ingevoerde waarnemingen met obsidentify

Gestart door Sterckx, juni 06, 2021, 10:01:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sterckx

Waarom komen sommige waarnemingen met obsidentify in 'soorten gezien' en andere niet van planten (het is niet omdat ze al of niet goedgekeurd zijn) ?

marcel234

Heb je een voorbeeld van een ObsIdentify waarneming die niet in ''soorten gezien'' komt en wel als ie via het web wordt ingevoerd?

SlechtValk

Citaat van: Sterckx op juni 06, 2021, 10:01:41 AM
Waarom komen sommige waarnemingen met obsidentify in 'soorten gezien' en andere niet van planten (het is niet omdat ze al of niet goedgekeurd zijn) ?

Vermoedelijk omdat bepaalde soorten wel meetellen en anderen niet...
Soorten die hier niet inheems zijn (bijvoorbeeld verwilderde of tuinplanten) tellen niet mee.
De app is alleen bedoeld voor soorten die hier van nature voor horen te komen.

Om in jouw specifieke geval zekerheid hierover te krijgen zouden we specifiek even moeten weten om welke waarnemingen het gaat. Daarvoor kun je de link van de waarnemingen in een reactie plaatsen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Sterckx

ik heb het ondertussen door denk ik , als de identificatie onzeker is , telt hij niet mee.
Je kan zelf wel zeker zijn maar als obsidentify onzeker geeft dan telt hij niet mee.
Dus de foto's  moeten zodanig zijn dat obsidentify helemaal zeker is.

marcel234


RutgerB

Het kan ook zijn dat de betreffende planten nog niet in België voorkomen volgens Waarnemingen.be. Obsidentify herkent ze soms wel omdat ze in Nederland bijvoorbeeld wel al zijn gevonden en goedgekeurd.

Graag dus een voorbeeld van een waarneming die niet zou meetellen bij 'soorten gezien'.



Sterckx

#8
bedankt, idd als ik escapes aanduid staat hij erbij. maar weet waarnemingen dan in geval van bernagie dat het een escape is zonder dat dat in de details is aangegeven (ik heb het in de details verandert of te kijken of hij er dan bijkomt), ik probeer het systeem te begrijpen.

maar volgende nog niet :

https://waarnemingen.be/users/82496/observations/?advanced=on

Hickornynoot (is ook een exoot maar komt er niet bij)

en

https://waarnemingen.be/users/82496/observations/?page=2&advanced=on

bv. grote lisdodde


RutgerB

De soort Bernagie is uitheems (in België) en komt dus nooit in de lijst inheemse planten, wat je er ook bij de waarnemingen aanduidt. De status van de soort staat los van de status van de waarneming.

Je waarneming van Hickornynoot staat onder Carya spec. en is een verzamelsoort. Die komt dus niet bij 'soorten' maar bij verzamelsoorten.

Overigens: Aanplant van losstaande exotische bomen als Mammoetboom en Hickornynoot worden vanwege aanplant afgekeurd.

Je enige waarneming van Grote lisdodde is als onzeker aangeduid door je. Kennelijk verschijnt dat dan toch niet tussen de waargenomen soorten.


Sterckx

hartelijk dan voor de info.

Dat van Bernagie was ik me niet bewust maar idd staat in Heukels en flora van België als tuinplant. (wordt in het programma dus beschouwd als verwilderd maar niet als exoot).

Ik heb exoten en escapes eens aangeduid en idd dan komen er meer soorten . Het zou leuk zijn als die zoals verzamelsoorten en ondersoorten apart in de lijst kwamen (nu moet ik de hele lijsten vergelijken om te zien welke het juist zijn), maar maakt niet uit . Hickornynoot (ook niet Carya) staat niet in de lijst als verzamelsoort als ik dit aanduid, maar dat zal dan wel zijn omdat het als aangeplant is aangeduid door mij, want ik zie het nergens als afgekeurd staan. Ik heb deze ingegeven omdat ik ook in bomen geïnteresseerd ben en deze in de berm staat, mss zijn andere mensen daar ook in geïnteresseerd. Ik zie trouwens dat hij uitgebreid gedocumenteerd door u in waarnemingen staat. o.a. van in Wespelaar (dat had ik al bekeken, ook een reden waarom ik dacht dat hij ingegeven mocht worden)

Lisdodde idd dacht ik omdat hij op onzeker staat : deze wordt op onzeker gezet door obsidentify (en die waarnemingen komen niet in de lijst). Ook al ben ik zeker (nooit %) moet ik deze later op de computer op zeker zetten ; spijtig dat dit niet op locatie kan, zou handiger zijn (kan trouwens ook niet met obsmap). Ik probeer nu onzekere waarnemingen met obsidentify te vermijden. Het voordeel van obsidentify tov obsmapp is wel dat ik meerdere foto's per waarneming kan aan bieden en ook dat ik een foto uit mijn maps kan opnemen en dat hij de locatie meeneemt van de foto en dat doet obsmap niet.

Eigenlijk weer opmerkingen voor de beheerders. Ik heb trouwens ondertussen een email gestuurd naar info@waarnemingen.be over onze vorige chats rond verwilderde soorten e.a. opmerkingen : afwachten wat ze antwoorden en of die weg een effectieve manier is om te communiceren.

Ik heb ondertussen toch veel bijgeleerd van u op deze manieren, en ga er in het vervolg op letten (behalve dan mss over verwilderde en aangeplante soorten in de natuur maar dat zal ik proberen aan te duiden in de details zodat er geen vervuiling is. Ik vind trouwens dat we dienen te registreren wat er staat in de natuur anders is een soort mogelijk ingeburgerd alvorens waarnemingen er zich bewust van is en wat betreft zoiets als mammoetboom , vind ik het ook interessant om te weten tenminste buiten arboreta en tuinen. Anders zijn er in de natuur alleen soorten aanwezig die we zelf willen en voor de anderen doen we onze ogen dicht)

nogmaals dank en hoe ik deze opmerkingen en vragen over het programma bij de beheerders ga krijgen weet ik nog niet , voorlopig reactie afwachten op vorige email.

Martijn van Sluijs

Citaat van: Sterckx op juni 08, 2021, 11:55:16 AM
Ook al ben ik zeker (nooit %) moet ik deze later op de computer op zeker zetten ; spijtig dat dit niet op locatie kan, zou handiger zijn (kan trouwens ook niet met obsmap). Ik probeer nu onzekere waarnemingen met obsidentify te vermijden. Het voordeel van obsidentify tov obsmapp is wel dat ik meerdere foto's per waarneming kan aan bieden en ook dat ik een foto uit mijn maps kan opnemen en dat hij de locatie meeneemt van de foto en dat doet obsmap niet.

In ObsMapp is het wel mogelijk om de waarneming op 'zeker' te zetten, ook nadat NIA een te laag percentage teruggeeft van de herkenning (blauwe vraagteken aantikken). Het is ook mogelijk om in ObsMapp meerdere foto's toe te voegen (gewoon nogmaals op het fotomap- of camera-icoontje klikken). Plus: in mijn ervaring neemt ObsMapp even vaak de locatie mee van een foto als ObsIdentify, zo niet vaker. Bovendien is in ObsMapp de mogelijkheid beschikbaar om deze automatisch uit de fotodata getrokken locatie te bekijken en indien nodig aan te passen, wat ik een groot gemis vind in ObsIdentify. Mocht één van de hiervoor genoemde dingen niet werken, zorg er dan eerst voor dat de laatste versie van de app op de telefoon staat. Werkt het nog niet, dan kan het als vraag of eventueel bug gemeld worden in het daarvoor bestemde kanaal op dit forum.

Al met al zijn er tal van redenen voor de meer ervaren gebruiker om de permanente overstap naar ObsMapp te maken.
Vriendelijke groeten,
Martijn


RutgerB

Citaat van: Sterckx op juni 08, 2021, 11:55:16 AM
Hickornynoot (ook niet Carya) staat niet in de lijst als verzamelsoort als ik dit aanduid, maar dat zal dan wel zijn omdat het als aangeplant is aangeduid door mij, want ik zie het nergens als afgekeurd staan.

Meer uitleg over de 'regels' is hier te vinden: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,431485.0.html

Afkeuringen moeten 1 voor 1 handmatig gebeuren en de afgelopen maand is er voor jaren afkeurwerk gepost. Het kan dus zijn dat ik waarnemingen pas over 2 jaar alsnog ga afkeuren. Ik heb nu net bijvoorbeeld ook de Hickornynoot uit Wespelaar afgekeurd.

Waarnemingen.be is er voor spontane, wilde planten en dieren. Verwilderingen in tuinen van planten die er ook zijn aangeplant zijn bijvoorbeeld al niet spontaan te noemen. Losstaande aangeplante Mammoetbomen, Zwarte noten etc. beschouw ik ook al parkachtige elementen, ook al staan de betreffende bomen midden in een bos. Keur ik dus ook af. Er zijn websites die dergelijke bomen wel wil vastleggen en meestal zijn de plaatsen ook bij de grondeigenaren prima bekend.