Op embargo! Of toch niet?

Gestart door Leo de Rooij, mei 17, 2021, 11:48:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leo de Rooij

Mijn waarneming van 2 steltkluten (https://waarneming.nl/observation/213399402/) werd automatisch voorzien van het gele stempel 'zeldzaam' en tevens vervaagd.
Enkele dagen later ziet een andere waarnemer op vrijwel dezelfde plek ook steltkluten (https://rotta.waarneming.nl/waarneming/view/213969563). Zijn waarneming krijgt een rode belettering (zeer zeldzaam), maar geeft wel de exacte locatie weer, krijgt geen hangslotje en wordt niet verborgen...

Ter info: de locatie betreft het Rottemeren-gebied, waar je als wandelaar/fietser gedwongen op ruime afstand blijft van de plassen waar de vogels foerageren.
Kan iemand uitleggen hoe dit zit?

MVG
Leo de Rooij

Henri van Dodeweerd

Het verschil in zeldzaamheid status heeft te maken met de pagina waar je op kijkt. Jouw waarneming bekijk je op de algemene waarneming site, dan krijg je de landelijke status te zien (= zeldzaam).

De andere waarneming staat op een subsite van een regio. Als ik je link volg staat die daar ook op zeldzaam.
Op de subsite werkt de aanduiding van de zeldzaamheidsstatus anders. Rode letters is zeldzaam. Dikgedrukt rood is zeer zeldzaam. Klik je een waarneming die daar staat aan, dan staat er bovenaan bij de status ook zeldzaam ipv zeer zeldzaam.

Dat die van jouw verborgen wordt en de andere niet kan te maken hebben met de activiteit die je aangegeven hebt. Mogelijk wordt die bij bepaalde activiteiten (bijv. nestindicerend gedrag) verborgen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 17, 2021, 12:30:19 PM
Dat die van jouw verborgen wordt en de andere niet kan te maken hebben met de activiteit die je aangegeven hebt. Mogelijk wordt die bij bepaalde activiteiten (bijv. nestindicerend gedrag) verborgen.

Of het feit dat beide waarnemingen net aan de andere kant van de grens staan waar het wel en waar het niet vervaagd wordt. Ik noem maar wat: als jij je waarneming in het gebied prikt waar het vervaagd wordt, maar de andere waarnemer plaatst hem op de weg ernaast (waar hij stond) kan het zijn dat één waarneming wel en de ander niet vervaagd wordt.

Dit alles puur hypothetisch, in dit specifieke geval kan ik het niet zien, omdat de waarneming vervaagd is ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

in dit geval
CiteerOf het feit dat beide waarnemingen net aan de andere kant van de grens staan waar het wel en waar het niet vervaagd wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leo de Rooij

Iedereen dank voor de reacties!
Hier lijkt inderdaad sprake te zijn van een 'grensgeval', al zit er maar 100 mtr tussen de invoerplekken van beide waarnemingen. Toch blijft het mij verbazen dat een redelijk arbitrair getrokken grens bepaalt of er iets op embargo gaat. We praten hier naar alle waarschijnlijkheid over letterlijk dezelfde vogel, die dan weer wel en dan weer niet op embargo wordt gezet. Zou daarvoor bijv. de soort niet leidend moeten zijn...?
MVG
Leo de Rooij

SlechtValk

Citaat van: Leo de Rooij op mei 17, 2021, 18:00:19 PM
Iedereen dank voor de reacties!
Hier lijkt inderdaad sprake te zijn van een 'grensgeval', al zit er maar 100 mtr tussen de invoerplekken van beide waarnemingen. Toch blijft het mij verbazen dat een redelijk arbitrair getrokken grens bepaalt of er iets op embargo gaat. We praten hier naar alle waarschijnlijkheid over letterlijk dezelfde vogel, die dan weer wel en dan weer niet op embargo wordt gezet. Zou daarvoor bijv. de soort niet leidend moeten zijn...?

Ik snap je verbazing, maar ik snap ook dat om zo'n "automatisch embargo" (zonder het embargo voor heel Nederland in te stellen) altijd gebonden is aan een gebied, zit je net buiten het gebied (bijv. een weg er omheen) dan valt het buiten het embargo en wordt het dus publiek gepubliceerd.

Persoonlijk denk ik dat het risico voor dit soort situaties relatief beperkt is, omdat de meeste waarnemingen in veel situaties wel echt "in het gebied" geplaatst worden (of omdat wegen vaak meegerekend worden bij veel gebieden).

Bij deze specifieke soort, het lijkt er redelijk goed mee te gaan, diverse plekken waar best een groot aantal waargenomen worden, dus ook in dat opzicht is het (naar mijn mening) niet heel schadelijk.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat bij echt risicovolle soorten, indien nodig, ook de omringende gebieden meegenomen worden voor automatische vervaging.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.