Ornithogalum boucheanum, dubbelganger van Knikkende vogelmelk

Gestart door RutgerB, december 12, 2010, 10:44:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Ornithogalum boucheanum lijkt nogal veel op Knikkende vogelmelk (O. nutans).  Omdat ze beide in de handel zijn en ook in het buitenland beide als verwilderd worden gemeld, is het niet onvoorstelbaar dat ze ook allebei verwilderd/ingeburgerd zijn te vinden in Nederland.  Alleen Knikkende vogelmelk wordt tot nu toe opgegeven voor Nederland.

Ik heb eens tussen de vele foto's op waarneming.nl gekeken of er 1 tussen zat die in aanmerking kwam. Als referentie zijn deze uitstekende foto's te gebruiken; http://botany.cz/cs/ornithogalum-boucheanum/  tegenover http://botany.cz/cs/ornithogalum-nutans/

Een belangrijk kenmerk voor Ornithogalum boucheanum, dat ook vaak goed te zien is op foto's, is de groenige brede baan aan de binnenzijde van de bloemdekbladen. Bij O. nutans zijn die eenkleurig wit. Verder zou de plant moeten opvallen door de bredere bladeren 10-25 mm (tegenover 8-15 mm voor O. nutans). De 'binnenkroon' wordt gevormd door de helmdraden die plat en wit zijn. Deze helmdraden hebben twee tanden aan weerszijden en ziijn ook aan 1 zijde gekield met aan de top ook een tandje. Die kiel heeft O. nutans niet. Loep noodzakelijk.

Volgens mij komt de onderstaande plant in aanmerking voor Ornithogalum boucheanum. Graag jullie eigen bevindingen of aanvullingen.

Foto; Henk van der Sluis op waarneming.nl
http://waarneming.nl/waarneming/view/47814140

petraw

Beste Rutger,

Tsja, volgens de laatste inzichten is het een soort, maar dat was niet altijd zo. Want Ornithogalum boucheanum is een syn. van Ornithogalum nutans subsp. bocheanum. Het syn. wordt ook genoemd op de pagina die je als link noemt. In de handel is het een ondersoort dat verklaart in ieder geval de verkoop onder de naam O. nutans waar heel veel worden aangeboden met groene middenstrepen. In mijn tuintje staan ze allebei, puur wit en met groene middenstreep, hoewel de witte het minder goed doen. Allebei gekocht als O. nutans. Of er in de handel kweekproducten zijn met meer groen heb ik (nog) niet kunnen vinden. Maar net als met Galanthus zou dat best kunnen.

Groet,

Petra
Groet, Petra

HPM

Herman van der Meer

RutgerB

Inderdaad is O. boucheanum voorheen als subsp. van O. nutans gezien. In Flora Europaea, de Schmeil, Flora Helvetica etc. wordt het als een soort gezien dus ik ga ervan uit dat het ook echt een soort is.

Los hiervan is duidelijk dat de planten worden verhandeld en net als O. nutans kunnen verwilderen.  Net als dat in Duitsland, Denemarken, Zweden, Zwitserland en Polen gebeurt.

ejslootweg

En om het makkelijk te maken hybridiseren ze ook nog. :-)

Ik heb even een plaatje ingescand uit de Bildatlas der Farn- und Blutenpflanzen Deutschlands met een detail van de bloemen. De foto links is O. boucheanum en rechts O. nutans.

groeten,
Erik
groeten, Erik

henksluis

Hallo Rutger,
komend voorjaar stel ik je een aantal foto's in het vooruitzicht - close-up van bloemen en bladeren

groeten van Henk
greetings from Dandified vulture

RutgerB

In mijn eigen tuin vond ik deze plant nu ook (aangeplant weliswaar, dus ik zal er geen waarneming van doorgeven) en ze staat ook als ondersoort vermeld in de Nouvelle Flore de la Belgique uit 2012. Ik heb haar dus toegevoegd in de database van Waarnemingen.be. Ik denk dat een aantal meldingen, ook op waarneming.nl, dit taxon betreft. Subsp. boucheanum is in eerste instantie te herkennen aan de duidelijke groene binnenzijde van de bloemen. Bij subsp. nutans zijn deze wit of nagenoeg wit. Vruchtbeginsel en helmdraden controleren is wel nodig.  Daarvoor snij je liefst een bloem middendoor.

nielseimers

RutgerB

Ik zal mijn best eens doen... Ook de soorttekst bij Knikkende vogelmelk heeft opfrissing nodig.

Rien Ondersteijn

Rutger , je geeft aan dat de binnenkant van nutans eenkleurig wit 'is'.['zou moeten zijn' misschien...?].
Ik heb nogal wat foto's nagestruind hier , maar kan geen énkele vinden die echt wit is van binnen.Allemaal hebben ze een [flinke ]zweem van groen aan de binnenkant -das duidelijk te zien.Afhankelijk van de lichtinval ook nog.
Het lijkt me een kenmerk dat moeilijk te omschrijven is...
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ja, dat had ik ook gezien. Goed dat het dan nu als ondersoorten in de database vermeld staat, want dan is O. nutans altijd juist. Welke ondersoort is een veel lastiger kwestie en zoals wel vaker zijn de kleinere kenmerken noodzakelijk. Volgens mij;  hoe groener aan de binnenzijde, hoe meer kans en mogelijk zijn er maar heel weinig zuivere O. nutans subsp. nutans.

migratorius

Ik ben gisteren naar een pas gevonden Knikkende vogelmelk gaan kijken (die ik in de regen, dus met dichte bloemen, had gefotografeerd).
Groenzweem op de binnenzijde, geen tandje/kiel onder de (bleekgelige) helmknoppen, stamper net iets langer dan vruchtbeginsel, hoewel niet indrukwekkend.
Kan ik dus wel op nutans laten staan.

JanHein