Hoofdmenu

rare snijboon!

Gestart door Jeroen Hoek, mei 25, 2021, 17:47:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Weet iemand van welke soort deze rups is?
Ik kreeg deze vandaag van iemand die hem in een snijboon uit Marokko vond.
Ik ga hem uitkweken

met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Heliothis_Peltigera  -  wordt zo af en toe inderdaad in groenten uit supermarkten gevonden, wanneer de groente in mediterraan gebied geteeld is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

De rups is inmiddels een Imago, maar ik vind 'm niet lijken op een vlekdaguil...

met vriendelijke groet, Jeroen

rupsje

Katoendaguil lijkt waarschijnlijker.

Herman Damman
rupsje

Rayan Majoor

Huh ja, inderdaad... wat leuk. Zie nu dat de katoendaguil blijkbaar heel soms ook rupsen heeft zonder echt zwarte vlekken op het lichaam. Wist ik eerst helemaal niet.
Zo zie je maar, opkweken kan erg waardevol zijn. Goed bezig :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

Ja! opkweken is altijd leuk, vooral als het een verassende soort wordt!
Morgen ga ik een rups ophalen in Heiloo, waar een kennis hem in het tuincentrum in een plant vond, mijn eerste gedachte is gestreepte pijlstaart, wat denken jullie?


met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

Leuk! Eet deze rups nog andere dingen dan alleen dat ene tuinplantje?
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Er is eerder ook al een topic geweest van iemand die een gestreepte pijlstaart-rups in een bos bloemen had gevonden en opgekweekt, maar kan die zo gauw niet terug vinden. Op vlindernet.nl staan wel nog een aantal 'inheemse' plantensoorten aangegeven waar de rups op leeft (maar het is wel de vraag of de rups die zomaar accepteert: dat kan je proberen maar beter om er niet van uit te gaan voordat je weet of ie het geaccepteerd heeft)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

#9
Citaat van: Rayan Majoor op juni 29, 2021, 10:48:59 AM
Er is eerder ook al een topic geweest van...
Ja, daar was ik ook al naar opzoek, maar ik kon 'm niet meer vinden, vond het echt een leuk toppic!
En nu heb ik er zelf een :blink: Hij zat blijkbaar in een hortensia, en daar kan ik hem wel op de lange termijn van voorzien.
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

De rups is nu ongeveer 8 cm lang, hij oogt wat minder actief/slomer dan gisteren, wilt ie verpoppen? En zo nee, bij welke lengte ongeveer wel?

met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

Heel raar, hij eet dus graag hortensia en alleen de bloemen, maar alleen als deze wit van kleur zijn.
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Leuk, zo zie je maar dat rupsen vaak niet zomaar de waardplant eten die genoemd is, maar als soort (of soms als individu) ook echt voorkeur hebben voor bepaalde planten en plantendelen.
Ik verwacht dat de rups met 8 tot 9 centimeter wel ongeveer volgroeid zal zijn, maar dat ligt ook wel een beetje aan of het een mannetje of vrouwtje is (mannetjes blijven over het algemeen kleiner)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl