Metadata geluidbestand bij waarneming bewerken

Gestart door frankaroos, mei 24, 2021, 19:02:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankaroos

Een casus waar ik al langere tijd tegenaan loop, maar waarvan ik de logica steeds maar niet begrijp:

Als ik de notitie van/bij een geluid wil editen in de metadata bij het geluid bij een waarneming, moet ik per se niet op de drie puntjes klikken achter de waarneming in mijn waarnemingenlijst en vervolgens op "bewerk", want dan kom ik in een presentatie van de waarneming waarin ik slechts geluiden kan verwijderen en niet de metadata bij het geluid kan editen.

Daarentegen, als klik in de waarnemingenlijst op de datum voor de waarneming in de lijst, dan kan ik ineens in de presentatie van de waarneming door op het geluidicoon/button te drukken de metadata van het geluid editen.

Vraag: Wat is nu de logica achter dit interface ontwerp? En waarom?

Het menselijk brein kan om elke eigenaardigheid heen manoeuvreren, maar waarom de argeloze gebruiker zoals ik, met zo'n ontwerpkronkel steeds lastig vallen?

Een andere casus; bij het toevoegen van een link naar bijv. een video iets soortgelijks:

In de oude versie van de website was de logische opvatting, dat een video op een externe server geen onderdeel uitmaakt van de beschrijving, en dus altijd toegevoegd kon worden zonder bijv. de validatie ongedaan te maken.

In de nieuwe versie wordt de validatie ongedaan gemaakt in zo'n geval omdat je via "bewerk" (waarom? ik bewerk niets, ik voeg een externe link toe) de link moet toevoegen, maar dan opnieuw gevalideerd (meestal automatisch weliswaar), terwijl de video niet meetelt voor de validatie. Waarom die extra stap? De servers van Naturalis c.s. draaien al regelmatig dol. Dit is toch zonde van de resources?

Waarom?

hiskodevries

CiteerAls ik de notitie van/bij een geluid wil editen in de metadata bij het geluid bij een waarneming, moet ik per se niet op de drie puntjes klikken achter de waarneming in mijn waarnemingenlijst en vervolgens op "bewerk", want dan kom ik in een presentatie van de waarneming waarin ik slechts geluiden kan verwijderen en niet de metadata bij het geluid kan editen.

Daarentegen, als klik in de waarnemingenlijst op de datum voor de waarneming in de lijst, dan kan ik ineens in de presentatie van de waarneming door op het geluidicoon/button te drukken de metadata van het geluid editen.
Als je op de drie puntjes klikt ga je naar bewerk waarneming
Als je de waarneming bekijkt en daarna op het geluid klikt benader je het geluid toch vanaf een ander scherm. of dat logisch is, is een ander verhaal
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0