Hoofdmenu

(rood) zwenkgras?

Gestart door Henri van Dodeweerd, mei 22, 2021, 10:09:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://ijsseldelta.waarneming.nl/waarneming/view/214379910
Zwenkgras spec. - Festuca spec. gezien op 2021-05-21 Kampen - Kamperveen
Foto's:









Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

Ik zie dat de bladschede open lijkt te zijn. Heb je dit bij een vegetatieve scheut gecontroleerd of bij de bloeistengel?

Indien de bladschede bij een vegetatieve scheut open is, dan sluit dat Rood zwenkgras uit en heb je te maken met een soort uit de Schapengras groep.

Henri van Dodeweerd

Dank voor je reactie, Niels.

Ik heb het nog even gecheckt. Het was een vegetatieve scheut. Dus zal het er één uit de Schapengras-groep zijn. Ik heb de aartjes en de lemma opgemeten. De aartjes lengte van de aartjes zit bij alle gemeten exemplaren tussen de 4,5 en 5 mm.  De lemma zitten rond de 2,5 mm. Met Heukels kom ik dan uit op Fijn schapengras - Festuca filiformis. Klopt dat?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

De kafnaalden zijn te lang voor Fijn schapengras, die zijn hoogstens 0,4 mm lang.

Het is mogelijk Hard zwenkgras. Een dwarscoupe maken van de bladschijf zou meer zekerheid geven.

Henri van Dodeweerd

Ik heb een poging gewaagd, Niels. Ik hoop dat de foto helder genoeg is.

Als ik de doorsnede vergelijk met die in HF23, dan lijkt die wel sterk op hard zwenkgras, maar dit alles is voor mij een compleet nieuw terrein :)

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

Ik durf het helaas niet voldoende aan o.b.v. deze foto's. Mogelijk durft een andere validator dit wel. Als je er graag achter wil komen, kan je herbariummateriaal verzamelen.

https://waarneming.nl/download/Herbariummateriaalverzamelen.pdf

Henri van Dodeweerd

Nog een laatste poging, maar beter ga ik de dwarsdoorsnedes niet krijgen met mijn apparatuur ;)



Een soortnaam is natuurlijk altijd leuk, maar op deze manier de kenmerken van deze groep leren, is al dusdanig nuttig dat geen soortnaam geen vervelend gevoel geeft ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd