennings-app zijn, als invoer-app vind ik hem erg slecht. Ik heb wel eens voorgesteld om de invoerfunctie uit Obsidentify weg te halen en deze app uitsluitend een herkennings-app te laten zijn. Viel volkomen verkeerd bij een aantal mensen, maar ik sta er nog steeds achter.

hiskodevries

mag ik ook mijn 'verhaaltje' doen ? Best leuk dit
Op mijn dslr worden foto`s opgeslagen op een sd kaart met wifi , deze hebben geen gps want dat heb ik uitgezet in de dslr (te traag slechte positie bepaling).
Zodra ik denk tijd te hebben om een aantal fotos te verwerken verbind ik mijn dslr met de smarthpone en de foto`s worden daar naar toe gebliept (geluiden neem ik rechtstreeks met de smartphone op)
in de galerij van de smartphone doe ik een voorselectie, onscherpe fotos->prullenbak.
Daarna open ik 1 voor 1 de foto`s in obsmapp en snij ze optioneel bij. Krijg ik een soort terug via de ID functie dan zet ik de pointer op de kaart goed, accepteer de soort , vul kleed en aktiviteit in en laad de volgende foto.
Klinkt ingewikkeld, maar gaat razendsnel.
https://waarneming.nl/users/23/photos/?advanced=on
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Michiel en Milka

Wel leuk om die verschillende werkwijzen te lezen. Ik volg ongeveer de methode Frank: obsmapp plus fototoestel (meestal maakt mijn vrouw de foto's, geluiden en video doe ik nooit) op de laptop foto's bewerken en toevoegen. Suggestie van NIA accepteren (of negeren als ik het zelf beter weet) En onzekere waarnemingen op de lijst uitzoeken of op het forum zetten.
Groet, Michiel

sjogro

Mijn telefoon is mijn beste camera, vooral omdat ik 'm bij me heb. Maar ook beschikt het ding over fijne features die geen enkele camera mij voor een redelijke prijs biedt: m'n foto's synchroniseren automatisch met computer en tablet thuis, m'n 'camera' is daardoor nooit 'vol', en alles wat ik schiet is voorzien van GPS data. Daarnaast is het ook een device waarmee ik kan invoeren.

Ik schiet dus met de standaard camera app van m'n iPhone, en voor macro heb ik sinds kort een voorzet lensje wat een boel uitmaakt bij kleine insecten. Ik schiet een boel foto's per sessie, meeste daarvan kunnen daarna de prullenbak in. Filteren doe ik achteraf, onderweg, continue..

Ik gebruik standaard ObsIdentify voor invoer, het is de snelste manier van 'foto-op-device' naar 'online-waarneming' met automatisch gebruik van NIA soort herkenning, datum, tijd & gps locatie.

Als ik alles heb ingevoerd ga ik er doorheen om de data zoveel mogelijk aan te vullen/te verbeteren. Soms zijn er al een aantal gevalideerd voor ik klaar ben met invoeren (vandaar de aanvankelijke vraag van dit topic).

Ik zou liefst wel NIA kunnen gebruiken maar de resultaten als voorlopig offline opslaan, zodat ik -zonder irritatie te veroorzaken- mijn aanvullingen kan doen en pas mijn voltooide beste determinatiepoging online kan aanbieden. In iObs werkt NIA te strikt voor mij, zonder suggesties ben ik nergens, ik wil NIA's resultaten als uitgangspunt opslaan voor eigen onderzoek. Alles als '(Soort) onbekend' opslaan lijkt me zinloos, ik raak dan zelf ook het overzicht kwijt. En bovendien vermoed ik dat het invoeren van 38x Insect onbekend tot net zoveel irritatie leidt als het equivalent direct overgenomen NIA beoordelingen, maar corrigeer me als ik daarmee fout zit..

Ik gebruik iObs nu uitsluitend voor zekere waarnemingen zonder foto tijdens wandelingen.

Tom Damm

#13
Sinds ik een snellere telefoon heb met een voldoende goede camera, fotografeer ik vrijwel alles direct in ObsMapp; snel bewegende beestjes wel met de standaard-telefooncamera-app omdat ik dan achter elkaar door kan fotograferen; dan zoek ik de scherpe uit om toe te voegen aan de waarneming. Ik maak nauwelijks meer foto's met mijn compactcamera: vrijwel alleen nog van vogels, zoogdieren of verre insecten waar ik misschien niet dichtbij kan komen. Dat scheelt me enorm veel tijd en de waarneming is direct klaar. Aan het eind van de dag loop ik ze nog door om hier en daar wat aan te vullen/controleren. Op de site moet ik soms de nauwkeurigheid nog aanpassen omdat die toch weer op 999 is komen te staan.
Hieruit kan je afleiden dat ik een enorme achterstand heb met het toevoegen van foto's aan oudere waarnemingen.

EDIT: heel vaak, ook als ik de soortnaam al weet, en zeker met koud weer, gebruik ik standaard de ID-knop, zodat ik niet twee keer drie letters of de halve naam in hoef te tikken: ID, klik (NIA is echt onbegrijpelijk-ontzettend snel en goed!).

Groet, Tom
Groet, Tom

rapunzel

Hi Tom,
Wat bedoel je met standaard-telefooncamera-app
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Tom Damm

De app die opent met het camera-icoon op mijn op Android gebaseerde Fairphone 3. ObsMapp gebruikt mogelijk dezelfde app, maar laat je eerst goedkeuren, bijsnijden en goedkeuren voordat je verder kunt.

Groet, Tom
Groet, Tom

sjogro

Citaat van: Tom Damm op juni 13, 2021, 16:48:05 PM
Sinds ik een snellere telefoon heb met een voldoende goede camera, fotografeer ik vrijwel alles direct in ObsMapp; snel bewegende beestjes wel met de standaard-telefooncamera-app omdat ik dan achter elkaar door kan fotograferen;...

Dit versta ik volledig, de kans dat je met 1 x schieten een goede foto hebt is klein, de in-app camera gebruik ik daardoor NOOIT.
Even vrij speculerend over features: het zou wel gaaf zijn als er een soort export plugin voor de fotobibliotheek van de telefoon zou zijn, zodat je al selecterend in de systeembibliotheek middels het deel-menu zou kunnen kiezen: "maak waarneming aan in iObs/ObbsMapp op basis van geselecteerde foto's".