Ei, ei.....?

Gestart door nart, mei 16, 2021, 14:57:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

nart

Aan en in het ven naast het snelfietspad in Waalre vind ik deze twee eieren. No 1 op de kant van kippeneiformaat, maar voelt rubberachtig aan. Bij bewegen zie je er iets in schommelen.
Het ander ei van dezelfde grootte ligt vlak bij in het water en is duidelijk open.

Wie kan me hier iets over zeggen?
met vriendelijke groeten

Nart van Hout

Klaas v d Meer

het lijkt een windei dus zonder kalk schaal
Groeten van Klaas.

Oenanthe

Als het rubberachtig aanvoelt is het een windei en daarop wijst ook de onderste foto.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

nart

Ok windereieren dus, maar welke vogel legt zo'n grote eieren in de natuur?
met vriendelijke groeten

Nart van Hout

mgieskens

Citaat van: nart op mei 20, 2021, 22:50:00 PM
Ok windereieren dus, maar welke vogel legt zo'n grote eieren in de natuur?
Hoe groot is groot?
Eend, gans, zwaan? Al zullen die laatste nog wel veel groter zijn.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: nart op mei 16, 2021, 14:57:30 PM... No 1 op de kant van kippeneiformaat, maar voelt rubberachtig aan. ... Het ander ei van dezelfde grootte ligt vlak bij in het water en is duidelijk open.

Formaat sluit (grauwe/boeren-) gans en(knobbel)zwaan uit.
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Citaat van: Rob Koelman op mei 21, 2021, 22:02:08 PM
Citaat van: nart op mei 16, 2021, 14:57:30 PM... No 1 op de kant van kippeneiformaat, maar voelt rubberachtig aan. ... Het ander ei van dezelfde grootte ligt vlak bij in het water en is duidelijk open.

Formaat sluit (grauwe/boeren-) gans en(knobbel)zwaan uit.
Overheen gelezen.  :-[
Dan kom je toch een beetje in de categorie eend terecht. Zeker als het bij het water is.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Windeieren zijn onmogelijk met zekerheid aan een soort toe te schrijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rayan Majoor

Ben even benieuwd: zou dat lege ei in het water niet bijvoorbeeld ook van een ringslang kunnen zijn?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

tekenaar

Ik snap die gedachte, maar, nee, daar klopt de vorm niet voor. Jaargetijde ook niet (veel te vroeg in het jaar). Structuur van de schaal (let op die minieme groefjes) past ook bij windei en niet bij ringslang.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rayan Majoor

Het eerste ei (waarbij je de groefjes ziet) leek me inderdaad al geen slangenei, maar ze hoeven natuurlijk niet bij elkaar te horen. Maar qua jaargetijde inderdaad zou het al wel erg onwaarschijnlijk zijn, goed punt :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl