Viltzegge, Gießen (D)?

Gestart door migratorius, mei 26, 2021, 20:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Ik vond hem er "opvallend" uitzien, maar hij is mij tot dusver onbekend en ik wist niet dat hij er voorkwam (anders had ik mij beter voorbereid).
Ooit kwam ook Zilte zegge hier voor.

Andere mogelijkheden: flacca, panicea, nigra.

https://natureg.hessen.de/resources/recherche/Schutzgebiete/GI/GDE/5318_305_txt.pdf

Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/214489056/.
1 Zegge spec. - Carex spec. bloeiend
datum: 2021-05-22
locatie: BRD - FFH Borstgrasrasen bei Wieseck und Callunaheiden bei Mainzlar (DE)

foto's:




JanHein

e.kneepkens

C.tomentosa zou goed kunnen. Ik kan niet alle details zien (urntje behaard ?/ onderste bladscheden zwartpurper ?) Ik heb hem zelf éénmaal gezien en herinner me goed dat er een heel tapijt van deze soort stond, niet dicht opeen maar steeds met wat ruimte tussen (5-10 cm) de bloeistengels en wat verder opviel was de starre/stijve indruk die de soort maakte.
Met de plant in de hand moet hij goed te determineren zijn.
Carex flacca, nigra of panicea is het zeker niet.
met vriendelijke groet, Emanuel

migratorius

Tsja, urntje lijkt me niet behaard op de originele foto. Beetje ver voor een contrôle-sessie!
Ik wilde binnenkort nog wel naar een andere plek waar de soort voorkomt.

JanHein

migratorius

Ik ben dezelfde zegge in een ander gebied tegengekomen. Ik heb een sterk vermoeden dat het Bleke zegge is.

JanHein

Datura

Ik denk idd behaarde bladscheden te zien op de foto (wellicht makkelijker te zien op het origineel). Als hij die heeft, lijkt mij dit ook Bleke zegge.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

#5
met name het aartje op de laatste foto links in het midden voldoet aan mijn beeld van C.pall. Heeft ook al de glans en de juiste kleur. De meeste andere aartjes zijn nog (te) jong en worden nog bedekt door de kafjes. De beharing maakt het dan 'compleet'.
Opvallend dat deze soort niet in het aangehaalde rapport vermeld stond.
met vriendelijke groet, Emanuel

migratorius

Ik kijk het nog eens goed na.
Bij zeggen is mijn gebruikelijke "ik moet het in één oogopslag herkennen"-benadering helaas minder geschikt, haha!

JanHein