Adderwortel & Doorgroeide duizendknoop (vegetatief)

Gestart door nielseimers, mei 07, 2021, 09:09:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Meestal lukt het me wel, maar in vegetatief stadium heb ik geregeld moeite om Adderwortel (Persicaria bistorta) en Doorgroeide duizendknoop (Persicaria amplexicaulis) te onderscheiden.

Wat zijn voor jullie handige kenmerken om op te letten? Mogelijk zitten er al enkele foute validaties tussen de fotowaarnemingen, dus houd daar rekening mee als je probeert de verschillen te omschrijven.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

#2
Bistorta in mijn tuin heeft een langere [en ook vaak bredere] 'vleugel' aan de bladsteel vanaf de bladvoet dan amplexicaule.Ook is bij mij de bladsteel veel langer bij de [nauwelijks doorgekweekte]bistorta .HIj komt rechtstreeks uit de grond[knol] terwijl die van amplexicaule uit de hoofdstengel piept.

De bladtop is duidelijk verschillend :die van bistorta is veel korter en recht -die van amplexicaule lang en spits en daarbij krom [goed te zien].

Het verschil in kleur van de bladonderkant is aanwezig maar niet erg duidelijk.

Rechts op foto 1 & 2 is amplexicaule  en bovenaan op foto3 + Foto 4 in zijn geheel .
Links op foto 1 & 2 dus bistorta evenals de onderste op 3, waarvan helaas door de wind de de 'vleugel' omsloeg en dus smaller lijkt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Foto 1 = amplexicaule . Aan de rechterkant nog enkele bladeren van bistorta.
Foto 2 & 3 = bistorta
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers


Willemien Troelstra

Ik leerde inderdaad de gevleugelde bladsteel van bistorta als (verschil)kenmerk. In dat kader begrijp ik de derde foto van Rien niet helemaal: ik zou daar denken twee maal amplexicaule, maar de toelichting van Rien suggereert dat alleen de bovenste amplexicaule zou zijn.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Ik snap je Willemien: ik had beter erbij geschreven dat de gevleugelde bistorta op foto 3[met de véel langere steel ]door de windslag enigszins een vertekend beeld geeft.
Het geeft duidelijk ook aan dat die vleugels slapper zijn dan de kleinere van amplexicaule, want ze waaien met de wind mee.
Maar ze zijn zéker breder en langer !
Groene groe[n]tjes.Rien.