rare visdief

Gestart door Johnny de Zeeuw, mei 18, 2008, 14:51:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johnny de Zeeuw

Ontdekte gister een zwartsnavelige visdief tussen een groepje visdiefjes die op het strand van 's-Gravenzande zaten. Iets wat niet zo vaak voorkomt lijkt mij wel zag ik dat er ook een in het determinatie album van birdpix staat. Maar toen ik vanochtend nog is de foto's van de zwartsnavelige visdief aan het bekijken was viel me opeens op dat het dier een wel erg lange staart heeft die duidelijk voorbij de slagpennen steekt. Wat natuurlijk ook een kenmerk is voor dougalls stern. Alleen de kleur was toch echt visdief. Wat denken jullie een rare zwartsnavelige visdief met rare staartpennen of misschien een hybride? Of is hybride visdief X dougalls stern lichter van kleur?
gr

TjeerdBurger

hybride lijkt me nogal onwaarschijnlijk, en die zou inderdaad veel lichter moeten zijn. Waarom niet gewoon een Noordse Stern?  

Pim Wolf

kun je wellicht een crop van de staart/vleugeleinde plaatsen? Op deze plaat is slecht te beoordelen wat nu precies verlengde staartpennen en wat schuim op het strand is. Overigens Tjeerd, voor Noordse Stern zou je toch wel wat kortere pootjes verwachten.

groet, pim

Johnny de Zeeuw

de foto's zijn al aardig gescropt dus het is moeilijk verder scroppen maar heb uit een andere foto van het dier dit er nog van kunnen maken je ziet dat de staart eindigd "in" de borst van de visdief daarachter

Pim Wolf

door de hoek waaronder de foto genomen is is het moeilijk om exact te zien hoe lang de staart is maar hij lijkt zeker langer dan normaal. Over het algemeen steken bij Visdieven de handpennen 1-3 cm voorbij de staart, bij deze vogel lijkt dat eerder andersom. Of dat het beest meteen tot een hybride maakt weet ik niet. De enige "visdief" waarbij ik het ook zo extreem zag was enkele jaren geleden in de Scherpenissepolder. Ook die werd ervan verdacht een hybride te zijn (met Dougalls Stern als één van de ouders) maar aan die vogel was ook verder nog van alles mis (o.a. erg licht). Bij deze vogel zie ik eigenlijk verder niets raars, ik neem aan dat je geen foto van de bovenvleugel in vlucht hebt?

groeten, pim

Kasper S

ad. winter heeft een zwarte snavel. Komt mischien nog ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

TjeerdBurger

zou misschien ook de grijzige tint verklaren, wat natuurlijk ook deels komt door het licht. Staartpennen steken idd ver uit, schuim is het niet, ook te zien aan de pootjes van de visdief die erachter staat waar de staartpennen voor steken. Uiteraard heeft ie te lange poten voor een Noordse stern  ^_^

in 1984 is er een hybride in Vlissingen gezien, weet jij daar meer van Pim?

Lasse de Vries

Johnny, kan het misschien een Lachstern of Witwangstern zijn?

Lasse

Johnny de Zeeuw

Hier een foto die ik nog dernet tegenkwam hier is de staart goed te zien. bovendien lijken de vleugelpennen hier niet geheel donker(als visdief) maar heeft een zwarte rand met daarboven licht (als dougalls). bovendien lijkt het dier een hoekige kop hier te hebben maar dat kan natuurlijk aan de hoek liggen hoe de foto is genomen ik heb helaas niet de vogel in vlucht op de foto. Weet iemand eigelijk hoe een adult zomer hybride eruitziet? heb de foto van vlissingen bekeken in een boek maar dat was helaas een juv...
gr johnny

BWoets

#9
CiteerJohnny, kan het misschien een Lachstern of Witwangstern zijn?

Lasse
Beste Lasse,

Het is goed dat je meedenkt over vragen die worden gesteld, maar voordat je iets roept is het misschien verstandig eerst eens te kijken wat de opties zijn. Als je de foto erbij pakt en je pakt een goede veldgids erbij kun je zelf al vrij eenvoudig tot de conclusie komen dat het geen Lachstern of Witwangstern betreft.

Kortom, kijk eerst zelf eens goed in de boeken voor je hier iets roept.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

RWester

Dit lijkt me overigens een topic voor het gewone forum.

Doel van dit forum is (sterk) gelijkende soorten te behandelen en tegen elkaar af te zetten door middel van foto's en of literatuur.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jeroen Nagtegaal

#11
Overigens is de Kap ook anders dan bij de visdief, maar ook nou niet volgesn mij precies zoals bij dougalls stern hoort te zijn, Tevens lijkt de zijkant ook wat lichtere vlekken te hebben die in het patroon lijken te passen van een dougalls stern.

Is het niet iest voor het hybride forum? lijkt mogelijk namelijk een hybride,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pwolf

die buitenste handpen lijkt wel aardig, maar dat lijkt hij bij de visdief die er op foto 3 achter staat ook. Dat van die vlekken aan de zijkant in het bericht van Jeroen snap ik niet helemaal, kun je dat nog toelichten Jeroen?
Verder even geen idee, noemde vandaag ook al een bosriet/karekiet een grasmus...

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Ben Wielstra

Dit beestje doet me nog een tint donkerder aan dan de omringende visdieven. Hebben de donkersnavelige Aziatische diefjes niet ook een wat langere staart?


laatvlieger

#15
Oké, ik weet weinig, tot niks van sterns, maar ik vind de kopkap er enigszins gek uitzien. Ik kan het niet helemaal plaatsen en misschien wordt het veroorzaakt door de houding maar de visdieven lijken een soort van uitbochting achter het oog te hebben. Deze lijkt zelfs iets omhoog te buigen, daarna buigt de kopkap op de achterhals abrupt naar onder. De Mysteryvogel heeft dat niet en heeft een veel geleidelijker overgang. Ook de vorm van de kop lijkt anders, maar misschien wordtdat wel veroorzaakt door de iets andere vorm van de kopkap.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kasper S

Hebben we hier dan een nieuwe soort ontdekt... :huh:  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

laatvlieger

CiteerHebben we hier dan een nieuwe soort ontdekt... :huh:
Ja, lach er maar om, maar vorig jaar is wel op zo'n manier wel een mogelijk nieuwe steltlopersoort ontdekt in Azië:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40355&
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kasper S

Meende het toch echt sirieus voor ongeveer 60%. Maar groot is die kans niet, wel ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankneijts

#19
Ho jongens, effe rustig aan hè....! De laatst ontdekte nieuwe vogelsoort in Europa is de Corsicaanse Boomklever en dat is 'pas' 125 jaar geleden.... (1883).
Als je goed kijkt naar deze vogel wijkt-ie maar op 2 punten af van een normale voorjaars-Visdief en dat is de donkere snavel en de lange staart. De vorm van de kopkap wordt bepaald door de houding van de vogel: de achterste tilt net zijn kop wat verder op en daardoor verandert de vorm van de kap.
Een donkere snavel voor een Visdief in het voorjaar is niet gewoon (wel in herfst en winter) maar kan wèl! Lees even in 'Sterns van Europa en Noord-Amerika' (DB-vogelgids no. 3): "Zelden is de snavel tijdens het voorjaar donker.." (blz. 78).
De lange staart is vreemd (dezelfde gids zegt: staart steekt nooit voorbij de vleugelpunten) maar of dat voldoende is om er een hybride van te maken is nog de vraag, om over een nieuwe soort voor de wetenschap nog maar even te zwijgen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Gordijn

Ik dacht dat het algerijnse boomklever was in de jaren 70.


Flor Rhebergen

Algerije ligt toch niet in Europa?  :P  
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

MLANG

Alhowel foto 2 dat lijkt tegen te spreken; maar is dit geen lijntje aangespoeld alg (zoals dat op de rst van de foto ook te zien is)? Gr. M.  

s.w.s

Sommige topics komen toch wel erg achteraf terecht met al die nieuwe kopjes, stuit vandaag pas op deze discussie.

Maar goed - on topic...

Ben ook geen expert, maar bij discussie soorten is het boek "Vogeldeterminatie" van Thieme (vreemd dat dat nooit meer herdrukt is) altijd een naslagwerk waar ik dankbaar gebruik van maak. Naast dat er allerlei harde kenmerken voor Dougalls Stern ontbreken (witte verschijning als Grote Stern - Helderoranje (Papegaaiduikerkleurige) poten) kunnen de kenmerken van de snavel toch ook wel bij Visdief horen volgens het boek "[...]...maar men moet zich bedenken dat zowel Visdief als Noordse Stern zwarte snavels kunnen hebben, zelfs midden in de zomer. [...]"

De Siberische ondersoort van de Visdief heeft naast een zwarte snavel ook donkere poten.

Over hybriden wordt nog verwezen naar Dutch Birding 10: 133-135 waar foto's te vinden zijn. Evenals in "Seabirds of the World - plaat 648" van Peter Harrison (1987).
Groetend, Swim