Hoofdmenu

Oedemera vraag

Gestart door GerardL, mei 18, 2008, 15:35:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Heb een vraagje over deze kevers.
De kever is Oedemera spec., welke precies is onbekend.

Op coleoptera.de vind ik deze kever met ""dikke"  en "dunne"  dijringen.
Bijv. onder Oedemera nobilis.  
Maar zowel de mannetjes als de vrouwtjes staan aangegeven met deze dikke en dunne achterpootjes/dijringen.

Wie weet het verschil tussen deze dikke en dunne pootjes?
2 foto's al voorbeeld

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard




GerardL


Th.Heijerman

Op die website staat inderdaad één vrouwtje O. nobilis abusievelijk als een mannetje vermeldt. Overigens zijn het niet de dijringen (trochanteren) die verdikt zijn, maar de dijen zelf (femurs) ...

Theodoor

GerardL

Danke Theodoor,

Heb daar nog niet zo veel fouten aangetroffen, maar is nooit bewust gebeurd.
Als ik het aantal foto's zie, heb ik daar ook geen moeite mee.

Ik ga er nu van uit, dat in deze Oedemera familie exemplaren met verdikte femuren mannetjes zijn.

BTW: Klopt het dat er een nieuw boek over de Nederlands (loop)kevers er aan zit te komen, of al op de markt is ?
Heb een tijdje gekopieerde informatie gehad  (Desender) van de Belgische Carabidae van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. Helaas is deze klapper samen met de auto van een vriend gestolen.
Hier kon ik goed mee overweg, is zoiets al in boekvorm uitgekomen over de Belgische of Europeesche kevers ?


Grtzzzz

Gerard

Th.Heijerman

Bij sommige soorten binnen de Oedemeridae (familie!) hebben de mannetjes verdikte dijen en er wordt inderdaad gewerkt aan een (gewijzigde) herdruk  van de oude loopkevertabel van Boeken et al.

Theodoor