Lepraria welke

Gestart door Guido Berger, mei 18, 2021, 21:25:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Welke en waarom.
Kom maar op met die fysieke kenmerken ... (Sander:)

Heel diep tussen de zijkanten van het basalt.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/214126820/.
1 Poederkorst onbekend - Lepraria spec.
datum: 2021-05-18
locatie: Enkhuizen - Vuurtoren 'De Ven' (NH)

foto's:





Sander v Zon

Ha Guido, wat een leuke uitdaging zeg!

Dit lijkt mij L. incana, om de volgende redenen:

- Het thallus is een aggregaat. Dit is vooral goed zichtbaar 'hoog', waar korrels alleen aan elkaar kleven en niet gebonden liggen in een hypothallus. Ook is de rand niet scherp begrensd, een kleine scatter-zone is aanwezig.
- De kleur is blauw-grijzig zonder geeltint en korrels zijn zeer stevig, niet wollig.
- Ecologie; hij ligt zo diep mogelijk verscholen op basalt, een best zuur substraat

Hieronder een korte eliminatie-ronde tussen de mogelijke poederkorsten (obligate boombewoners en groene soorten heb ik achterwege gelaten, overbodig)

Door de kleur en algemene morfologie valt L. vouauxii af in mijn ogen, niet scherp genoeg begrensd en de korrels 'stapelen' te veel. Dan nog eens dubbel omdat deze vaak wat minder zure substraten prefereert. Hetzelfde gaat op voor zijn dubbelganger, L. crassissima; groeit ook op minder zure plaatsen. Morfologisch ook anders dan L. incana door een 'zachter' uiterlijk (incana stevigere korrels) en een wat lichtere kleur. Ook L. eburnea schijnt 'zacht' te zijn, met wat korte uitstekende hyfen op de korrels, hier niet aanwezig. Idem maximum voor L. rigidula. Dan nog L. neglecta en L. caesioalba, die zijn het duidelijk niet; standplaats is fout, korrels te fijntjes, etc etc.

Dan blijft alleen L. incana nog over volgens mij! :blink:
Groeten,
Sander

Guido Berger

Dank je wel Sander - ik ga het echt nog een aantal keer vragen hoor, anders beklijft het niet in die hersens van mij.

Het mooiste zou ik een nieuw topic vinden waarin de 3 alinea's van 8 mei in staan.
En een schema:
                     aggregaat - placodoid - K, kleur - P, kleur, - UV, kleur - diversen
Soorten

En onder het schema foto's zoals nu

En dat het tijdelijk gepind mag worden

Guido Berger

Sander, bij de waarneming heb ik wat binocfoto's toegevoegd.
En ook reacties weergegeven.
Uit de spleten had ik wat verzameld.

Wat denk je er nu van?
Ikzelf kom uit op finkii.

Sander v Zon

Hoi Guido,
Nieuwe foto's zeker L. finkii, zoals je zelf al zegt. Weet je zeker dat dit verzamelde materiaal hetzelfde is als de habitus foto's? Binoc groen van kleur, habitus blauwgrijswit, binoc een samenvloeiende laag korreltjes in het hypothallus, habitus duidelijk aparte korrels niet gebonden in hyfen. Is het mogelijk dat...?
Groeten,
Sander

Guido Berger

Ja daar dacht ik ook al aan en heb ik gecontroleerd.
Het stukje steen van de habitusfoto had ik verzameld, evenals wat thallus uit de spleten - in aparte enveloppen.

Het blauwgroene van de habitusfoto kan mogelijk komen door ander licht en mijn fototoestel. Mijn ogen zagen lichtgroen.
Als je op de steen de korrels wat wegveegt, komt de witte laag toch tevoorschijn.
Ook de reacties waren het zelfde.
De foto was wel van het dunste uiterste stukje genomen. Vooral zal ik ook een groter stuk erop zetten ook al worden de korrels dan minder scherp.

Voor mij ook een les dat het heel erg moeilijk kan zijn om deze soorten vanaf foto's te beoordelen!

Ik ga blijven verzamelen en klooien en het zo nu en dan op het forum zetten - dat lijkt mij de enige weg om samen verder te komen.

Het was trouwens de eerste keer dat ik lepraria op basalt van de dijken heb gevonden!
En daar heb ik toch redelijk wat gekeken.

lukasverboom

Guido, wat voor kleur is het in UV-licht? finkii is dan mooi roze, incana is dan wit.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger

Citaat van: lukasverboom op mei 19, 2021, 20:54:11 PM
Guido, wat voor kleur is het in UV-licht? finkii is dan mooi roze, incana is dan wit.

Geen UV reactie: UV-
Volgens LGBI2 is lobificans UV-.
En ik zie nu dat finkii in de veldgids als UV roze vermeld staat ... lekker duidelijk die lepraria's

Sander v Zon

L. finkii is bij mij ook altijd UV-, zou best eens met de golflengte van de gebruikte lamp kunnen afhangen. Van foto's inderdaad lastig Guido, maar uiteindelijk zal het lukken! :)
Groeten,
Sander