Protoparmelia?

Gestart door Bart Hessen, mei 03, 2021, 22:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/212629632/.
1 Bruine spijkerdrager - Protoparmelia oleagina
datum: 2021-05-03
locatie: De Haar (GR)

foto's:





Op oude wegeik met o.a. Ramalina far. + fast + frax, Ochrolechia and.
Relatief vochtig. Ik heb nog nooit bewust Protop. gezien en hoop op wat feedback om te helpen met het zoekbeeld.

lukasverboom

Ik denk de grijze spijkerdrager, de bruine is bruiner. Dat klinkt als een mooie bomenrij!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Bart Hessen

Beste Lukas,

Dank voor je reactie. Fijn dat het volgens jou wel Protoparmelia kan zijn. Is er nog een manier om dat echt vast te stellen? Ik had voor de bruine gekozen omdat de Veldgids aangeeft dat die "nat opvallend groen" is. De kleur komt ook redelijk overeen met de foto van Henk-Jan van der Kolk van een ex in Appelscha (en die ook op Verspreidingsatlas staat). Ik zal in ieder geval nog wel gaan kijken als het weer goed droog is.

Langs de oude weg van Marum naar Frieschepalen staan veel mooie oude eiken, helaas is de intensieve veehouderij langs die weg enorm toegenomen met alle gevolgen van dien. Deze boom is wel het summum, voor zover ik gezien heb.

Overigens, zou het mogelijk zijn jou een p.m. te sturen? Als je dat goed vindt, stuur me dan even een e-mail.

Bart Hessen

De soortbeschrijving van Protoparmelia hypotremella helpt me al wel een beetje:
[Aptroot et al. Lichenologist 29 (1997) 415]
Discussion: The new species resembles Protoparmelia oleagina (Fig. 2), with
which it shares the internal structure, the alga, the characteristic, dull to
slightly glossy surface and the presence of lobaric acid. However, the thallus of
P. oleagina is continuous and its isidia-like structures are only outgrowths of
it. The thallus is therefore more delimited. The isidia are consistently smaller
(c. 0-1 mm diam.) and the thallus colour is much darker (grey to olivaceous
brown or black), without paler margins to the 'granules'.

Ik wou dat ik mijn microscoop kon vinden tussen de troep op mijn zolder... Maar de stereo zou hier ook al kunnen werken. Ik neem wel eens wat materiaal mee (er is genoeg...).