Balkan kwikstaart

Gestart door Freerik, mei 08, 2008, 18:55:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freerik

Vandaag (10 mei 2008) aan de rand van de Pampushaven 5 bijzonder kwikstaarten gezien. Ze bleven bij elkaar. Vlogen zo nu en dan weg en kwamen weer terug op dezelfde plek (tweede deel rand pampus haven voorbij de steenhoop). We hebben de vogels van dichtbij met de telescoop uitgebreid bekeken. De koppen hadden geheel zwarte kappen en wangen die direct overgingen in een helder gele kin. Er was geen wit tussen het zwart en het geel. Eigenlijk waren we na lang turen er van overtuigd dat het Balkan kwikstaarten moesten zijn, al leek ons dat wel heel bijzonder. De vogels hadden uiteraard geen wenkbrauwstrepen. Op de borst waren wat zwarte vlekken/strepen. Een andere vogelaar (op de bult) wees ons er later op dat de Noordse deze vlekken had en de Balkan niet, vandaar dat ik bij waarneming.nl 5 Noordse heb ingevoerd. Tot mijn verbazing zie ik net in Avi fauna van Nederland deel 1 op blz 239 een foto van de Balkan kwikstaart. Dit is precies (inclusief zwarte vlekken op de borst) de vogel die wij gezien hebben.
De Balkan kwikstaart schijnt een karakteristiek geluid te hebben. De waargenomen vogels klonken ook anders dan de vele Gele Kwikstaarten die we gezien hebben. Wie kan mij helppen aan het geluid van de Noordse en van de Balkan. En wie heeft ervaring met de Balkan.

frankneijts

Tot mijn verbazing zie ik net in Avi fauna van Nederland deel 1 op blz 239 een foto van de Balkan kwikstaart. Dit is precies (inclusief zwarte vlekken op de borst) de vogel die wij gezien hebben

Laat dat nou net 1 van de redenen zijn waarom, weliswaar jaren later, nu aan deze waarneming getwijfeld wordt.......
Bij Balkan komen die vlekken namelijk niet of misschien slechts zeer uitzonderlijk voor. Als dat bij een groepje van 5 bij elke vogel te zien is/was, lijkt me dat een goede reden om te twijfelen aan Balkan. Voor een onafhankelijke beoordeling lijkt het me beter dat je het geluid eerst beschrijft vóór je fragmenten gaat beluisteren. Zijn er geluidsopnames en/of foto's gemaakt?
P.S. Sommige Noordse Kwikstaarten hebben zéér donkere koppen zonder waarneembaar verschil tussen kruin en wangen en vooral in de sterke zonlicht van vandaag lijkt dat soms nog extra 'zwart'....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Freerik

We hebben geen geluidsopnamen of foto's gemaakt. Het geluid was luider, harder dan van de Gele Kwikstaart, maar wel kwikstaart achtig (blijft moeilijk geluiden te beschrijven). Zeker drie van de 5 hadden duidelijke vlekken op de borst, bij de andere twee twijfel ik. Ik ga er dus van uit dat het toch Noordse zijn geweest. Ben nog wel benieuwd naar het geluid van Noordse en Balkan en of het ontbreken van wit tussen zwarte wangen en gele kin nog iets zegt.
Bedankt voor je reactie.