Valideren Laatvliegers

Gestart door afopma, mei 25, 2021, 11:52:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

afopma

Het valt mij op dat mijn waarnemingen van Laatvliegers (batdetector en zichtwaarnemingen) niet gevalideerd worden. Ik kwam hier achter doordat ze ook niet in het NDFF naar voren kwamen. Wat is hiervan de reden?  Weet iemand dat?

Joris Verhees

Beste afopma,

Hoewel je benadrukt dat het gaat om zichtwaarnemingen of waarnemingen gedaan mbv een batdetector snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Ik denk dat je doelt op de vele waarnemingen zonder bewijs die in de database staan.

Om een waarneming te kunnen valideren is het (vaak) wenselijk dat dit ondersteund wordt door documentatie. In verreweg het merendeel van de vleermuiswaarnemingen is echter geen documentatie toegevoegd.

Dan is er nog een mogelijkheid en dat is dat ongedocumenteerde laatvliegerwaarnemingen op basis van de autovalidatie gekeurd worden en vervolgens doorstromen naar de NDFF. De autovalidatie voor laatvlieger is - net zoals voor de meeste vleermuissoorten - best coulant. Desondanks zijn en worden er relatief weinig gedocumenteerde waarnemingen van laatvlieger ingevoerd. Om die reden staan waarnemingen op waarneming.nl soms niet als zodanig in de NDFF. Oftewel, hoe meer er ondersteund wordt, hoe makkelijker de doorstroom naar de NDFF.
Met groet, Joris Verhees