Baardmos

Gestart door maartenimmerzeel, mei 27, 2021, 15:04:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Dit kleine baardmosje vond ik vorige week op een zomereik op het Beekhuizerzand. Nu had ik waarschijnlijk naar een voetje moeten zoeken en de kleur daarvan moeten bepalen, maar dat heb ik niet gedaan. Waar let ik verder de volgende keer op als ik dit korstmos weer tegenkom?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/214324746/.
1 Bleek baardmos - Usnea hirta vegetatief, veldwaarneming
datum: 2021-05-20
locatie: Harderwijk - Beekhuizerzand (GE)

foto's:


Groet Maarten Immerzeel


Sander v Zon

Baardmossen zijn ontzettend lastig te determineren in het veld, vaak vrijwel niet te doen. Meestal zijn er chemische reacties van het merg nodig + gedetailleerde morfologische studie onder een binoculair om er een soortsnaam aan te verbinden. Dat lijkt mij ook het geval bij deze, niettemin omdat het een klein struikje is die waarschijnlijk nog niet alle structuren goed laat zien (soralen, isidiomorfen), ben ik bang dat hier weinig meer over te zeggen is dan Usnea sp.
Groeten,
Sander

maartenimmerzeel

Is het nog waardevol een stukje te verzamelen (las iets in een post uit 2013 dat dat wenselijk was voor een beeld van de verspreiding van de verschillende soorten)?
Groet Maarten Immerzeel


Sander v Zon

Ja hoor, dat zou zeker kunnen. Het beste kan je vragen of Arno van der Pluijm er naar zou willen kijken, hij heeft de meeste ervaring met baardmossen. Verzamelen: met een klein schaartje een zijtakje van het struikje afknippen, zodat de rest van nog verder kan groeien. Dit in iets als een luciferdoosje bewaren/verzenden, zodat de 3D structuren intact blijven. Veel succes! :blink:
Groeten,
Sander

maartenimmerzeel

Ga ik dat doen! (wordt wel juli voor ik er weer ben...) Maak ik gelijk nog wat betere foto's.
Groet Maarten Immerzeel


Pluijm

Ik wil wel een poging wagen (heb er overigens nog een liggen, Wouter  :blink:).
Zoals al gezegd, al te klein, dan zijn soralen/ididiƫn vaak nog niet aanwezig en lukt de determinatie niet.
Ook een vuistregel, verzamel niet meer dan 1/3. Blijft lastig zo'n mini-Baardje.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm