Selderij of Peterselie

Gestart door rapunzel, mei 13, 2021, 17:05:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/213532730/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2021-05-13
locatie: Purmerend - Weidevenne (NH)

foto's:


None
Ik dacht toen ik de plant zag aan Selderij, Obsidentify denkt ook aan Selderij, maar Niels voelt meer voor peterselie
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

#1
Ik denk ook Selderij.Dat driehoekig achtig blad met de diepe insnijdingen. Ook de glans is er meer passend bij .



P.S. Heeft toch ook een behoorlijke geur?
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 13, 2021, 17:32:07 PM
Ik denk ook Selderij.Dat driehoekig achtig blad met de diepe insnijdingen. Ook de glans is er meer passend bij .



P.S. Heeft toch ook een behoorlijke geur?
De plant rook niet zo sterk. Ik ga morgen bij AH wat materiaal verzamelen :-)
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Ik weet niet of ze bij AH platte peterselie hebben, die ruikt een beetje anders (en minder sterk) dan de gekrulde.
Ik zou zo op het eerste gezicht trouwens ook Selderij zeggen.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

The Vegetative Key to the British Flora heeft de volgende beschrijvingingen. Ook daaruit blijkt hoe sterk de soorten op elkaar lijken.

Apium graveolens (Selderij):
Leaflets 1-3 pairs, 1-5 cm, broadly ovate to rhombic, stalked (uppermost sessile), shiny green especially below, without cartilaginous margins, (3-)lobed, serrate, with stomata below and usualy confined to veins above. Upper leaves ternate. Petiole tough, sharply 5-7 angled, shallowly channelled, solid when young, becoming hollow, with 5-7 vascular bundles around margin, strongly scelery-scented. Stems to 80 cm high, strongly ridged, often purplish, solid.

Petroselinum crispum (Peterselie):
Leaflets 1-3 cm, shiny bright green, with acute or apiculate teeth, with stomata both sides or below only, leaflets scelerey-scented. Upper stem leaves ternate. Petiole channelled (occasionally weakly so), solid or with smal hollow, with 7 vascular bundels. Stems to 75 high, with strictly ascending branches, striate below, ridged above, solid.

Willemien Troelstra

Dat zijn inderdaad erg veel overeenkomsten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Koos in en buiten de supermarkt.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

En als hij niet kan slagen bij de AH dan is er altijd nog de 'kruidenboer'
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Vandaag naar AH geweest. Platte perselie en Selderij gekocht.
Hierbij foto van de deelblaadjes
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

De linker platte peterselie, de rechter selderij.   De toppen van de bladslippen bij platte peterselie maken een rondere indruk dan die van Selderij. De ribben bij selderij ook heel duidelijk.
Gr.
Koos Ballintijn

nielseimers

Dus we hebben hier met Selderij te maken? :blink: Top! Wellicht goed om deze foto op verspreidingsatlas te uploaden Koos. Kan je deze zelfde foto ook maken van de stengels en eventueel doorsnede stengel en bladsteel?

Rien Ondersteijn

Citaat van: rapunzel op mei 14, 2021, 13:09:58 PM
De linker platte peterselie, de rechter selderij.   De toppen van de bladslippen bij platte peterselie maken een rondere indruk dan die van Selderij. De ribben bij selderij ook heel duidelijk.
Gr.

Mijn ervaring is dat het blad van Knolselderij[subsp graveolens] meestal dieper is ingesneden dan van snijselderij[subsp secalinum].
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Ik heb zo juist nog een extra foto van de "onbekende plant" toegevoegd. Misschen helpt het
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Je mag er Selderij van maken. Heb je ook de geur gecontroleerd?

rapunzel

Citaat van: nielseimers op mei 14, 2021, 16:17:05 PM
Je mag er Selderij van maken. Heb je ook de geur gecontroleerd?
Het ruikt wel een beetje naar Selderij, maar lang niet zo sterk als ik van knolselderij gewend ben.
Ik pas het aan, maar een tikje onzeker.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Die Supermarkt-kruiden zijn zóo opgefokt, dat ze nauwelijks meer een geur hebben .
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

rapunzel

#16
Ik denk dat ik er selderij van zou maken ?? 
Obsidentify trouwens ook.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.