gal op wilg; ik weet niet welke het is.

Gestart door annelies vriens, mei 17, 2021, 01:37:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Ik las ergens dat op de wilg geen gallen zitten maar ja, internet is niet 100% betrouwbaar... Weet iemand om welke gal het hier gaat?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/213982137/.
2 Galwesp onbekend - Cynipidae indet. gal, gezien
datum: 2021-05-13
locatie: Vriezenveen - Fayersheide (OV)

foto's:



Henri van Dodeweerd

Dag Annelies,

Welke soort het is durf ik zo niet te zeggen, mogelijk iemand anders.
Degene die op het internet heeft geschreven dat er geen gallen op wilg voorkomen, die heeft duidelijk geen verstand van gallen ;)... kijk maar eens in deze gallenzoeker van de Wilg spec...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

annelies vriens

Beste Henri,
Dank voor je reactie en interessante link! Ik was niet op de hoogte van deze gallenzoeker-site, misschien een idee om dit eens in de Nieuwsbrief te vermelden? Dit wetende ga ik eens rustig kijken om ook ''mijn'' andere gallen proberen op naam te brengen.
Vriendelijke groet, Annelies

Nathalie De Somer

Hallo Annelies, Verder bouwend op wat Henri reeds aanreikte, ik zou kijken of je gal aan de kenmerken van Wilgentakgalmug voldoet, dat lijkt me een zeer goede kanshebber.

Vr groet
Nathalie

annelies vriens

Beste Nathalie,
Ja, zou zo maar een kunnen! Veel foto's zijn weliswaar niet goedgekeurd maar ik pas de waarn. hierop aan.
Dank voor het meedenken en vriendelijke groet, Annelies

Nathalie De Somer


annelies vriens

Ook een handige site zie ik. Je kunt veel planten vooraf selecteren. Dank Nathalie!
Vriendelijke groet, Annelies

Michiel en Milka

Citaat van: annelies vriens op mei 17, 2021, 14:28:27 PM
Beste Henri,
Dank voor je reactie en interessante link! Ik was niet op de hoogte van deze gallenzoeker-site, misschien een idee om dit eens in de Nieuwsbrief te vermelden? Dit wetende ga ik eens rustig kijken om ook ''mijn'' andere gallen proberen op naam te brengen.
Vriendelijke groet, Annelies
Goed idee om je gallen op naam te brengen. Er loopt op dit moment een project om een nieuwe gallenatlas te maken. Zie dit topic:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,473507.0.html
Groet, Michiel

annelies vriens

Beste Michiel,
Dank voor je reactie. Ik herinner mij dit item nog wel maar wist niet zeker of het mij via waarneming.nl had bereikt en vroeg er daarom niet naar....
Genoeg info om idd de galfoto's op naam te gaan brengen, het weer werkt ook mee:)
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Henri van Dodeweerd

Citaat van: annelies vriens op mei 17, 2021, 23:08:17 PM
Beste Michiel,
Dank voor je reactie. Ik herinner mij dit item nog wel maar wist niet zeker of het mij via waarneming.nl had bereikt en vroeg er daarom niet naar....
Genoeg info om idd de galfoto's op naam te gaan brengen, het weer werkt ook mee:)
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Zeker doen, Annelies! En als je er niet uitkomt vraag het hier gerust. Ik beloof niet dat we een antwoord hebben, maar proberen kunnen we het allicht ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

annelies vriens

Dank je Henri, fijn om dit te weten!
Vriendelijke groet